Zapytanie w sprawie planów budowy przystanku kolejowego w miejscowości Wilkszyn (linia 273)
23 kwietnia Michał Jaros wystosował zapytanie do ministra infrastruktury w sprawie planów budowy przystanku kolejowego w miejscowości Wilkszyn (linia 273)
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
zwracam się do Ministra z zapytaniem o udzielenie informacji na temat planów budowy przystanku kolejowego w miejscowości Wilkszyn (linia 273).
Lokalizacja ta została uwzględniona w opracowywanym studium wykonalności dla zadania pn. „Prace na ciągu C-E 59 – odcinek Grabiszyn – Rzepin”. Mimo to, mieszkańcy oraz władze gminy Miękinia nie posiadają jasnych informacji co do harmonogramu realizacji tej inwestycji. Wilkszyn znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Wrocławia, a planowany przystanek wpisuje się w Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia. Gmina Miękinia zadeklarowała gotowość współfinansowania dokumentacji projektowej oraz modernizacji układu komunikacyjnego wokół planowanego przystanku, aby zapewnić optymalne skomunikowanie transportu kolejowego z autobusowym, rowerowym i samochodowym.
Na terenie gminy Miękinia zrealizowano szereg inwestycji Parkuj i Jedź przy przystankach w Czernej, Księginicach, Brzezince Średzkiej, Miękini i Mrozowie. Dodatkowo organizacja transportu autobusowego została dostosowana do połączeń kolejowych, a w planach jest budowa Multimodalnego Centrum Przesiadkowego w Miękini. Przystanek Wilkszyn znajdowałby się jedynie 2,6 km od stacji Pracze Odrzańskie oraz 4,5 km od Brzezinki Średzkiej, co pozwala na jego efektywne włączenie w istniejącą sieć kolejową.
W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Na jakim etapie znajduje się proces decyzyjny dotyczący budowy przystanku Wilkszyn?
- Jakie są dalsze planowane kroki i potencjalny harmonogram realizacji przedsięwzięcia?
- Czy ministerstwo przewiduje możliwość współpracy z samorządem gminnym przy tej inwestycji?
Mając na uwadze ogromne znaczenie tej inwestycji dla mieszkańców regionu oraz jej zgodność ze strategiami rozwoju transportu kolejowego, liczymy na szybkie działania w tym zakresie.”
Piotr Malepszak Pro sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada:
“Szanowny Panie Marszałku, w odpowiedzi na zapytanie nr 2444 Posła na Sejm RP Michała Jarosa, w sprawie planów budowy przystanku kolejowego w miejscowości Wilkszyn (linia 273), poniżej przedstawiam stosowne informacje. Uprzejmie informuję, że zarządca infrastruktury kolejowej, tj. PKP PLK S.A. podjęła współpracę z samorządem w przedmiotowej sprawie. W dniu 9 stycznia 2025 r. odbyło się spotkanie Zarządu Spółki z Burmistrzem Miękini w sprawie budowy przystanku kolejowego w miejscowości Wilkszyn, zlokalizowanego w Gminie Miękinia. Ponadto Spółka wystąpiła do organizatora przewozów, tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz przewoźnika Koleje Dolnośląskie S.A. z prośbą o potwierdzenie możliwości obsługi przystanku po jego wybudowaniu. Organizator przewozów oraz przewoźnik zasugerowali przesunięcie przystanku bliżej istniejących zabudowań w porównaniu do propozycji samorządu, który postulował za wybudowaniem przystanku przy przejeździe kolejowo-drogowym w ciągu ul. Miłoszyńskiej. W związku z powyższym PKP PLK S.A. zwróciła się do Burmistrza z prośbą o stanowisko odnośnie lokalizacji przystanku i obecnie oczekuje na odpowiedź w tej sprawie. Jednocześnie informuję, że po otrzymaniu stanowiska Burmistrza Miękini możliwe będzie oszacowanie przez PKP PLK S.A. kosztów prac koniecznych do wybudowania peronu, ocena zasadności wybudowania przystanku i określenie możliwości współfinansowania przedsięwzięcia przez samorząd w drodze zawarcia stosownego porozumienia pomiędzy Spółką a samorządem.”
Komentarze