Interpelacja w sprawie przywrócenia postojów pociągów na przystanku Radom Główny i Radom Wschodni w nowym rozkładzie jazdy pociągów
16 września poseł Andrzej Kosztowniak wystosował interpelacje nr 4843 do ministra infrastruktury w sprawie przywrócenia postojów pociągów na przystanku Radom Główny i Radom Wschodni w nowym rozkładzie jazdy pociągów
Jak pisze poseł
“Szanowny Panie Ministrze,
15 grudnia br. ma wejść w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2024/2025. Cieszą zmiany dotyczące zwiększenia liczby połączeń przejeżdżających przez Radom, o które parlamentarzyści, samorządowcy i pasażerowie upominali się od lat. Zwłaszcza cieszy fakt zwiększenia liczby połączeń w relacji Warszawa-Radom-Kielce-Kraków, jako głównej obok CMK linii obsługującej ruch pasażerski w relacji południkowej w centralnej Polsce, a także wprowadzenie taktu na odcinku Radom Główny-Warszawa. Niektóre zmiany są jednak niekorzystne bądź niejasne i wymagają wyjaśnienia oraz ewentualnej korekty.
Z ogłoszonych wstępnych informacji na temat planowanych połączeń kolejowych w nowym rozkładzie wynika, że dwa pociągi PKP Intercity (IC „Nida” i IC „Żeromski”), zatrzymujące się dotychczas na przystanku Radom Gołębiów, od grudnia br. nie będą się na nim zatrzymywały (IC „Nida” w ogóle nie jest planowany w nowym rozkładzie jazdy).
Jednocześnie trwają zaawansowane prace przy budowie nowego przystanku osobowego Radom Wschodni, który będzie zintegrowany z przebudowywanym przez miasto Radom wiaduktem w ciągu ulic Żeromskiego i Lubelskiej. Przystanek ten będzie zlokalizowany w odległości ok. 2,5 km od terminala Lotniska Warszawa-Radom i według dotychczasowych założeń miał zapewniać obsługę kolejową lotniska poprzez to, że planowano zatrzymywanie się na nim wszystkich przejeżdżających przez ten przystanek pociągów pasażerskich, w tym zwłaszcza pociągów PKP Intercity (zapewniającymi najlepszy dojazd do lotniska z sąsiednich regionów). Planowane oddanie do użytku wiaduktu i przystanku kolejowego, według ostatnich oficjalnych informacji, to połowa przyszłego roku. W informacjach na temat nowego rozkładu brak jednak informacji o planowanej obsłudze kolejowej tego przystanku.
W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Proszę o potwierdzenie lub zdementowanie informacji dotyczącej planowanych zatrzymań pociągów PKP IC na przystanku Radom Gołębiów od grudnia br., a w przypadku planów likwidacji tych zatrzymań – o podanie powodów takiej decyzji.
- Proszę o informację o planowanym terminie uruchomienia operacyjnego obsługi kolejowej na przystanku Radom Wschodni (w miarę możliwości z dokładnością do daty kolejnych korekt rozkładu jazdy). Czy zatrzymania te przewidziane są w ogóle w najbliższym RRJP, a jeśli nie, to dlaczego?
- Proszę o informację, czy zgodnie z dotychczasowymi założeniami wszystkie pociągi pasażerskie przejeżdżające przez przystanek Radom Wschodni będą się na nim zatrzymywały. Jeśli nie, to które i dlaczego?
- Proszę o informację o możliwości pozostawienia w rozkładzie pociągu IC „Nida” w relacji Warszawa-Radom-Kielce, zapewniającego ostatnie i pierwsze połączenie stolicy z Radomiem i Kielcami (np. wyjazd z Kielc przed godz. 5 rano, z Radomia ok. godz. 6, powrót z Warszawy Centralnej po godz. 21). W nowym rozkładzie pierwsze połączenie PKP IC z Kielc zaplanowano na godz. 5:41, przyjazd do Warszawy Centralnej o godz. 7:50, natomiast ostatni pociąg powrotny o godz. 20:10 – jest to pogorszenie o kilkanaście minut rano i wieczorem względem obecnego rozkładu.
- Proszę o informację na temat powodów skrócenia relacji IC „Karłowicz” do Krakowa Głównego (obecnie do Zakopanego) i zastąpienia go na odcinku Kraków-Zakopane pociągiem IC „Malinowski”, jadącym z pominięciem Radomia i Kielc. Połączenie to zapewnia dzisiaj wygodne skomunikowanie Radomia i Kielc z Zakopanem. Nie zastępuje tego planowany TLK „Lubomirski”, który ma kursować w dużo mniej atrakcyjnych godzinach. Tymczasem w godzinach porannych z Warszawy do Zakopanego zaplanowano 2 inne pociągi, jadące przez CMK z pominięciem Radomia i Kielc. Zasadne wydaje się pozostawienie dotychczasowej relacji PKP IC „Karłowicz” do Zakopanego. Proszę o rozważenie takiej możliwości i o informację na temat możliwości pozostawienia dotychczasowej relacji PKP IC „Karłowicz”.
- Proszę o informację na temat możliwości wydłużenia – choćby sezonowo – relacji którychś z zaplanowanych pociągów z Radomia do Jeleniej Góry/Szklarskiej Poręby, Świnoujścia oraz Łeby lub Helu.
Z poważaniem”
Czekamy na odpowiedź ministra
Komentarze