Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Interpelacja w sprawie przywrócenia postojów pociągów na przystanku Radom Główny i Radom Wschodni w nowym rozkładzie jazdy pociągów 

interwencje
12.10.2024 07:00
0 Komentarzy

16 września poseł Andrzej Kosztowniak wystosował interpelacje nr 4843 do ministra infrastruktury w sprawie przywrócenia postojów pociągów na przystanku Radom Główny i Radom Wschodni w nowym rozkładzie jazdy pociągów 

Jak pisze poseł

“Szanowny Panie Ministrze, 

15 grudnia br. ma wejść w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2024/2025. Cieszą zmiany dotyczące zwiększenia liczby połączeń przejeżdżających przez Radom, o które parlamentarzyści, samorządowcy i pasażerowie upominali się od lat. Zwłaszcza cieszy fakt zwiększenia liczby połączeń w relacji Warszawa-Radom-Kielce-Kraków, jako głównej obok CMK linii obsługującej ruch pasażerski w relacji południkowej w centralnej Polsce, a także wprowadzenie taktu na odcinku Radom Główny-Warszawa. Niektóre zmiany są jednak niekorzystne bądź niejasne i wymagają wyjaśnienia oraz ewentualnej korekty. 

Z ogłoszonych wstępnych informacji na temat planowanych połączeń kolejowych w nowym rozkładzie wynika, że dwa pociągi PKP Intercity (IC „Nida” i IC „Żeromski”), zatrzymujące się dotychczas na przystanku Radom Gołębiów, od grudnia br. nie będą się na nim zatrzymywały (IC „Nida” w ogóle nie jest planowany w nowym rozkładzie jazdy). 

Jednocześnie trwają zaawansowane prace przy budowie nowego przystanku osobowego Radom Wschodni, który będzie zintegrowany z przebudowywanym przez miasto Radom wiaduktem w ciągu ulic Żeromskiego i Lubelskiej. Przystanek ten będzie zlokalizowany w odległości ok. 2,5 km od terminala Lotniska Warszawa-Radom i według dotychczasowych założeń miał zapewniać obsługę kolejową lotniska poprzez to, że planowano zatrzymywanie się na nim wszystkich przejeżdżających przez ten przystanek pociągów pasażerskich, w tym zwłaszcza pociągów PKP Intercity (zapewniającymi najlepszy dojazd do lotniska z sąsiednich regionów). Planowane oddanie do użytku wiaduktu i przystanku kolejowego, według ostatnich oficjalnych informacji, to połowa przyszłego roku. W informacjach na temat nowego rozkładu brak jednak informacji o planowanej obsłudze kolejowej tego przystanku. 

W związku z powyższym proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: 

  1. Proszę o potwierdzenie lub zdementowanie informacji dotyczącej planowanych zatrzymań pociągów PKP IC na przystanku Radom Gołębiów od grudnia br., a w przypadku planów likwidacji tych zatrzymań – o podanie powodów takiej decyzji. 
  1. Proszę o informację o planowanym terminie uruchomienia operacyjnego obsługi kolejowej na przystanku Radom Wschodni (w miarę możliwości z dokładnością do daty kolejnych korekt rozkładu jazdy). Czy zatrzymania te przewidziane są w ogóle w najbliższym RRJP, a jeśli nie, to dlaczego? 
  1. Proszę o informację, czy zgodnie z dotychczasowymi założeniami wszystkie pociągi pasażerskie przejeżdżające przez przystanek Radom Wschodni będą się na nim zatrzymywały. Jeśli nie, to które i dlaczego? 
  1. Proszę o informację o możliwości pozostawienia w rozkładzie pociągu IC „Nida” w relacji Warszawa-Radom-Kielce, zapewniającego ostatnie i pierwsze połączenie stolicy z Radomiem i Kielcami (np. wyjazd z Kielc przed godz. 5 rano, z Radomia ok. godz. 6, powrót z Warszawy Centralnej po godz. 21). W nowym rozkładzie pierwsze połączenie PKP IC z Kielc zaplanowano na godz. 5:41, przyjazd do Warszawy Centralnej o godz. 7:50, natomiast ostatni pociąg powrotny o godz. 20:10 – jest to pogorszenie o kilkanaście minut rano i wieczorem względem obecnego rozkładu. 
  1. Proszę o informację na temat powodów skrócenia relacji IC „Karłowicz” do Krakowa Głównego (obecnie do Zakopanego) i zastąpienia go na odcinku Kraków-Zakopane pociągiem IC „Malinowski”, jadącym z pominięciem Radomia i Kielc. Połączenie to zapewnia dzisiaj wygodne skomunikowanie Radomia i Kielc z Zakopanem. Nie zastępuje tego planowany TLK „Lubomirski”, który ma kursować w dużo mniej atrakcyjnych godzinach. Tymczasem w godzinach porannych z Warszawy do Zakopanego zaplanowano 2 inne pociągi, jadące przez CMK z pominięciem Radomia i Kielc. Zasadne wydaje się pozostawienie dotychczasowej relacji PKP IC „Karłowicz” do Zakopanego. Proszę o rozważenie takiej możliwości i o informację na temat możliwości pozostawienia dotychczasowej relacji PKP IC „Karłowicz”. 
  1. Proszę o informację na temat możliwości wydłużenia – choćby sezonowo – relacji którychś z zaplanowanych pociągów z Radomia do Jeleniej Góry/Szklarskiej Poręby, Świnoujścia oraz Łeby lub Helu. 

Z poważaniem” 

Czekamy na odpowiedź ministra 

Komentarze