W Gdańsku ruszyła budowa nowoczesnego promu dla szkockiego armatora CMAL. Pierwsza blacha pocięta
W Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku rozpoczęła się budowa nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego dla szkockiego armatora Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL).
Uroczystość cięcia pierwszej blachy, symbolizująca początek produkcji, odbyła się 24 września. To pierwszy z siedmiu promów, które powstaną w ramach zamówienia CMAL, realizowanego w ramach programu Small Vessel Replacement Programme. Przekazanie pierwszej jednostki do eksploatacji zaplanowano na III kwartał 2027 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie rozwiązania ekologiczne zostaną zastosowane na promie budowanym w Stoczni Remontowa Shipbuilding dla CMAL?
- Jakie znaczenie ma ten kontrakt dla rozwoju gdańskiej stoczni i polskiego przemysłu stoczniowego?
- W jaki sposób nowy prom wpłynie na poprawę transportu morskiego na zachodnim wybrzeżu Szkocji?
Ekologiczna jednostka z napędem bateryjnym
Nowy prom o numerze stoczniowym B621/1 będzie jednostką nowoczesną i przyjazną środowisku. Zostanie wyposażony w cztery pędniki azymutalne, które podczas codziennej eksploatacji będą zasilane litowo-jonowymi bateriami o pojemności ok. 5,7 MWh. Umożliwią one całodzienną pracę w trybie elektrycznym, bez konieczności korzystania z paliw kopalnych. Projekt spełnia rygorystyczne normy środowiskowe, w tym standardy Lloyd’s Register ECO, gwarantujące niską emisję i wysoką efektywność energetyczną. Prom będzie obsługiwał połączenia na zachodnim wybrzeżu Szkocji, zapewniając mieszkańcom lokalnych społeczności nowoczesny, niezawodny i niskoemisyjny środek transportu.
Współpraca polsko-norweska
Jednostki dla CMAL powstają we współpracy norweskiego biura projektowego LMG Marin z zespołem Remontowa Marine Design & Consulting, należącym do grupy Remontowa Holding. To kolejny przykład owocnej kooperacji między polskimi i zagranicznymi partnerami w sektorze nowoczesnego przemysłu stoczniowego, podkreślający znaczenie Gdańska jako jednego z centrów innowacji morskich w Europie.
Prom w liczbach
Długość całkowita: 49,90 m
Szerokość konstrukcyjna: 12,48 m
Wysokość do pokładu głównego: 3,50 m
Zanurzenie: 2,10 m
Prędkość eksploatacyjna: 9 węzłów
Liczba pasażerów: 150–250 osób
Załoga: 5 osób
Miejsca dla samochodów osobowych: 16–24
Miejsca dla ciężarówek: 2
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
CMAL inwestuje w przyszłość
Caledonian Maritime Assets Limited (CMAL) to spółka zarządzająca flotą promową, portami i infrastrukturą żeglugową na zachodnim wybrzeżu Szkocji. Obecnie realizuje strategiczny program odnowy floty, którego celem jest zastąpienie wysłużonych promów nowoczesnymi, niskoemisyjnymi jednostkami, zapewniającymi stabilne i ekologiczne połączenia morskie.
80 lat doświadczenia gdańskiej stoczni
Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. jest częścią Remontowa Holding S.A. – największej grupy stoczniowej w Polsce. Zakład ma ponad 80-letnią historię – powstał w 1945 roku jako Stocznia Północna im. Bohaterów Westerplatte. W czasach PRL specjalizował się w budowie okrętów wojennych, jednostek desantowych i szkolnych, a także statków rybackich. Po transformacji ustrojowej w latach 90. stocznia rozpoczęła produkcję statków towarowych, promów pasażersko-samochodowych, jednostek offshore i holowników. W 2003 roku została przejęta przez Gdańską Stocznię Remontową, a od 2011 roku działa pod obecną nazwą. Dziś Remontowa Shipbuilding należy do liderów europejskiego przemysłu stoczniowego, specjalizując się w budowie nowoczesnych, ekologicznych jednostek dla armatorów z całego świata.
Polski przemysł stoczniowy z nowym sukcesem
Rozpoczęcie budowy promu dla CMAL to kolejny dowód na wysokie kompetencje polskich stoczni w zakresie produkcji zaawansowanych technologicznie jednostek. Gdańska Remontowa potwierdza swoją pozycję światowego partnera w realizacji ekologicznych projektów morskich, łączących nowoczesność, innowacyjność i troskę o środowisko.
Komentarze