Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Taborowe przesunięcia w Czechach. Po dostawach ComfortJetów

inforail
21.07.2025 12:30
0 Komentarzy

Od 26 lipca 2025 roku wszystkie pociągi kursujące na trasie Praga – Berlin w ramach linii Ex5 „Berliner” będą obsługiwane przez najnowocześniejsze składy dalekobieżne Českých drah – ComfortJet.

Tym samym czeski przewoźnik osiąga kolejny ważny krok w procesie modernizacji swojej oferty na trasach międzynarodowych. Dotychczasowe wagony zostaną przeniesione na wybrane połączenia krajowe, gdzie poprawią komfort pasażerów.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy wszystkie pociągi na trasie Praga – Berlin będą obsługiwane składami ComfortJet?
  2. Jakie udogodnienia oferują nowe pociągi ComfortJet dla pasażerów?
  3. Na jakich krajowych trasach zostaną wykorzystane wagony wycofane z połączenia do Berlina?
Pociąg CD
ComfortJet / foto: Cesks drahy

Nowoczesność i wygoda dla każdego pasażera

„Modernizacja naszej floty dalekobieżnych pociągów przebiega pomyślnie. Od 26 lipca wszyscy pasażerowie na trasie do Niemiec będą mogli cieszyć się najwyższym komfortem podróży w naszych najnowocześniejszych składach ComfortJet” – zapowiada Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny Českých drah.

W związku z pracami torowymi na odcinku Berlin – Hamburg, które potrwają około 9 miesięcy, pociągi będą kończyły bieg w Berlinie. Obsługę zapewni łącznie 6 jednostek ComfortJet: trzy dziewięciowagonowe i trzy ośmiowagonowe, uzupełnione klasycznymi wagonami restauracyjnymi WRmz 815.

Nowe rozkłady jazdy na trasie do Berlina

W zmienionej konfiguracji (8 wagonów + restauracyjny WRmz 815) ComfortJety będą kursowały m.in. jako:

  • EC 378, 170 i 258 z Pragi do Berlina o godz. 10:28, 16:28 i 20:28 (przyjazdy: 14:43, 20:43, 00:57),
  • EC 171, 379 i 259 z Berlina do Pragi o godz. 07:15, 11:16 i 00:16 (przyjazdy: 11:27, 15:23, 05:23).

Pozostałe kursy – z wyjątkiem EC 172 / 173 „Hungaria” obsługiwanych przez węgierskie jednostki – będą realizowane pełnowymiarowymi dziewięciowagonowymi składami ComfortJet.

Drugie życie dotychczasowych wagonów

Wagony używane wcześniej na trasie Berliner nie zostaną wycofane. Zostaną przeniesione na połączenia krajowe, gdzie spełniają normy klasy EuroCity, m.in.:

  • na trasie R18 Slovácký expres (Praga – Luhačovice) pojawią się wagony 2. klasy Bmz 232,
  • na trasie R20 Labe (Praga – Kralupy – Roudnice – Ústí – Děčín) pasażerowie skorzystają z nowoczesnych wagonów 1. klasy Aee 140,
  • wagony restauracyjne WRmz 815 zostaną przeniesione do Bohumína i będą obsługiwać linię Ex1 (Praga – Ostrawa – Bohumín).

ComfortJet przyszłością czeskiej kolei międzynarodowej

České dráhy traktują ComfortJety jako kręgosłup przyszłej oferty dalekobieżnej. Pociągi te pojadą nie tylko do Niemiec, ale też do Villach (Austria), Bratysławy, Budapesztu i od połowy 2026 roku także do Kopenhagi. Obecnie ČD zamówiły łącznie 20 składów ComfortJet (w konsorcjum Siemens–Škoda), z czego odebrano już 7 dziewięciowagonowych i 5 ośmiowagonowych.

Każdy pełny skład oferuje 555 miejsc, w tym 99 w 1. klasie i 18 w wagonie restauracyjnym. Długość pociągu to 237 metrów, a maksymalna prędkość – 230 km/h. Komfort i wydajność zapewniają lokomotywy Siemens Vectron dostosowane do tej prędkości.

Komfort XXI wieku w każdym szczególe

Na pokładzie ComfortJetów pasażerowie znajdą:

  • klimatyzowane wnętrza,
  • wagon restauracyjny,
  • przestrzeń dla osób na wózkach i rodzin z dziećmi,
  • miejsca na wózki, rowery i duży bagaż,
  • Wi-Fi, gniazdka 230 V i USB,
  • nowoczesne okna przepuszczające sygnał komórkowy,
  • systemy informacyjne i monitoring.

148 połączeń międzynarodowych i nowe kierunki

W rozkładzie jazdy 2025 České dráhy oferują 148 międzynarodowych połączeń dalekobieżnych, a także 4 sezonowe pociągi do Polski. Sieć ČD obejmuje ponad 120 miejsc w 8 krajach: Niemczech, Austrii, Polsce, Słowacji, na Węgrzech, w Szwajcarii, a dzięki nowemu „Adriatic Express” (PKP Intercity) także w Słowenii i Chorwacji.

Komentarze