Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cargounit powiększa swoją flotę lokomotyw. 22 kolejne elektrowozy

inforail
03.06.2025 12:30
0 Komentarzy

Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron są kluczem do realizacji szerokiego wachlarza zadań transportowych w całej Europie (międzynarodowy ruch pasażerski i towarowy).

Vectrony to sprawdzone i niezawodne pojazdy, dostosowywane do zmieniających się wymagań rynkowych. Ponad 2700 sztuk lokomotyw z rodziny Vectron zostało zakontraktowanych do ponad 100 operatorów kolejowych, korzystających z nich na co dzień w całej Europie.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego lokomotywy Vectron uznawane są za kluczowe dla transportu kolejowego w Europie?
  2. Jakie znaczenie ma współpraca pomiędzy Siemens Mobility a CARGOUNIT dla rozwoju transportu kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej?
  3. Jakie są parametry techniczne i przeznaczenie nowych lokomotyw Vectron MS zamówionych przez CARGOUNIT?

CARGOUNIT & Siemens – historia współpracy od 2018 roku

Lokomotywy Vectron zostały dopuszczone w 20 krajach i przejechały już ponad miliard kilometrów, a o ich wysoki wskaźnik dostępności dba rozwinięty zespół serwisowy Siemensa, działający w obrębie baz utrzymaniowych w całej Europie, w tym także w Polsce.

Polscy operatorzy i przewoźnicy kolejowi zakupili już ponad 170 elektrycznych lokomotyw Siemensa (Husarze, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Orlen Kolej, Laude Smart Intermodal, a także największy polski pool taborowy – CARGOUNIT.

Współpraca pomiędzy obiema firmami rozpoczęła się 7 lat temu od zakupu jednej lokomotywy Vectron MS, zaprezentowanej w tym samym roku na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. W kolejnych latach firma CARGOUNIT zdecydowała się na zakup dodatkowych kilkudziesięciu elektrowozów, czego zwieńczeniem była podpisana w lutym 2024 roku umowa ramowa na zakup wraz z opcją do 100 lokomotyw z rodziny Vectron.

– Dzięki naszym lokomotywom, CARGOUNIT toruje drogę dla zrównoważonego, wydajnego i transgranicznego transportu kolejowego w całej Europie. Nowe zamówienia potwierdzają zaufanie CARGOUNIT do jednej z najnowocześniejszych i jednocześnie najbardziej przyjaznych dla środowiska lokomotyw uniwersalnych dostępnych obecnie na rynku europejskim – powiedział Steffen Bobsien, Vice President Locomotives & Coaches Siemens Mobility GmbH.

Kolejny rozdział – nowe lokomotywy w Monachium

Podczas tegorocznych czerwcowych targów Transport & Logistics w Monachium – wydarzeniu gromadzących m.in. wszystkie najważniejsze europejskie firmy z zakresu wynajmu pojazdów szynowych, CARGOUNIT oraz Siemens Mobility ogłosiły zakup kolejnych 22 lokomotyw Vectron.

Spośród 22 nowych pojazdów, dwanaście sztuk zostanie dostarczonych w ramach istniejącej umowy ramowej, natomiast zakup pozostałych dziesięciu będzie współfinansowany ze środków pochodzących z Krajowego Programu Odbudowy, realizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Łącznie flota zamówionych lokomotyw Siemensa przez CARGOUNIT wynosi 106 elektrowozów (88 Vectronów i 18 Smartronów), a w przyszłości przy całkowitym uruchomieniu wykorzystaniu opcji z umowy ramowej może wzrosnąć nawet do ponad 150 pojazdów.

– Współpraca z CARGOUNIT to modelowy przykładowy rozwoju na rynku Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystaniem sprawdzonych i niezawodnych lokomotyw wielosystemowych. Warto stawiać na wiarygodnych i solidnych partnerów – zapewaniających wsparcie zarówno w dostawie nowoczesnego taboru, ale co równie istotne – jego efektywnym utrzymaniu w całym cyklu życia dzięki profesjonalnej obsłudze serwisowej. Z dumą obserwujemy rozwój CARGOUNIT i cieszymy się, że poprzez nasze pojazdy i usługi utrzymaniowe możemy być tego istotną częścią – powiedział Michał Marciszewski, CFO Siemens Mobility Sp. z o.o.

– Zakup lokomotyw wielosystemowych z platformy Vectron jeszcze bardziej umocni pozycję CARGOUNIT na rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych w formule full-service. Obserwujemy kontynuację wzrostu rynku przewozów intermodalnych oraz renesans przewozów pasażerskich w Europie Środkowo Wschodniej, a lokomotywy Vectron MS doskonale spełniają potrzeby naszych klientów, którzy poszukują niezawodnych i sprawdzonych lokomotyw wielosystemowych oraz doceniają wysoką jakość usług świadczonych przez CARGOUNIT. Przez ostatnich 5 lat spółka zakupiła i wynajęła do klientów w formule full-service ponad 100 nowoczesnych lokomotyw elektryczny oraz posiada obecnie w portfelu zamówienia na ponad 80 dodatkowych lokomotyw. – powiedział Łukasz Boroń, CEO CARGOUNIT Sp. z o.o.

Zamówione lokomotywy Vectron MS będą dysponować mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone będą do eksploatacji w zależności od zamówionego wariantu na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Dostawy lokomotyw są przewidziane w latach 2025-2026.

Komentarze