Blamaż King Longa w Rzeszowie. EV Motors wycofuje się z autobusów elektrycznych dla ZG PKS
Zaskakujący obrót w przetargu Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” na pierwsze autobusy elektryczne. Trudno to inaczej określić niż blamaż King Longa w Rzeszowie.
Konsorcjum EV Motors i Busnex UAB, które miało dostarczyć siedem elektrobusów klasy I kategorii MAXI dla Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”, poinformowało o odstąpieniu od podpisania kontraktu. W konsekwencji, postępowanie przetargowe zostało unieważnione. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie były warunki zamówienia na elektrobusy dla Związku Gmin „Podkarpacka Komunikacja Samochodowa” i kto złożył najkorzystniejszą ofertę?
- Jakie pojazdy i parametry techniczne miały być dostarczone w ramach rzeszowskiego przetargu?
- Co wydarzyło się 10 kwietnia 2025 roku i jakie były konsekwencje dla postępowania przetargowego?
Niewiarygodna historia
Rzeszowskie zamówienie dotyczyło zakupu 7 autobusów elektrycznych klasy I, wraz z infrastrukturą ładowania i pojazdem technicznym, w ramach projektu „Rozwój zrównoważonej mobilności mieszkańców Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa”. Wartość zadania miała być współfinansowana ze środków KPO – funduszu Unii Europejskiej wspierającego zeroemisyjny transport publiczny.
Otwarcie ofert nastąpiło 15 stycznia 2025 roku. Do przetargu przystąpiły trzy firmy. Najkorzystniejszą cenowo i punktowo ofertę złożyło konsorcjum EV Motors i Busnex UAB, proponując dostawę elektrobusów King Long PEV12 za 20.164.620 PLN brutto, czyli 16.394.000 PLN netto. To dawało cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 2.342.000 PLN. Kolejne oferty złożyli:
- Solaris Bus & Coach – 23.333.100 PLN brutto / 18.970.000 PLN netto, czyli 2.710.000 PLN netto za pojazd.
- PT WANICKI (ie bus) – 24.915.221 PLN brutto / 20.256.278 PLN netto, jednostkowo 2.893.754 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 25.571.700 PLN brutto, co oznaczało, że wszystkie propozycje mieściły się w budżecie. Ostatecznie EV Motors i Busnex zdobyli komplet punktów (100), deklasując konkurencję. Solaris uzyskał 85,85 pkt, a PT WANICKI – 80,56 pkt.
Tymczasem 13 kwietnia zamawiający podał do publicznej wiadomości, że konsorcjum wycofało się z podpisania umowy i to na dzień przed jej planowanym zawarciem – 10 kwietnia 2025 . To mega zaskoczenie, która rzuca kolejny cień na dystrybutorów chińskich autobusów w naszym kraju.
Zgodnie z art. 255 pkt 7 ustawy PZP, zamawiający mógł w takiej sytuacji wybrać kolejną ofertę albo unieważnić postępowanie. Wybrano drugie rozwiązanie, zamykając postępowanie bez wyłonienia wykonawcy.
Rzeszowskie elektryki
Zamówienie zakładało dostawę pojazdów o długości 11,5–12,5 m, wysokości do 3,4 m i konfiguracji drzwi 2-2-0 lub 2-2-2. Autobusy miały pomieścić minimum 70 pasażerów, być napędzane centralnym silnikiem elektrycznym o mocy co najmniej 140 kW oraz zapewniać zasięg nie mniejszy niż 300 km na jednym ładowaniu. Przewidziano ładowanie plug-in, pełną klimatyzację, monitoring, tablice LED i LCD, systemy informacji pasażerskiej, kabinę półzamkniętą dla kierowcy i ładowarki USB dla pasażerów.
Model King Long PEV12 miał być nowością na polskim rynku. Wyposażony w baterie CATL, nowoczesną elektronikę i konkurencyjne parametry operacyjne, pojazd był promowany jako niskobudżetowa alternatywa dla produktów uznanych marek. Niestety, mimo wygranej, nie zadebiutuje na razie w barwach ZG PKS Rzeszów.
Nie podano przyczyn odstąpienia od podpisania umowy przez konsorcjum, jednak decyzja oznacza opóźnienie w realizacji inwestycji i konieczność rozpisania nowego przetargu lub negocjacji warunków z kolejnym oferentem. Więcej o postępowaniu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-208d75b1-08f3-4282-b388-9d238f2e413c
Komentarze