90 autobusów elektrycznych dla MZA Warszawa: Znamy dziewięć ofert w trzech zadaniach
7 maja 2025 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w przetargu na zakup 90 autobusów elektrycznych w zadaniach I, II i IV.
Te części obejmujących łącznie 85 pojazdów elektrycznych z opcją rozszerzenia do 180. Czekamy jeszcze na otwarcie ofert w zadaniu nr 3 na pięć autobusów MAXI z autonomią + opcja na kolejnych pięć. Wszystkie elektrobusy mają być ładowane przez złącze plug-in, z bateriami litowo-jonowymi i minimalnym zasięgiem operacyjnym 300 km. O tym mega kontrakcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
7 maja 2025 roku Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otworzyły oferty w dużym przetargu na zakup 90 autobusów elektrycznych w czterech kategoriach: MIDI, MAXI i MEGA plus pierwsze w Polsce elektrobusy autonomiczne, ale to zadanie ma otarcie ofert dopiero 21 maja. Teraz trzy części – I, II i IV – doczekały się rozstrzygającego etapu ofertowego
Przypomnijmy:
- Zadanie I przewiduje zakup 29 (po zmianie SWZ) autobusów MAXI o długości 11,8–12,2 m.
- Zadanie II dotyczy 50 przegubowych autobusów MEGA,
- Zadanie IV – 10 mniejszych autobusów MIDI.
Pojazdy mają być w pełni elektryczne, zasilane bateriami litowo-jonowymi ładowanymi przez złącze plug-in. Wymagany zasięg operacyjny to minimum 300 km. Energia w autobusach MAXI ma być magazynowana w bateriach o pojemności co najmniej 420 kWh, w MEGA – 600 kWh, a w MIDI – od 320 kWh. Zamawiający wymagał też nowoczesnych rozwiązań bezpieczeństwa (ADAS, MOIS, REIS), paneli fotowoltaicznych i zaawansowanego wyposażenia dla pasażerów.
Dziewięć ofert – trzy firmy
Kwota przewidziana przez MZA na realizację zamówienia wynosi:
- Zadanie I – 99.162.600 PLN brutto
- Zadanie II – 238.620.000 PLN brutto
- Zadanie IV – 34.194.000 PLN brutto
Oferty w poszczególnych zadaniach to:
Zadanie I – 25 autobusów MAXI (11,8–12,2 m) z budżetem: 99.162.600 PLN brutto / 80.620.000 PLN netto i ofertami, gdzie tylko Solaris i Irizar zmieścili się w założonym budżecie:
✅ Solaris Bus & Coach: 89.175.000 PLN brutto / 72.500.000 PLN netto → Cena jednostkowa Urbino 12 electric netto: 2.500.000 PLN
✅ Irizar e-mobility: 89.581.694,47 PLN brutto / 72.838.616 PLN netto → Cena jednostkowa ie bus 12 netto: 2.913.545 2.511.676,40 PLN.
✅ Daimler Buses (konsorcjum): 106.296.600 PLN brutto / 86.400.000 PLN netto → Cena jednostkowa Mercedes-Benz eCitaro netto: 2.979.310,30 PLN
Zadanie II – 50 autobusów MEGA (17,5–18,2 m) z budżetem: 238.620.000 PLN brutto / 194.000.000 PLN netto i ofertami, gdzie tylko Solaris nie przekroczył zakładanej kwoty:
- Solaris Bus & Coach: 227.550.000 PLN brutto / 185.000.000 PLN netto → Cena jednostkowa Urbino 18 electric netto: 3.700.000 PLN
- Irizar e-mobility: 239.818.169,37 PLN brutto / 195.785.511 PLN netto → Cena jednostkowa ie bus 18 netto: 3.915.710 PLN
- Daimler Buses (konsorcjum): 240.465.000 PLN brutto / 195.500.000 PLN netto → Cena jednostkowa Mercedes-Benz eCitaro G netto: 3.910.000 PLN
Zadanie IV – 10 autobusów MIDI (9,25–10,65 m) z budżetem: 34.194.000 PLN brutto / 27.800.000 PLN netto i ofertami, gdzie Jedynie Irizar zmieścił się w budżecie MZA:.
- Irizar e-mobility: 30.233.400 PLN brutto / 24.580.000 PLN netto → Cena jednostkowa ie bus 12 netto: 2.458.000 PLN
- Daimler Buses (konsorcjum): 35.178.000 PLN brutto / 28.600.000 PLN netto → Cena jednostkowa Mercedes-Benz eCitaro K netto: 2.860.000 PLN
- Solaris Bus & Coach: 37.515.000 PLN brutto / 30.487.000 PLN netto → Cena jednostkowa Urbino 10 electric (?) netto: 3.048.700 PLN
Co dalej?
Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 75%
✅ parametry techniczno-eksploatacyjne – 25%
Zamówione autobusy mają reprezentować standard High Energy i spełniać rygorystyczne wymagania – od systemów asysty kierowcy, przez minimalny zasięg, po pojemność baterii. Fotele mają być ergonomiczne, pokryte skórą ekologiczną lub tapicerką antypoślizgową, a stanowisko kierowcy – wydzielone z osobnym wejściem i zabezpieczeniami. Nowe elektrobusy mają być gotowe do eksploatacji zgodnie z harmonogramem MZA już od 2026 roku. Link do zamówienia: https://www.mza.waw.pl/o-nas/przetargi-zakupy-i-sprzedaz/wedlug-prawa-zamowien-publicznych/zakup-i-dostawa-90-szt-autobusow-elektrycznych-wraz-z-prawem-opcji-143-rpp-ab-24/
Naszym zdaniem: Stołeczne zamówienie to jeden z największych elektrobusowych przetargów w Polsce i test dla rynku producentów – kto wygra ten kontrakt, mocno zaznaczy swoją obecność w krajowym transporcie publicznym. Otwarcie ofert przyniosło kilka niespodzianek, choć w grze pozostają dobrze znane marki. Zaskoczeniem może być brak oferty od Busnex Poland, dystrybutora autobusów marki Yutong, który w ostatnich latach z powodzeniem wygrywał zamówienia na pojazdy klasy MAXI, w tym niedawny przetarg na 30 elektrobusów w stolicy.
Komentarze