TRANSEXPO 2021: Autokary mają pod górkę. Jak nie pandemia to Pakiet Mobilności [FILM]
Podczas targów Transexpo rozmawialiśmy z Rafałem Jańczukiem z Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych o aktualnej sytuacji w branży.
Zdaniem szefem PSPA już w przyszłym roku jest szansa na szerszy powrót turystów, ale autokary muszą dostać „koło ratunkowe”, aby mogły się ponownie rozpędzić.
Aktualna sytuacja
Zdaniem Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, autobusy to jedna z najbardziej pokrzywdzonych branż przez COVID. Wstępne szacunki pokazują, że branża turystycznych przewozów pasażerskich zmalała aż o 80% w porównaniu do 2019 r.
-„Nadal sytuacja jest bardzo trudna, a nadchodzi zima. Wiemy, że do kwietnia nie będzie dla nas pracy. Dlatego cały czas rozmawiamy z rządem o ewentualnej pomocy i wsparciu. Walczymy też o odroczenia Pakietu Mobilności dla autokarów – informuje z Rafał Jańczuk.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co zmienić?
W celu zmiany krajowych przepisów wykonawcze w zakresie Pakietu Mobilności, PSPA wystosowało do Ministerstwa Infrastruktury list – o którym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
-„Branża przewozów towarowych w czasie trwania pandemii zanotowała wzrosty przychodów w przeciwieństwie do branży przewozów autokarowych. W wyniku pandemii branża świadcząca przewóz osób została dotknięta ogromnymi stratami zarówno w roku 2020, jak i 2021. W roku 2020 spadek obrotów wyniósł ponad 90 procent w stosunku do roku 2019. Również w roku 2021 r. branża pozostawała w stagnacji i przychody tych firm były niższe o 80 % w stosunku do roku 2019. Szacunkowe optymistyczne prognozy przewidują, że w roku 2022 r. branża autokarowa zanotuje spadek przychodów na poziomie 50 % w stosunku do roku 2019. Wprowadzenie kolejnych obciążeń dla branży autokarowej spowoduje, że firmy tej branży będą musiały ulegać likwidacji poprzez proces upadłości. Spowoduje to utratę miejsc pracy dla dziesiątek tysięcy pracowników tej branży oraz branż, które do tej pory współpracowały z nią. Dodać należy, że polskie firmy branży autokarowej (przed pandemią) zdominowały rynek europejski. Ich potęga budowana była przez lata ciężkiej pracy – czytamy w liście PSPA do ministra infrastruktury.