Kolejne e-busy dla Wrocławia ze zmienionym SWZ. Szansa dla Solarisa?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu zna już dostawcę pierwszych autobusów elektrycznych, czyli markę Mercedes-Benz.
Dzięki atrakcyjnej cenie od EvoBus Polska, MPK mogło sobie pozwolić na zamówienie kolejnych dwóch elektrobusów. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Sprawdzamy, czy aktualne SWZ przynosi jakieś zmiany w stosunku do poprzedniego.
Mniej kryteriów
W kryteriach oceny ofert widać zmiany. W pierwszym przetargu było ich 8, zaś teraz MPK wyodrębniło tylko 6. Są to:
- cena 65 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi na magazyny energii elektrycznej w oferowanych autobusach – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 94 miesiące – 10 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 10 pkt,
- okresu gwarancji i rękojmi na ładowarki mobilne – gwarancja i rękojmia równa lub dłuższa niż 46 miesięcy – 4 pkt,
- poszycia bocznego w panelach z podziałem poziomym i pionowym – 7 pkt,
- zastosowania automatycznego systemu detekcji i gaszenia pożarów magazynu energii – 4 pkt.
Zniknęły dwa kryteria – dotyczące rozwiązań technicznych umieszczenia silnika/silników trakcyjnych oraz systemów poprawiające bezpieczeństwo jazdy. Jednocześnie MPK większą wagę przyłożyło do ceny. Teraz jest to 65%, a poprzednio waga ta wynosiła zaledwie 50%
Z kolei termin dostawy autobusów to 490 dni od podpisania umowy, czyli o 10 dni mniej niż w przypadku 11 zamówionych już eCitaro G.
Elektryki na bis
Zamówienie po raz kolejny dotyczy autobusów elektrycznych przegubowych. Konstrukcje te powinny mieć długość od 18 do 18,75 m, a wysokość max. 3,5 m. Autobusy powinny być całkowicie niskopodłogowe, bez stopni pośrednich na podłodze, w przejściu środkowym oraz w drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. MPK dopuszcza rozwiązania w zakresie napędu poprzez zastosowanie jednego centralnego lub wielu silników elektrycznych w osi kół/w osiach z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Autobusy mają być wyposażone w funkcję odzysku energii kinetycznej podczas hamowania dla potrzeb wykorzystania do celów trakcyjnych. Z kolei magazyn energii musi być przystosowany do eksploatacji w sposób ciągły, w warunkach atmosferycznych występujących w polskiej strefie klimatycznej. MPK chce, by magazyny energii można było ładować wtykowo (ładowanie wolne) i przy pomocy pantografu (ładowanie szybkie i wolne).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przestrzeni pasażerskiej znajdą się fotele o budowie modułowej, profilowane. Siedzenia będą atestowane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością oddzielnego montażu i demontażu tapicerowanej wkładki siedziska i oparcia. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji półki na bagaż zamontowane na nadkolach. MPK wymaga, aby autobusy posiadały w pełni oddzielone od przedziału pasażerskiego stanowisko kierowcy – obejmujące pierwszą połowę pierwszych drzwi. Szyba przednia autobusu ma być panoramiczna.
Zamawiający w sposób bardzo szczegółowy określił wymagania dotyczące systemu informacji pasażerskiej. Wrocławskim standardem są wyświetlacze kierunkowe – z numerem linii w kolorze białym oraz kierunkiem jazdy w kolorze bursztynowym. MPK chce, aby wewnątrz każdego elektryka znalazły się 4 rodzaje wyświetlaczy: wyświetlacz trasowy – minimum 22 cale, wyświetlacz trasowy i reklamowo-informacyjny – minimum 37 cali, wyświetlacz trasowy – minimum 37 cali oraz wyświetlacz reklamowo-informacyjny – minimum 19 cali.
Równe szanse
Kolejne elektrobusy dla Wrocławia mają być względnie tanie i z dobrym okresem gwarancji. Brak jest rozwiązań technicznych, które premiowałyby konkretnego producenta.
To oznacza, że w tym pojedynku najistotniejsze znaczenie odegra cena. Jest zatem szansa na ponowny pojedynek Solarisa i Mercedesa.
Ostateczny skład oferentów poznamy w dniu 17 maja.