Za dwa tygodnie Gdynia otworzy elektryczne oferty
Ciekawy pojedynek na elektrobusy w Kędzierzynie-Koźlu – o którym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ – zaostrzył nam apetyty na kolejne elektryczne starcie. W Gdyni jednak stawka będzie znacznie wyższa.
O tym, kto złoży na Pomorzu swoją ofertę dowiemy się najszybciej 17 grudnia. Najszybciej, bo termin składani ofert był już kilkukrotnie przekładany ze względu na liczne pytania od oferentów. To pokazuje, że możemy spodziewać się wysypu elektryzujących ofert.
Elektryczna stawka
Zbliża się kolejna ekologiczna rewolucja w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie przetargowe na zakup 24 nowoczesnych elektrobusów, które będą przewozić gdyńskich pasażerów korzystając z zeroemisyjnej technologii. Nowa elektryczna flota pojazdów będzie korzystać z budowanej obecnie w Gdyni sieci ładowarek.
W ramach przetargu Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej flota „elektryków” w komunikacji miejskiej powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców
Oferty składane przez producentów powinny uwzględniać co najmniej 15-letni okres eksploatacji. Pojazdy zgodnie z wymogami przetargu m.in. muszą być niskopodłogowe, a także zawierać rozwiązania i ułatwienia dedykowane osobom z niepełnosprawnościami. Przetarg w obu częściach zobowiązuje wykonawców do dostarczenia pojazdów maksymalnie w ciągu 300 dni od daty podpisania umowy.
Przetargowe zasady
-„Jest to projekt dość innowacyjny, preferujemy rozwiązania z silnikami umieszczonymi w piastach kół, przez co przestrzeń dla pasażerów będzie większa i bardziej dostępna, a sam autobus nieco lżejszy. Kolejna bardzo ciekawa rzecz to ogrzewanie elektryczne, tak aby wszystkie elementy pojazdu były zeroemisyjne. Skupiamy się też na kwestiach bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa jazdy, co oznacza m.in. automatyczne hamowanie przed przeszkodami. Postawiliśmy też wymogi dotyczące defibrylatorów w każdym pojeździe oraz – to kompletna nowość – systemu powodującego neutralizację wirusów, bakterii i grzybów wewnątrz pojazdu – wymienia Lech Żurek, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Autobusowej w Gdyni.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Analizę gdyńskiego SIWZ-u przedstawiliśmy w InfoBusie TUTAJ, teraz tylko przypomnijmy, że najważniejszym kryterium przy ocenie ofert będzie zaproponowana przez producenta cena (53% punktacji). Oprócz tego duże znaczenie będzie mieć też okres gwarancji udzielonej na autobusy (10%) i magazyny energii (4%) czy poziom zużycia energii elektrycznej (5%). PKA weźmie też pod uwagę inne kwestie techniczne, jak chociażby wspomniane umieszczenie silnika, klimatyzator, ogrzewanie wnętrza czy systemy bezpieczeństwa.
Ładowarkowe inwestycje
Zaawansowane są już prace związane ze stacjami ładowania przeznaczonymi dla nowych „elektryków”. Przypomnijmy, że na terenie Gdyni powstaje 7 tzw. szybkich ładowarek (stacji pantografowych szybkiego ładowania) na pętlach i przystankach końcowych w różnych dzielnicach oraz 22 standardowe ładowarki (punkty wolnego ładowania plug-in) w bazie PKA przy ul. Platynowej na Pogórzu.
-„Gdyńska wizja elektromobilności to konkretne działania. Już spełniamy normy ustawowe, teraz dążymy do miana polskiego lidera elektromobilności. 24 nowe pojazdy i nowe elementy infrastruktury to kolejna z dużych zmian w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Nowoczesne elektrobusy to transport efektywny, szybki i stosunkowo niedrogi, a przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Chcemy, aby gdynianie na dobre przyzwyczaili się do zeroemisyjnych pojazdów. Co ważne, inwestujemy przy dużym udziale unijnych środków – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Zakup nowych elektrobusów oraz budowa sieci stacji ładowania na terenie Gdyni jest możliwa dzięki pozyskaniu przez miasto wielomilionowego dofinansowania z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wartość całego projektu sięga ponad 81 milionów złotych. Głównym założeniem jest zastąpienie elektrobusami części pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi, które obsługują linie ZKM Gdynia.