Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN najtańszy, Yutong najdroższy! Ależ wyniki z Kędzierzyna!

infobus
02.12.2020 18:00
0 Komentarzy

2 grudnia Gmina Kędzierzyn otworzyła oferty w przetargu na dostawę dwóch nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą pojazdów.

O ten kontrakt ubiegały się aż cztery firmy, w tym Solaris, MAN, Yutong (Busnex) oraz SOR. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 365 dni od podpisania umowy. O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy TUTAJ

Wymogi miasta

Dwa autobusy elektryczne mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,35 m. Autobusy mają przewieźć minimum 55 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi, otwieranych do wewnątrz. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki miały odpowiednią moc zapewniającą prędkość i przyspieszenie charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający chce zastosowania silnika (lub silników o łącznej mocy) nie mniejszej niż 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 200 kWh.

Ładowanie magazynu energii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze (gniazdo) oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug-in o prądzie ładowania do 200 A. Ładowanie ma zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 2 godziny 45 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 80 kW (tryb przyspieszony) oraz zapewnić pełne naładowanie magazynu energii w czasie nie większym niż 5 godzin 30 minut, podczas ładowania ładowarką o mocy 40 kW (tryb podstawowy).

Kto wygra?

Dzisiaj poznaliśmy nie tylko oferty, ale także budżet miasta na dwa elektrobusy. To 6.703.500,00 PLN brutto / 5.450.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę kędzierzyńskiego ebusa + ładowarka na poziomie 2.725.000 PLN netto. Całkiem nieźle.

O ten kontraktu do boju ruszyły aż cztery firm (najwięcej od czasu przetargu w Malborku) i aż trzy z nich zmieściły się w budżecie! Swoje propozycje złożyły spółki:

  • Busnex Poland z ofertą na sumę 6.735.480,00zł brutto / 5.476.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Yutong E12 + ładowarka na poziomie 2.738.000 PLN netto, w tym dostawa do 365 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy + 48 miesięcy gwarancji bez limitu przebiegu;
  • MAN Truck & Bus Polska z ofertą na sumę 5.530.018,98 PLN brutto / 4.495.949,5 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu  Lion`s City 12E na poziomie 2.247.974,7 PLN netto, w tym dostawa do 365 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy + 48 miesięcy gwarancji bez limitu przebiegu;
  • Solaris Bus& Coach z ofertą na sumę 5.988.294,36 PLN brutto / 4.868.531 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Urbino 12 electric na poziomie 2.434.265 PLN netto, w tym dostawa do 365 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy + 48 miesięcy gwarancji bez limitu przebiegu;
  • SOR Libchavy z ofertą na sumę 6.644.460,00 PLN brutto / 5.402.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu NS12 electric na poziomie 2.701.000 PLN netto, w tym dostawa do 365 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy + 48 miesięcy gwarancji bez limitu przebiegu.

W tej sytuacji – nawet bez liczenia punktów technicznych – wszystko wskazuje na zwycięstwo firmy MAN, która tym samym właśnie w Kędzierzynie może zadebiutować na rynku elektrycznych autobusów w Polsce. Z bardzo dobrą ceną. Poczekajmy jednak na wynik prac kędzierzyńskiej komisji przetargowej.

Kryteria oceny ofert

Dla porządku przestawiamy kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty przygotowane przez Kędzierzyn- Koźle. To:

  • cena (60%),
  • warunki techniczno-eksploatacyjne (35%),
  • warunki gwarancji na cały autobus (5%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, Kędzierzyn-Koźle wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • szkielet nadwozia, szkielet kratownicy, ramy/podwozia wykonane ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, inne materiały nie ulegające korozji i dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego (np. szkło hartowane), blachy ze stali odpornej na: korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 3 pkt,
  • najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 10 pkt,
  • 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt,
  • spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymogami Regulaminu nr 29-01 EKG ONZ – 1,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin nr 66-01 EKG ONZ) – 1,5 pkt,
  • zaoferowanie autobusów wyposażonych w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 2 pkt,
  • zaoferowanie autobusu , w którym cały magazyn energii został zabudowany na dach autobusu – 2 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie za osią napędową – 3 pkt,
  • zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej – 2 pkt,
  • zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 410 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 328 kWh – 5 pkt.

W przypadku warunków gwarancji, zamawiający najbardziej premiuje udzielenie gwarancji całopojazdowej w okresie 48 miesięcy.

Komentarze