Solaris vs. Veramo – pierwsze stracie. W Żorach na jeden autobus elektryczny
9 maja 2025 roku w Żorach otwarto oferty w przyspieszonym postępowaniu przetargowym na zakup jednego autobusu elektrycznego.
Przetarg został zorganizowany z myślą o wykorzystaniu oszczędności z wcześniejszego kontraktu na 16 e-busów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić miasto Żory w ramach tego postępowania?
- Jakie firmy złożyły oferty w przetargu i która z nich była tańsza?
- Jaki był budżet zamawiającego na ten zakup?
Dwie oferty
Przetarg dotyczył zakupu jednego, niskopodłogowego autobusu elektrycznego o długości minimum 11,5 metra i zasięgu co najmniej 200 km. Zamówienie realizowane jest w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”, a jego celem jest uzupełnienie floty pojazdów zeroemisyjnych do liczby 17.
Autobus ma być wyposażony w magazyn energii o pojemności minimum 250 kWh, silnik o mocy minimum 160 kW, system rekuperacji, instalację typu plug-in (Combo 2), pełny system zarządzania energią oraz wyposażenie przeciwpożarowe. Pojazd musi także pracować w warunkach od –30°C do +45°C i być gotowy do eksploatacji miejskiej.
Do przetargu stanęły dwie firmy.
- VERAMO S.A. złożyło ofertę na kwotę 2.950.770 PLN brutto (czyli 2.399.000 PLN netto, a cena jednostkowa netto za autobus od chińskiej firmy Golden Dragon wynosi 2.399.000 PLN).
- Co ciekawe, znacznie lepszą ofertę przedstawił jednak Solaris Bus & Coach sp. z o.o., który zaproponował pojazd za 2.496.900 PLN brutto, co daje 2.030.000 PLN netto.
Tym samym Solaris jako jedyny zmieścił się w budżecie, który miasto ustaliło na poziomie 1.990.778 PLN brutto (czyli ok. 1.618.520 PLN netto). Mimo przekroczenia budżetu, oferta Solarisa jest znacznie bliższa realiom rynkowym i umożliwia miastu szybsze podjęcie decyzji – także dzięki wcześniejszej współpracy z tym producentem przy realizacji większego zamówienia. Warto przypomnieć, że Żory zamówiły wcześniej 16 elektrobusów tej marki.
Co dalej?
Zamawiający oceni teraz oferty według przetargowych kryteriów:
✅ Cena – 60%
✅ Kryteria techniczne – 40%
W zakresie technicznym punktowano m.in. pojemność baterii, zasięg realny, warunki eksploatacji oraz parametry systemu ładowania i zarządzania energią.
Dodatkowy autobus dla Żor ma być dostarczony do końca czerwca 2025 roku, zgodnie z terminem wynikającym z rozliczenia środków NFOŚiGW.
👉 Pełna dokumentacja postępowania znajduje się pod adresem: https://transinfo.pl/infobus/zory-kupia-jeszcze-jeden-autobus-elektryczny-z-oszczednosci-z-pierwszego-przetargu
Chcesz, żebym przygotował ten tekst do publikacji na stronie z grafiką lub jako wersję prasową?
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze