Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris vs. Veramo – pierwsze stracie. W Żorach na jeden autobus elektryczny

infobus
09.05.2025 17:01
0 Komentarzy

9 maja 2025 roku w Żorach otwarto oferty w przyspieszonym postępowaniu przetargowym na zakup jednego autobusu elektrycznego.

Przetarg został zorganizowany z myślą o wykorzystaniu oszczędności z wcześniejszego kontraktu na 16 e-busów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych chce kupić miasto Żory w ramach tego postępowania?
  2. Jakie firmy złożyły oferty w przetargu i która z nich była tańsza?
  3. Jaki był budżet zamawiającego na ten zakup?
Solaris vs. Veramo - pierwsze stracie. W Żorach na jeden autobus elektryczny
Solaris vs. Veramo – pierwsze stracie. W Żorach na jeden autobus elektryczny

Dwie oferty

Przetarg dotyczył zakupu jednego, niskopodłogowego autobusu elektrycznego o długości minimum 11,5 metra i zasięgu co najmniej 200 km. Zamówienie realizowane jest w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”, a jego celem jest uzupełnienie floty pojazdów zeroemisyjnych do liczby 17.

Autobus ma być wyposażony w magazyn energii o pojemności minimum 250 kWh, silnik o mocy minimum 160 kW, system rekuperacji, instalację typu plug-in (Combo 2), pełny system zarządzania energią oraz wyposażenie przeciwpożarowe. Pojazd musi także pracować w warunkach od –30°C do +45°C i być gotowy do eksploatacji miejskiej.

Do przetargu stanęły dwie firmy.

  • VERAMO S.A. złożyło ofertę na kwotę 2.950.770 PLN brutto (czyli 2.399.000 PLN netto, a cena jednostkowa netto za autobus od chińskiej firmy Golden Dragon wynosi 2.399.000 PLN).
  • Co ciekawe, znacznie lepszą ofertę przedstawił jednak Solaris Bus & Coach sp. z o.o., który zaproponował pojazd za 2.496.900 PLN brutto, co daje 2.030.000 PLN netto.

Tym samym Solaris jako jedyny zmieścił się w budżecie, który miasto ustaliło na poziomie 1.990.778 PLN brutto (czyli ok. 1.618.520 PLN netto). Mimo przekroczenia budżetu, oferta Solarisa jest znacznie bliższa realiom rynkowym i umożliwia miastu szybsze podjęcie decyzji – także dzięki wcześniejszej współpracy z tym producentem przy realizacji większego zamówienia. Warto przypomnieć, że Żory zamówiły wcześniej 16 elektrobusów tej marki.

Solaris vs. Veramo - pierwsze stracie. W Żorach na jeden autobus elektryczny
Solaris vs. Veramo – pierwsze stracie. W Żorach na jeden autobus elektryczny

Co dalej?

Zamawiający oceni teraz oferty według przetargowych kryteriów:

Cena – 60%
Kryteria techniczne – 40%

W zakresie technicznym punktowano m.in. pojemność baterii, zasięg realny, warunki eksploatacji oraz parametry systemu ładowania i zarządzania energią.

Dodatkowy autobus dla Żor ma być dostarczony do końca czerwca 2025 roku, zgodnie z terminem wynikającym z rozliczenia środków NFOŚiGW.

👉 Pełna dokumentacja postępowania znajduje się pod adresem: https://transinfo.pl/infobus/zory-kupia-jeszcze-jeden-autobus-elektryczny-z-oszczednosci-z-pierwszego-przetargu

Chcesz, żebym przygotował ten tekst do publikacji na stronie z grafiką lub jako wersję prasową?

Komentarze