MZK Bielsko-Biała dokłada i wybiera oferty na 19 autobusów diesla. Bez zmiany głównej marki
25 lipca 2025 roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej oficjalnie rozstrzygnął przetarg na dostawę 19 autobusów spalinowych realizowaną w formule leasingu finansowego.
W obu częściach postępowania – obejmujących pojazdy klasy MAXI i MEGA – za najkorzystniejsze uznano oferty złożone przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach oraz Pekao Leasing. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów obejmuje przetarg MZK Bielsko-Biała z lipca 2025?
- Kto wygrał przetarg na leasing autobusów dla MZK Bielsko-Biała?
- Jaka jest minimalna moc silnika w autobusach MEGA przewidziana w przetargu?
Spalinowy leasing
Przetarg ogłoszony w czerwcu 2024 roku przez MZK Bielsko-Biała dotyczył leasingu 19 autobusów z napędem spalinowym, które mają zostać dostarczone w czterech etapach między końcem 2026 a końcem 2029 roku. To bielskie zamówienie zostało podzielone na dwie części – 15 pojazdów klasy MAXI (11,5–12,5 m długości) oraz 4 klasy MEGA (17,5–18,75 m). Wszystkie pojazdy muszą być niskopodłogowe, posiadać funkcję przyklęku, silniki spełniające normę Euro 6 przystosowane do biopaliw, a także spełniać szereg wymagań w zakresie bezpieczeństwa i informacji pasażerskiej.
Autobusy klasy I kategorii MAXI mają być wyposażone w silniki o mocy min. 205 kW, natomiast MEGA – min. 230 kW. Kabiny kierowców mają być zamknięte, klimatyzowane, wyposażone w podgrzewane, pneumatyczne fotele oraz zamki patentowe. Każdy pojazd powinien posiadać LED-owe tablice kierunkowe, systemy informacji pasażerskiej w technologii LCD, rekuperację energii, systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego i chroniące pieszych oraz zewnętrzne nagłośnienie przystankowe.
Po jednej ofercie
Oferty mogły składać jedynie podmioty, które zobowiązały się dostarczyć pojazdy w formule leasingu finansowego. Zgłoszono tylko jedną ofertę – od konsorcjum Solaris Bus & Coach i Pekao Leasing – obejmującą obie części postępowania.
- W części 1 – dostawa 15 autobusów klasy I kategorii MAXI – oferta opiewała na 44.408.766,98 PLN brutto, czyli 36.102.243,08 PLN netto (2.406.816 PLN netto za pojazd). Budżet zamawiającego wynosił 41.943.093,48 PLN brutto, co oznacza przekroczenie o ponad 5,9%.
- W części 2 – 4 autobusy klasy I kategorii MEGA – zaproponowano 15.359.544,31 PLN brutto, czyli 12.492.318,95 PLN netto (3.123.080 PLN netto za pojazd). Tu także przekroczono budżet – o ponad 7,1% względem zakładanych 14.346.306,72 PLN brutto.
Pomimo przekroczenia budżetu, Solaris i Pekao Leasing uzyskali maksymalną punktację w kryterium ceny (60 punktów), a w zakresie rozwiązań technicznych (Rt) – 26,70 punktu na 30 możliwych. Dodatkowo przyznano im pełną punktację za warunki gwarancji – 10 punktów.
Ostateczna ocena w obu częściach przetargu wyniosła 96,70 punktu, co przełożyło się na wybór ich ofert jako najkorzystniejszych. Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 30%
✅ Warunki gwarancji – 10%
W części technicznej oceniano m.in. zastosowane systemy wspomagające kierowcę, jakość układów rekuperacji energii, stopień integracji informacji pasażerskiej oraz rozwiązania wpływające na ograniczenie emisji i zużycia paliwa. Dostawy pojazdów zaplanowano w czterech etapach – począwszy od końca 2026 roku, a zakończenie procesu przewidziano na koniec 2029 roku. Więcej szczegółów o przetargu dostępnych jest na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1050727
Zakupowe tło
Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) w Bielsku-Białej realizuje ambitny plan modernizacji i elektryfikacji swojej floty autobusowej, obejmujący różne źródła napędu oraz formy finansowania. Oto najważniejsze informacje na temat ostatnich i planowanych zakupów:
- 16 autobusów elektrycznych: W październiku 2024 roku MZK ogłosił przetarg na zakup 16 nowoczesnych autobusów elektrycznych, w tym pojazdów klasy MAXI (12 metrów) i MEGA (18 metrów). Inwestycja ta jest współfinansowana z Krajowego Planu Odbudowy. O tym zamówieniu – z nową odsłoną – piszemy na https://transinfo.pl/infobus/mzk-bielsko-biala-wybiera-solarisa-na-mega-wodorowce-w-elektrobusach-irizar-wraca-do-gry/
- 6 autobusów wodorowych: W maju 2025 roku MZK podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę czterech autobusów wodorowych klasy I kategorii MAXI. Pojazdy te wykorzystują ogniwa paliwowe, emitując jedynie parę wodną, co czyni je zeroemisyjnymi. Dostawy planowane są na pierwszy kwartał 2026 roku. Od Solarisa. Ta sama firma wyprodukuje kolejne dwa wodorowce dla MZK, ale już kategorii MEGA.
- 4 autobusy typu mild hybrid: W kwietniu 2025 roku MZK podpisał umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę czterech autobusów z napędem typu mild hybrid, w tym jednego przegubowego. Pojazdy te łączą silnik spalinowy z elektrycznym wsparciem, co pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej wykorzystanie przy ruszaniu, zmniejszając zużycie paliwa i emisję spalin. O tym było na https://transinfo.pl/infobus/solaris-dostarczy-cztery-autobusy-spalinowe-dla-mzk-bielsko-biala-w-tle-kolejnych-17-sztuk/
- 19 autobusów spalinowych: o czym powyżej. Ich dostawy planowane są od 2026 do 2029 roku.
- 4 midibusy z silnikami diesla Isuzu NovoCiti Life z umową z Busimport – https://transinfo.pl/infobus/powtorka-na-cztery-mini-autobusy-spalinowe-dla-mzk-bielsko-biala-busimport-znow-sam/
To oznacza, że do 2029 roku MZK planuje wprowadzenie łącznie 49 nowych autobusów, z czego 24 będą zeroemisyjne (16 elektrycznych i 8 wodorowych). W tym samym okresie wycofanych zostanie 49 najstarszych pojazdów.
Komentarze