Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie wracają do MIDI zadania, które wygrywa MAN o 0,25 pkt nad Solarisem

infobus
13.11.2025 19:04
0 Komentarzy

7 listopada 2025 roku spółka Koleje Małopolskie zakończyła jedno z najbardziej zawiłych postępowań przetargowych w ostatnich miesiącach.

Mamy nadzieję, że ogłoszony wybór najkorzystniejszych ofert – bardzo szczęśliwy dla MAN – w ramach zamówienia na dostawę 15 elektrobusów oraz ładowarek już się nie zmieni, aczkolwiek po raz kolejny w tym roku użyto tutaj rzadko używanego sformułowania zdania „unieważnienie unieważnienia”. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych obejmowało całe postępowanie Kolei Małopolskich?
  2. Dlaczego w zadaniu nr 1 początkowo unieważniono postępowanie, a następnie je wznowiono?
  3. Która firma ostatecznie wygrała w zadaniu dotyczącym autobusów klasy MIDI i dlaczego?
oleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN  o 0,24 pkt nad Solarisem
oleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN o 0,24 pkt nad Solarisem

Trzy zadania

Postępowanie prowadzone przez Koleje Małopolskie obejmowało trzy zadania:

  • cztery autobusy klasy I kategorii MIDI (Zadanie 1),
  • 11 autobusów klasy I kategorii MAXI (Zadanie 2)
  • oraz dostawę infrastruktury ładowania (Zadanie 3).

Przetarg był wspierany finansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy (CUPT-KPO), a jego celem było stworzenie nowej zeroemisyjnej floty autobusów do obsługi Małopolskich Linii Dowozowych.

W zadaniu nr 1 (dysponującym budżetem 11.122.717,80 PLN brutto zł brutto) złożone zostały dwie oferty:

  • MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o.: 12 546 000,00 zł brutto z modelem MAN Lion`s City 10 E;
  • Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.: 12 177 000,00 zł brutto z modelem Solaris Urbino 9 LE electric;

Z powodu przekroczenia budżetu, to zadania początkowo zostało unieważnione.

Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN  o 0,24 pkt nad Solarisem
Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN o 0,24 pkt nad Solarisem

W zadaniu nr 2 dotyczącym dostawy 11 autobusów MAXI wpłynęły trzy oferty. Najniższą cenę zaproponował AlfaBus Europa S.R.L. z wartością 29.000.666 PLN brutto (23.577.777 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden chiński e-bus na poziomie 2.143.434 PLN netto. Oferta ta została jednak odrzucona jako niezgodna z SWZ. Najwięcej punktów zdobyła propozycja od Solaris Bus & Coach na model Urbino 12 electric za 37.613.400 PLN brutto (30.580.000 PLN netto), co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 2.780.000 PLN netto. Druga w klasyfikacji była oferta MAN Truck & Bus Polska z modelem Lion’s City 12 E, wyceniona na 35.719.200 PLN brutto (29.040.000 PLN netto, jednostkowo 2.640.000 PLN netto).

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w zadaniu nr 2 wynosiła 46.002.000 PLN brutto, co oznacza, że wszystkie oferty mieściły się w budżecie. Zwycięzcą została firma Solaris.

W zadaniu nr 3 (budżet: 3 567 000,00 zł) konkurencja była bardziej rozbudowana i obejmowała infrastrukturę ładowania. Ostatecznie najlepszą ofertę złożyła BIBUS MENOS Sp. z o.o. z Gdańska, oferując kwotę 2 346 840,00 zł brutto, uzyskując 100 pkt w ocenie końcowej. Pozostali wykonawcy na podium to:

  • Arinea sp. z o.o. (Borek): 84,05 pkt
  • AREX sp. z o.o. (Gdynia): 76,92 pkt

Oferta BIBUS MENOS okazała się bezkonkurencyjna, oferując najwyższy poziom szczegółowości w sterowaniu jednostkami mocy ładowarek (20 pkt w kryterium technicznym), co przy zachowaniu najniższej ceny przesądziło o sukcesie. Tym samym firma z Pomorza zyskała istotny kontrakt w Małopolsce, co może być sygnałem jej rosnącej obecności w sektorze elektromobilności. Szczegółowe informacje o zamówieniu na elektrobusy i infrastrukturę ładowania dla „Kolei Małopolskich”:👉 platformazakupowa.pl/transakcja/1213621

Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN  o 0,24 pkt nad Solarisem
Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN o 0,24 pkt nad Solarisem

Zwrot akcji w MIDI zadaniu

W dniu 7 listopada 2025 roku spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. ogłosiła wybór najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 1 (po wcześniejszym unieważnieniu unieważnienia). Zamówienie dotyczyło dostawy pojazdów elektrycznych klasy I Kategoerii MIDI, a do walki o kontrakt stanęły dwie czołowe firmy: MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. oraz Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

Oferta złożona przez MAN Truck & Bus Polska opiewała na 12.546.000 PLN brutto, co stanowiło 10.200.000 PLN netto i cenę jednostkową MAN Lion`s City 10 E na poziomie 2.550.000 PLN netto. Solaris zaproponował natomiast niższą cenę: 12.177.000 PLN brutto, czyli 9.900.000 PLN netto, co dawało cenę jednostkowa modelu Urbino 9 LE electric na poziomie 2.475.000 PLN netto. Łączna różnica wynosiła zaledwie 369.000 PLN brutto, co czyniło to postępowanie wyjątkowo wyrównanym.

Pomimo niższej ceny zaproponowanej przez Solarisa, to właśnie MAN wygrał postępowanie dzięki nieco lepszym parametrom technicznym swojej oferty. W łącznej ocenie MAN zdobył 88,24 pkt, natomiast Solaris 88,00 pkt – różnicę zaledwie 0,24 pkt przypieczętowały szczegóły konstrukcyjne i wyposażeniowe pojazdu.

W kryterium ceny (60%) Solaris zdobył pełne 60 pkt, zaś droższy MAN58,24 pkt. Jednakże w kryterium technicznym (40%) MAN zyskał 30 pkt, wygrywając z 28 pkt przyznanymi Solarisowi. Decydujące okazały się m.in. lepsze parametry silnika (typu centralnego), obecność systemów wspomagających bezpieczeństwo, kamer 360°, luster cyfrowych, oświetlenia ambientowego oraz pompy ciepła w systemie klimatyzacji.

Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN  o 0,24 pkt nad Solarisem
Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN o 0,24 pkt nad Solarisem

Chronologia zdarzeń

Na koniec krótki skrót zwrotów akcji w tym przetargu po otwarciu ofert:

13 maja 2025 r. – odbyło się formalne otwarcie ofert w przetargu obejmującym zadania 1, 2 i 3. Tego samego dnia zamawiający ogłosił, że kwota przewidziana na realizację zamówienia w zadaniu nr 1 wynosi 11.122.717,80 PLN brutto, w zadaniu nr 2 – 9.028.200,00 PLN brutto, natomiast w zadaniu nr 3 – 3.567.000,00 PLN brutto

3 lipca 2025 r. – postępowanie MIDI nr 1 zostało unieważnione ze względu na niespełnienie wymogów formalnych przez oferentów lub brak możliwości wyłonienia zwycięzcy.

15 lipca 2025 r. – zamawiający poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 2 (Solaris Bus & Coach) oraz o odrzuceniu oferty AlfaBus.

13 sierpnia 2025 r. – pojawiła się informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 3 (ładowarki) , co oznaczało rozstrzygnięcie kolejnej części przetargu. Wygrała go firma BIBUS MENOS Sp. z o.o.

21 sierpnia 2025 r. – nastąpiło unieważnienie wcześniejszego wyboru w zadaniu nr 3 i ponowne otwarcie procedury oceny ofert.

22 sierpnia 2025 r. – po wyroku KIO i ponownym rozpatrzeniu ofert, zamawiający ogłosił nowy wybór zwycięzcy w zadaniu nr 3, kończąc korektę postępowania. Ponowie zwycięzcą została firma BIBUS MENOS Sp. z o.o.

9 października 2025 r. – niespodziewanie ogłoszono unieważnienie wcześniejszej decyzji o unieważnieniu postępowania MIDI nr 1, co otworzyło drogę do jego zakończenia.

7 listopada 2025 r. – po serii anulacji, korekt i wznowień, Koleje Małopolskie ogłosiło wybór najkorzystniejszej oferty w MIDI zadaniu nr 1, które wygrał MAN Tym samym wszystkie trzy zadania postępowania doczekały się prawomocnych rozstrzygnięć.

Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN  o 0,24 pkt nad Solarisem
Koleje Małopolskie wracają do zadania MIDI – wygrywa MAN o 0,24 pkt nad Solarisem

Komentarze