Koleje Małopolskie przejechały się po ofercie AlfaBus. W zadaniu na 11 elektrobusów
15 lipca 2025 roku „Koleje Małopolskie” ogłosiły wybór najkorzystniejszej oferty w zadaniu nr 2 przetargu na dostawę autobusów elektrycznych.
W tym zadaniu najtańsza była propozycja od włoskiego dilera chińskiej marki AlfaBus, która została jednak formalnie odrzucona. I to z wielu powodów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Podobnie – jak anulowaniu części numer 1 z ofertami MAN i Solaris. To oznacz, że „na tapecie” zostało do rozstrzygnięcia jeszcze zadanie nr 3 na ładowarki.
Rozkład jazdy:
- Który producent autobusów wygrał zadanie nr 2 przetargu Kolei Małopolskich?
- Dlaczego oferta AlfaBus została odrzucona?
- Jakie wymagania techniczne muszą spełniać elektrobusy dla Kolei Małopolskich?
MAXI zadanie
Zadanie nr 2 dotyczy dostawy 11 autobusów elektrycznych klasy MAXI dla spółki Koleje Małopolskie z przeznaczeniem do obsługi regionalnych tras w ramach Małopolskich Linii Dowozowych. Autobusy mają być niskopodłogowe, wyposażone w centralny napęd elektryczny lub silniki w piastach oraz systemy dostosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności. Każdy pojazd musi oferować minimum 35 miejsc siedzących i być homologowany zgodnie z wymogami ONZ (m.in. regulaminy R66, R29, R100). Celem projektu jest rozwój zeroemisyjnej komunikacji regionalnej komplementarnej wobec kolei. W ramach zamówienia dostarczona ma być również infrastruktura ładowania, objęta osobnym zadaniem. Całość inwestycji finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy.
W postępowaniu dla zadania nr 2 wpłynęły trzy oferty. Najkorzystniejszą złożył Solaris Bus & Coach z propozycją modelu Urbino 12 electric za 37.613.400 PLN brutto (czyli 30.580.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus electric na poziomie 2.780.000 PLN netto).
Druga w kolejności była oferta od MAN Truck & Bus Polska z ceną 35.719.200 PLN brutto (29.040.000 PLN netto, jednostkowo model MAN Lion`s City 12 E za 2.640.000 PLN netto).
Najniższą cenowo ofertę złożyła jednak AlfaBus – 29.000.666 PLN brutto (23.577.777 PLN netto, czyli jednostkowa cena netto AlfaBus eCity L12 to 2.143.434 PLN netto).
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia w zadaniu nr 2 wynosiła 46.002.000 PLN brutto, co oznacza, że wszystkie oferty mieściły się znacząco poniżej budżetu. Chińska oferta była niższa o ponad 16 milionów PLN brutto, co z pozoru mogło wydawać się niezwykle konkurencyjne.
Dlaczego AlfaBus zostało odrzucone?
Oferta AlfaBus została jednak wykluczona z postępowania, ponieważ jej treść była niezgodna z warunkami zamówienia. Wykonawca nie przedłożył kompletnych dokumentów potwierdzających zgodność pojazdów z wymaganiami technicznymi. Brakowało m.in. homologacji potwierdzającej deklarowane parametry pojazdu – długość 12,3 metra, pojemność baterii 528,13 kWh, 41 miejsc siedzących, dopuszczalna prędkość 80 km/h czy układ napędowy zgodny z OPZ.
Wskazany w ofercie model eCity L12 nie posiadał wymaganej homologacji R29, a dokumenty wskazywały, że dotyczyły autobusu prototypowego, co bezpośrednio naruszało zapisy SWZ.
Dodatkowo oferowane pojazdy nie spełniały wymogu dotyczącego lokalizacji gniazda plug-in oraz nie potwierdzono zgodności z warunkami eksploatacyjnymi w wymaganym zakresie temperatur. W ocenie zamawiającego, udostępnione przez wykonawcę materiały nie pozwalały na jednoznaczną weryfikację zadeklarowanych parametrów, a część dokumentów dotyczyła innych wersji pojazdów – nie tych zaoferowanych w przetargu.
Brak ostatecznych świadectw homologacji, a jedynie raporty robocze i deklaracje, przesądziły o odrzuceniu oferty AlfaBus jako niezgodnej z dokumentacją przetargową.
Co dalej?
Teraz czekamy na decyzję zamawiającego, która zostanie podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ cena – 60%
✅ warunki techniczne – 40%
Zamawiane elektrobusy mają być fabrycznie nowe, seryjne, nieprototypowe, o długości 11,5–12,5 metra, w pełni niskopodłogowe. Napęd elektryczny – centralny lub piastowy – ma zapewnić niezawodność w eksploatacji międzymiastowej, przy zasięgu nie mniejszym niż 250 km dziennie. Wymagana pojemność baterii to minimum 500 kWh brutto. Autobusy muszą być przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością, z wydzieloną przestrzenią dla wózków oraz podwyższonym standardem siedzeń – fotele z pasami, podłokietnikami, klimatyzacją, ambientowym oświetleniem i ogrzewaniem z odzyskiem energii. System informacji pasażerskiej, monitoring, kamery cofania i systemy asysty kierowcy są obowiązkowe. Dostawy mają zostać zrealizowane do czerwca 2026 roku.
Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1076225
Komentarze