Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Daimler z umową na pierwsze autobusy eCitaro fuel cell w Polsce. Dla PKS Rzeszów

infobus
27.05.2025 17:03
0 Komentarzy

27 maja 2025 roku PKS Rzeszów podpisał umowę z firmą Daimler Buses Polska, która wygrała przetarg na dostawę sześciu zeroemisyjnych autobusów zasilanych wodorem.

Tym samym te najpowszedniejsze pojazdy w ofercie Mercedesa zasilą park taborowy PKS w Rzeszowie S.A. Dostawy pojazdów mają nastąpić w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów wodorowych zamówił PKS Rzeszów i jaki to model?
  2. Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie zakupu tych pojazdów?
  3. Jakie trzy kryteria oceny zastosowano w przetargu?
Obecnie jeden z autobusów Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell jest już testowany na liniach obsługiwanych przez PKS w Rzeszowie S.A., co pozwala na ocenę jego funkcjonalności i adaptacji do lokalnych warunków./ fot. PKS Rzeszów
Obecnie jeden z autobusów Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell jest już testowany na liniach obsługiwanych przez PKS w Rzeszowie S.A., co pozwala na ocenę jego funkcjonalności i adaptacji do lokalnych warunków./ fot. PKS Rzeszów

Podkarpacki debiut

Podkarpackie zamówienie ogłoszono 10 kwietnia 2025 roku i już wtedy było jasne, że mamy do czynienia z przełomem – to pierwszy w Polsce kontrakt na autobusy wodorowe realizowany przez operatora PKS, które wyprzedziło lokalne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Teraz – po zakończeniu procedur – podpisano umowę z wykonawcą.

PKS Rzeszów zamówił sześć autobusów Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell. To niskopodłogowe, 12-metrowe pojazdy klasy I kategorii MAXI, z napędem elektrycznym opartym o dwa silniki ZF AVE130 i wspieranym ogniwem wodorowym. Autobusy pomieszczą 69 pasażerów, w tym co najmniej 30 na miejscach siedzących. Wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej oraz tablice elektroniczne. Z kolei bilety będzie można kupować u kierowcy, a zapłacić za nie gotówką, kartą, jak i telefonem.

Każdy z autobusów będzie wyposażony w najnowsze systemy bezpieczeństwa GSR-B, które m.in. rozpoznają znaki drogowe czy ostrzegają o ewentualnym zmęczeniu kierowcy. Każdy pojazd będzie również wyposażony w osiem kamer, które będą monitorować nie tylko to, co dzieje się wewnątrz autobusu, ale również na zewnątrz. Zasięg autobusów wynieść ma, w sprzyjających warunkach i przy całkowicie naładowanej baterii i pełnym zbiorniku wodoru, ok. 500 km. Zbiornik wodoru w autobusie pomieści 25 kg paliwa.

Jak podkreślił prezes PKS-u, Piotr Klimczak, to pierwszy kontrakt na autobusy wodorowe w województwie podkarpackim. Pojazdy będą nie tylko zeroemisyjne, ale też nowocześnie wyposażone – z klimatyzacją, systemami monitoringu, udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami oraz ekologicznym napędem, który nie generuje emisji CO₂, NOx ani cząstek stałych.

Nowa flota pojawi się na trasach już w 2026 roku. Równolegle PKS w Rzeszowie planuje w najbliższych miesiącach wybudować w zajezdni autobusowej własną stację tankowania wodorem. Następnie ogłoszony będzie przetarg na dostawę wodoru.

Obecnie jeden z autobusów Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell jest już testowany na liniach obsługiwanych przez PKS w Rzeszowie S.A., co pozwala na ocenę jego funkcjonalności i adaptacji do lokalnych warunków./ fot. PKS Rzeszów
Obecnie jeden z autobusów Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell jest już testowany na liniach obsługiwanych przez PKS w Rzeszowie S.A., co pozwala na ocenę jego funkcjonalności i adaptacji do lokalnych warunków./ fot. PKS Rzeszów

Gdzie się pojawią?

Zgodnie z założeniami PKS, autobusy będą użytkowane na liniach obsługiwanych w ramach Związku Gmin PKS, w tym w Głogowie Małopolskim, który również objęty jest dofinansowaniem w ramach projektu.

Projekt jest finansowany w 90% ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach naboru CUPT-KPO. To znaczący impuls modernizacyjny dla całego regionu.

W przetargu oceniano oferty według trzech kryteriów:

✅ Cena ofertowa (brutto) – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 30%
✅ Warunki gwarancji – 10%

Na oferty zamawiający czekał do 10 kwietnia, a komisja przetargowa oceniła propozycje według powyższych kryteriów.

Spośród trzech oferentów najkorzystniejszą propozycję złożył właśnie Daimler Buses Polska, oferując cenę jednostkową netto na poziomie 3 092 000 PLN (łącznie 18 552 000 PLN netto). Dla porównania: Solaris Bus & Coach zaproponował cenę 2 970 000 PLN netto za sztukę, natomiast NesoBus – aż 3 558 154 PLN netto, przekraczając zaplanowany budżet.

W wyniku analizy technicznej oraz oceny gwarancji i parametrów eksploatacyjnych wybrano propozycję Daimlera, co otwiera drogę do jednej z najciekawszych realizacji transportowych 2025 roku. Dokumentacja zamówienia dostępna jest pod adresem: 👉 https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-7360da08-a21e-4be7-9f2d-0d1727ee1258

Obecnie jeden z autobusów Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell jest już testowany na liniach obsługiwanych przez PKS w Rzeszowie S.A., co pozwala na ocenę jego funkcjonalności i adaptacji do lokalnych warunków./ fot. PKS Rzeszów

Komentarze