Trwa produkcja pierwszych autobusów wodorowych NesoBus dla GZM. Wyjazd jesienią
Jeszcze przed końcem listopada 2025 roku na ulice Katowic i Tychów wyjadą pierwsze w historii Metropolii GZM autobusy zasilane wodorem.
Projekt realizowany w ramach inicjatywy „Hydrogen GZM” to strategiczna inwestycja w nowoczesny, bezemisyjny transport zbiorowy. Dostawcą pojazdów o łącznej wartości 31,8 mln zł brutto jest spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, a produkcja realizowana jest w zakładzie w Świdniku.
Rozkład jazdy:
- Jakie są główne parametry techniczne autobusów NesoBus 12, które trafią do Metropolii GZM w 2025 roku?
- Ile autobusów wodorowych trafi do Tychów, a ile do Katowic i na jakich liniach będą kursować?
- Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych dla Metropolii GZM i jak wysoki jest jego poziom?
NesoBus na wodór
W ramach zamówienia GZM otrzyma osiem autobusów NesoBus 12, których parametry techniczne robią wrażenie:
- Napęd elektryczny zasilany ogniwem paliwowym
- Zasięg do 450 km na jednym tankowaniu wodorem
- Czas tankowania – ok. 15 minut
- Pojemność: min. 85 pasażerów, w tym 25 miejsc siedzących
- Gwarancja ogniwa paliwowego: min. 7 lat bez limitu przebiegu
- Gwarancja układu napędowego: min. 400 tys. km
Pojazdy są niskopodłogowe, w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i stanowią technologiczny krok naprzód względem standardowych elektrobusów – oferując większy zasięg i szybsze tankowanie.
Dla Katowic i Tychów
W ramach dystrybucji:
- 5 sztuk trafi do PKM Tychy, gdzie obsłużą m.in. linie: 2, 21, 75, 137, 273, 696
- 3 sztuki wzmocnią flotę PKM Katowice, pojawią się na trasach 46, 70 i 115
Autobusy zostaną włączone do regularnego rozkładu jazdy i będą tankowane na specjalistycznej stacji wodoru, której budowa również jest częścią programu. Całość jest finansowany z programu „Zielony transport publiczny – Faza I”, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie sięga aż 90% kosztów kwalifikowanych.
Wdrożenie autobusów wodorowych to:
- ważny krok ku dekarbonizacji transportu miejskiego,
- połączenie zalet elektrobusów (zeroemisyjność) z operacyjnym zasięgiem autobusów spalinowych,
- element strategii długofalowej GZM dotyczącej transformacji energetycznej i neutralności klimatycznej.
„Autobusy wodorowe to przyszłość. To również technologia, która może stać się nowym specjalizacyjnym kierunkiem przemysłu motoryzacyjnego w Polsce” – podkreślają przedstawiciele Metropolii.
Zakupowe tło
Przypomnijmy, że równolegle GZM inwestuje w autobusy elektryczne. Trwające od pierwszych dni stycznia br. postępowanie dotyczy dostaw 15 szt. autobusów miejskich 12-metrowych oraz 16 szt. 18-metrowych (przegubowych) wygrał Irizar. Zamawiane są też dostawy 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2×40 kW, jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×40 kW i jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×60 kW, a także budowa posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.
Jak wynika z informacji na platformie przetargowej GZM, przy budżecie zamówienia 138,7 mln zł hiszpański Irizar zaproponował cenę 108,7 mln zł (netto, jako podmiot zagraniczny), a należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris – prawie 139 mln zł (brutto). Kryteria oceny ofert to: cena (60 proc.), warunki gwarancji (25 proc.) i wymagania techniczno-eksploatacyjne, w tym np. zużycie energii i liczba miejsc dla pasażerów (15 proc.). Czas realizacji zamówienia określono na 30 kwietnia 2026 r.
Zamawiane autobusy i ładowarki mają trafić do należących do miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu, a także do należącego do Metropolii Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
PKM Gliwice ma otrzymać siedem autobusów przegubowych i cztery ładowarki mobilne, PKM Katowice – dziewięć autobusów przegubowych i pięć ładowarek mobilnych, PKM Sosnowiec osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a PKM Świerklaniec – siedem autobusów 12-metrowych i pięć ładowarek mobilnych.
Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła postępowanie na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. Również tu wpłynęły oferty Solarisa (170,9 mln zł brutto) i Irizara (152 mln zł netto). Przetarg ten z kolei wygrał Solaris.
Ponadto, pod koniec ub. roku Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I”, który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in – na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi e-busami i trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca. Od Solarisa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze