Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwa produkcja pierwszych autobusów wodorowych NesoBus dla GZM. Wyjazd jesienią

infobus
08.07.2025 09:09
0 Komentarzy

Jeszcze przed końcem listopada 2025 roku na ulice Katowic i Tychów wyjadą pierwsze w historii Metropolii GZM autobusy zasilane wodorem.

Projekt realizowany w ramach inicjatywy „Hydrogen GZM” to strategiczna inwestycja w nowoczesny, bezemisyjny transport zbiorowy. Dostawcą pojazdów o łącznej wartości 31,8 mln zł brutto jest spółka PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, a produkcja realizowana jest w zakładzie w Świdniku.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są główne parametry techniczne autobusów NesoBus 12, które trafią do Metropolii GZM w 2025 roku?
  2. Ile autobusów wodorowych trafi do Tychów, a ile do Katowic i na jakich liniach będą kursować?
  3. Z jakiego programu pochodzi dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych dla Metropolii GZM i jak wysoki jest jego poziom?
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem / fot. GZM

NesoBus na wodór

W ramach zamówienia GZM otrzyma osiem autobusów NesoBus 12, których parametry techniczne robią wrażenie:

  • Napęd elektryczny zasilany ogniwem paliwowym
  • Zasięg do 450 km na jednym tankowaniu wodorem
  • Czas tankowania – ok. 15 minut
  • Pojemność: min. 85 pasażerów, w tym 25 miejsc siedzących
  • Gwarancja ogniwa paliwowego: min. 7 lat bez limitu przebiegu
  • Gwarancja układu napędowego: min. 400 tys. km

Pojazdy są niskopodłogowe, w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i stanowią technologiczny krok naprzód względem standardowych elektrobusów – oferując większy zasięg i szybsze tankowanie.

Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem / fot. GZM

Dla Katowic i Tychów

W ramach dystrybucji:

  • 5 sztuk trafi do PKM Tychy, gdzie obsłużą m.in. linie: 2, 21, 75, 137, 273, 696
  • 3 sztuki wzmocnią flotę PKM Katowice, pojawią się na trasach 46, 70 i 115

Autobusy zostaną włączone do regularnego rozkładu jazdy i będą tankowane na specjalistycznej stacji wodoru, której budowa również jest częścią programu. Całość jest finansowany z programu „Zielony transport publiczny – Faza I”, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dofinansowanie sięga aż 90% kosztów kwalifikowanych.

Wdrożenie autobusów wodorowych to:

  • ważny krok ku dekarbonizacji transportu miejskiego,
  • połączenie zalet elektrobusów (zeroemisyjność) z operacyjnym zasięgiem autobusów spalinowych,
  • element strategii długofalowej GZM dotyczącej transformacji energetycznej i neutralności klimatycznej.

„Autobusy wodorowe to przyszłość. To również technologia, która może stać się nowym specjalizacyjnym kierunkiem przemysłu motoryzacyjnego w Polsce” – podkreślają przedstawiciele Metropolii.

Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem / fot. GZM

Zakupowe tło

Przypomnijmy, że równolegle GZM inwestuje w autobusy elektryczne. Trwające od pierwszych dni stycznia br. postępowanie dotyczy dostaw 15 szt. autobusów miejskich 12-metrowych oraz 16 szt. 18-metrowych (przegubowych) wygrał Irizar. Zamawiane są też dostawy 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2×40 kW, jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×40 kW i jednej ładowarki trzystanowiskowej 3×60 kW, a także budowa posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.

Jak wynika z informacji na platformie przetargowej GZM, przy budżecie zamówienia 138,7 mln zł hiszpański Irizar zaproponował cenę 108,7 mln zł (netto, jako podmiot zagraniczny), a należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris – prawie 139 mln zł (brutto). Kryteria oceny ofert to: cena (60 proc.), warunki gwarancji (25 proc.) i wymagania techniczno-eksploatacyjne, w tym np. zużycie energii i liczba miejsc dla pasażerów (15 proc.). Czas realizacji zamówienia określono na 30 kwietnia 2026 r.

Zamawiane autobusy i ładowarki mają trafić do należących do miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu, a także do należącego do Metropolii Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.

PKM Gliwice ma otrzymać siedem autobusów przegubowych i cztery ładowarki mobilne, PKM Katowice – dziewięć autobusów przegubowych i pięć ładowarek mobilnych, PKM Sosnowiec osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a PKM Świerklaniec – siedem autobusów 12-metrowych i pięć ładowarek mobilnych.

Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła postępowanie na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. Również tu wpłynęły oferty Solarisa (170,9 mln zł brutto) i Irizara (152 mln zł netto). Przetarg ten z kolei wygrał Solaris.

Ponadto, pod koniec ub. roku Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I”, który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in – na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi e-busami i trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca. Od Solarisa.

Komentarze