Żywiec na unijnych zakupach. Siedem autobusów
Żywiec odnowi swoją flotę standardowych autobusów w ramach projektu pn ?Stworzenie zintegrowanego SDIP wraz z zakupem autobusów niskopodłogowych? w ramach śląskiego ZIT dla subregionu południowego. Wartość tego zamówienia to 10 944 512,12 PLN, z czego dofinansowanie wynosi 7529 584,79 PLN.
Jednym z elementów żywieckiego projektu komunikacyjnego jestzakup 7 szt. autobusów niskopodłogowych dla potrzeb Miejskiego ZakładuKomunikacyjnego w Żywcu. SIWZ do tego zamówienie nie został jeszczeopublikowany, natomiast już wiadomo, że śląskie miasto chce kupić pojazdyniskopodłogowe, z silnikami diesla Euro 6, klasy MAXI, klimatyzowane zrozbudowaną informacją pasażerską. Nie mogą być one autobusami prototypowymi ?z postępowania wyklucza się pojazdy sprzedane do krajów UE w ilości mniejszejniż 20 sztuk.
Zamawiający chce wydać na nowe autobusy 7 221 951.24 PLNnetto.
Zastosowane kryteria udzielenia zamówienia wynikają znajnowszej ustawy o zamówieniach publicznych, gdzie cena może mieć wartośćmaksymalnie 60%. I tak właśnie jest w żywieckim przetargu na autobusy.Następnie mamy parametry techniczno-eksploatacyjne / waga: 35 % i kryteriumjakości – ekologia / waga: 5 %. Termin składania ofert mija 6 października br.
Kto wygra?
Cóż, odpowiedź na to pytanie nie jest trudna, aczkolwiek owszystkim zadecyduje otwarta procedura przetargowa. Szybki przegląddotychczasowych zakupów MZK Żywiec pokazuje, że w ciągu ostatnich 5 latprzewoźnik jest wierny jeden marce i wokół niej odnawia swoją miejską flotę. W 2012 r. firma zakupiła jeden niskopodłogowy egzemplarzUrbino 10, a potem następnie konsekwentnie stawiała na pojazdy niskowejściowe. W 2013 r. były to 2 szt. Urbino 8,9 LE, w 2014 r. ? 2 szt.Urbino 8,9 LE i w 2015 r. ponownie 2 szt. Urbino 8,9 LE 2015 r. (jako używane zLedermair Schwaz). Zakupową passę ?dziewiątek? przerwało w 2016 r. zamówienie na trzyautobusy 12-metrowe (wygrał Solaris z modelem Nowe Urbino 12), któremutowarzyszył zakup jednego Urbino 8,9LE (za 785 tys. zł netto). Ten autobus matrafić do Żywca najpóźniej do 20 grudnia, natomiast uroczyste przekazanie?dwunastek? (o wartości 2 680 650 zł netto) miało miejsce w czerwcu br. Były to jednocześnie pierwsze pojazdy klasy MAXI zakupione przez MZK od dziewięciu lat!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodajmy, że komunikacja miejska w Żywcu powstała 1 kwietnia1971 r., czyli w tym roku obchodzi swoje 45-lecie. Aktualnie flota MZK liczy 35autobusów, które wykonują 263 kursy dziennie w dni robocze, 147 w soboty i 132w niedziele i święta, obsługując także miejscowości w sześciu ościennychgminach tj. Czemichów, Lipowa, Łodygowice, Radziechowy-Wieprz, Świnna, Gilowice.Łączna długość linii wynosi 208 km. Układ ulic Żywca cechuje duża ciasnota i mała przepustowość,co ma zasadniczy wpływ na możliwości usprawnienia funkcjonowania komunikacjimiejskiej i strukturę kupowanego taboru.Tutaj po prostu klasa MIDI sprawdza się najlepiej.
Unijne projekty
I na koniec rzut oka na listę śląskich projektów w ramach RPO RIT Południe na lata 2014-2020 / Oś Priorytetowa: IV / Poddziałanie: 4.5.2. Niskoemisyjny transportmiejski oraz efektywne oświetlenie. Mamy tutaj dwa wnioski zawierającezakup autobusów ? najwyżej oceniony projekt z Bielska-Białej (38 autobusów MAXI,10 autobusów MEGA i 2 autobusy MINI) i najniżej ? z Żywca (7 autobusów klasyMAXI). Z powodów formalnych odrzucono wniosek Świerklańca, który jednak po uzupełnieniuma być rozpatrzony ponownie. Reszta projektów skupia się na infrastrukturzerowerowej i dworcach autobusowych.
Poniżej lista już ocenionych wniosków odofinansowanie projektów z zakresu transportu publicznego (w ramach RPO WojewództwaŚląskiego 2014-2020 / Oś Priorytetowa: IV / Poddziałanie: 4.5.2. Niskoemisyjnytransport miejski oraz efektywne oświetlenie – RIT płd.):