Wodorowe autobusy ze Świdnika. Zygmunt Solorz ujawnia swój plan
20 grudnia Grupa Polsat Plus, kontrolowana przez Zygmunta Solorza, opublikowała strategię długoterminową, w ramach której ujawniła, jaka działalność uzupełni jej dotychczasowe linie biznesowe, czyli media i telekomunikację".
Równoległe Grupa Polsat Plus po raz pierwszy poinformowała o swoim projekcie "Polski Autobus wodorowy" i planach uruchomienia fabryki autobusów wodorowych w Świdniku.
zielona energia
-"Zgodnie z rynkowymi oczekiwaniami nowym filarem biznesu grupy ma stać się energetyka, głównie za sprawą aktywów przejmowanych od również kontrolowanej przez miliardera spółki ZE PAK. Polsat stanie się też deweloperem, bo przeznaczy ok. 700 mln zł na zakup udziałów w projekcie Port Praski. Jego dotychczasowym głównym udziałowcem, za pośrednictwem łańcuszka spółek, był... Zygmunt Solorz" - czytamy.
Dziennik przypomina, że "strategiczne zmiany zostały zapowiedziane we wrześniu". "Zygmunt Solorz zapowiedział wtedy - bez konkretów - że Polsat Plus +otworzy się na nowe obszary biznesu+. Jednocześnie ogłoszono wezwanie na akcje spółki, które według deklaracji głównego akcjonariusza miało dać szansę wyjścia z inwestycji tym, którzy nie widzieli się jako inwestorzy spółki z profilem działalności szerszym niż medialno-komunikacyjny" - zaznacza.
Dziennik zwraca uwagę, że "kluczowym elementem nowej strategii jest zapowiedź inwestycji w zero- i niskoemisyjne źródła energii, takie jak fotowoltaika, farmy wiatrowe, biomasa i termiczna obróbka odpadów". "Grupa zapowiada zainstalowanie w latach 2022-26 1000 MW mocy produkcyjnych, na co ma pójść 5 mld zł. Do tego dochodzą inwestycje w produkcję wodoru na potrzeby m.in. transportu, sięgające 500 mln zł" - informuje.
Według "PB", "plany te w dużej mierze są zbieżne z tym, co w zakresie zielonej energetyki zapowiadał ZE PAK".
-"I rzeczywiście krótko po publikacji obie spółki z portfela Zygmunta Solorza ogłosiły, że dogadały się w sprawie transakcji. W jej ramach Polsat Plus przejmie pakiet kontrolny w spółce PAK-Polska Czysta Energia, do której zostanie wniesiony projekt, związany z produkcją energii z biomasy. Jej łączna wartość to ok. 800 mln zł" - dodano w artykule.
PAK-PCE
PAK-PCE jest spółką holdingową, wokół której budowana jest struktura spółek zależnych prowadzących działalność w zakresie rozwijania projektów z obszaru odnawialnych źródeł energii oraz wytwarzania i wykorzystywania wodoru w grupie kapitałowej, do której należy Spółka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obecnie główne aktywa PAK-PCE stanowią udziały w spółkach:
- PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy sp. z o.o. (spółce utworzonej w celu opracowania prototypu autobusu o napędzie wodorowym, a następnie uruchomienia jego seryjnej produkcji),
- Farma Wiatrowa Kazimierz Biskupi sp. z o.o. (spółce celowej, która rozwija projekt budowy farmy wiatrowej o docelowej mocy zainstalowanej 17,5 MW),
- Przedsiębiorstwo Remontowe PAK Serwis sp. z o.o. (spółce prowadzącej działalność w obszarze utrzymania ruchu oraz działalność remontowo-montażową i budowlaną)
- oraz PCE-OZE 1 sp. z o.o., PCE-OZE 2 sp. z o.o., PCE-OZE 3 sp. z o.o., PCE-OZE 4 sp. z o.o., PCE-OZE 5 sp. z o.o., PCE-OZE 6 sp. z o.o. (spółkach posiadających nieruchomości, na terenie których mogą zostać zrealizowane projekty w zakresie OZE).
Autobusy z Świdnika
Fabryka autobusów - w ramach projektu :"Polski Autobus Wodorowy" - ma powstać na pięciohektarowej działce przy ul. Nadleśnej w świdnickiej Strefie Aktywności Gospodarczej. Zakład miałby być gotowy do 2023 roku i wytwarzać rocznie nawet 100 autobusów napędzanych wodorem.
-"Chcemy budować pełny łańcuch wartości zielonego wodoru: od produkcji w procesie elektrolizy z czystej energii i wody, poprzez magazynowanie i transport, budowę sieci stacji tankowania wodorem, produkcję autobusów aż po jego powszechne stosowanie w Polsce – powiedział podczas konferencji Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Grupie Polsat Plus. -"Wspólnie z Zespołem Elektrowni PAK chcemy stać się wiodącym producentem zielonego wodoru, który jest zeroemisyjnym paliwem przyszłości. Jednym z projektów w tym obszarze jest produkcja polskich autobusów wodorowych. Prototyp takiego autobusu jest gotowy, fabryka jest w przygotowaniu"