Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zwycięzcy 15. Europejskiego Tygodnia Autobusów 2011

infobus
10.11.2011 23:52
Tradycyjnie podczas targów w Kortrijk został zorganizowany (z tygodniowym wyprzedzeniem) European Coach Week 2011, w którym tym razem wzięło udział 16 autobusów. Zwycięzcom przyznano nagrody „Busworld Kortrijk Grand Award 2011”. Większych niespodzianek nie było (może poza nagrodą dla BUSiness City).  I tak w kategorii autobusów miejskich tytuł ’ Busworld Kortrijk Grand Award Bus 2011”powędrował do Mercedes-Benz Citaro II.  Jak podkreśliło jury konkursu – nagrodę przyznano za udany design, wystrój wnętrza z zmodernizowanym stanowiskiem pracy kierowcy oraz przede wszystkim za nowe elementy wyposażenia poprawiające bezpieczeństwo. -„Nowy Mercedes-Benz Citaro jest pierwszym autobusem liniowym, który wyposażono w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP). Cieszy nas, że naszej załodze raz jeszcze udało się odegrać rolę prekursora w zakresie bezpieczeństwa w komunikacji publicznej“–powiedziała Angela Titzrath-Grimm, dyrektor ds. marketingu, sprzedaży i aftersales Daimler Buses, która odebrała nagrodę. Nowy Citaro został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie w połowie br., będzie on sukcesywnie zastępować najpopularniejszy autobus miejski na świecie. Pierwsze egzemplarze nowego Citaro są właśnie wprowadzane do eksploatacji.
Mercedes-Benz Ciatro IIMercedes-Benz Ciatro IIMercedes-Benz Ciatro IIMercedes-Benz Ciatro II
Kolejna kategoria to autobusy turystyczne i tutaj nagrodę Busworld Kortrijk Grand Award Coach 2011”otrzymał autokar Van Hool TX16. Według członków jury nowy autobus łączy w sobie tradycję Van Hool-a, czyli doskonały komfort przestrzeni pasażerskiej oraz stanowiska kierowcy z wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami, jak np. pełne oświetlenie LED wnętrza pojazdu i tylnej części nadwozia. Oczywiście tworzenie nowego autokaru zawsze zaczyna się od projektu. Van Hool zdecydował się tutaj na ewolucję dotychczasowej linii, oferując jednocześnie szereg nowych elementów, takich jak np. aluminiowe listwy podkreślające boczne okna. Zaletą takiego podejścia jest utrzymanie tradycji dotychczasowych rodzin autobusowych i podkreślenie tym samym swoich korzeni. Dlatego nowy autobus jest to bardziej ewolucja niż rewolucja w porównaniu do dotychczasowych kształtów pojazdów Van Hool-a. Najlepiej widać to po kokpicie kierowcy, gdzie poprawiono układ wskaźników i przełączników poprzez pogrupowanie ich wokół kierownicy. Ponadto dźwignię biegów automatu AS-Tronic przeniesiono na deskę rozdzielczą tak, aby kierowca miał łatwiejszy do niej dostęp. Unikalnym rozwiązaniem jest łatwo dostępny sterownik po lewej stronie od kierowcy, który można wykorzystać do obsługi luster, oświetlenia wewnętrznego i ogrzewania. Kolorowy ekran daje kierowcy pełną informację o ustawieniach i aktualnych parametrach jazdy. W sumie –zdaniem jury –nowy Van Hool TX jest znakomitym i ewolucyjnym połączeniem nowoczesnych inteligentnych rozwiązań z ogromnym doświadczeniem producenta.
Van Hool TX16Van Hool TX16Van Hool TX16Van Hool TX16
Trzecia kategoria, w ramach European Coach Week 2011”jest przyznawana klasie „miejskie midi”. I tutaj tytuł „Busworld Kortrijk Grand Award Mini/Midi-Bus 2011”otrzymał jednomyślne model VDL Midcity. Zdaniem jury jest to autobus, w którym –mimo niewielkich gabarytów – udało się wprowadzić szereg pozytywnych rozwiązań dla pasażerów, czyli: niska podłoga w wejściach, a tym samym wyższa dostępność pojazdu dla wszystkich pasażerów;wysoki prześwit podwozia, który nie ogranicza zakresu zastosowania tego midibusa i można nim łatwo dotrzeć do każdego miejsca. Kompaktowy rozmiar daje mu doskonałą zwrotność, co przede wszystkim doceniają kierowcy. Midcity oferuje im także doskonałe miejsce pracy i łatwość obsługi. Dodajmy, że w VDL Midcity wprowadzono liczne systemy aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa.
VDL MidcityVDL MidcityVDL MidcityVDL Midcity
I ostatnia kategoria w zakresie gabarytów i funkcji autobusów. To turystyczne mini &midibusy i tutaj nagroda „Busworld Kortrijk Grand Award Mini/Midi-Coach2011”przypadła autobusowi Temsa MD C9. Pojazd ten „o mały włos”nie został wprowadzony do sprzedaży w Polsce. Na drodze do kariery na naszym rynku stanęła cena pojazdu, ale to w żaden sposób nie przeszkodziło jurorom „European Coach Week 2011”docenić ten naprawdę ciekawy autokar.  Temsa MD C9 otrzymała prestiżowy tytuł głównie ze względu na swój uniwersalny charakter. Ten midibus może być użytkowany do wszelkiego rodzaju przewozów – od przejazdów regionalnych po okazjonalne wyjazdy turystyczne. Temsa MD C9 posiada dobrze zaprojektowany układ napędowy, który zdaniem jurorów m.in. charakteryzuje się ekonomicznym zużyciem paliwa. Wśród zalet można także wymienić dwustrefowy system klimatyzacji oraz dobre właściwości jezdne. –„Jesteśmy bardzo dumni z otrzymania nagrody, która odzwierciedla uznanie i zaufanie przemysłu dla naszego produktu’ –powiedział Tamer Ünlü, dyrektor CEO Temsa, który odebrał nagrodę. Aktualnie „Dziewiątka”Temsy występuje w trzech wersjach:
– MD 9 Touring z 40 miejscami, 280-litrowym zbiornikiem i bagażnikami o pojemności 5 m3 plus niezależne zawieszenie przednie, automatyczna skrzynia biegów;
– MD 9 IC o pojemności 47 pasażerów (35 siedzących i 12 stojących) posiada środkowe, podwójne drzwi, gdzie można zastosować windę dla wózka inwalidzkiego;
– MD 9 Low-entry o łącznej pojemności 63 pasażerów (25 siedzących, 37 stojących i 1 wózek inwalidzki) lub 72 pasażerów (25 siedzących i 47 stojących). Na razie Temsa dysponuje tyko jednym taki prototypem, ale pewnie wkrótce zobaczymy ten model w wersji seryjnej.
Warto podkreślić, że Temsa otrzymał do tej pory 150 zamówień na MD9, a pierwsze 92 pojazdy zostały już dostarczone, głównie do klientów w Belgii, Francji, Niemiec i Szwecji.
Temsa MD 9Temsa MD 9Temsa MD 9Temsa MD 9
I na koniec nagrody specjalne:
– Busworld Kortrijk Environment Award 2011, czyli nagroda za ochronę środowiska została przyznana ponownie dla nowego Van Hool-a TX16. Jury w ten sposób chciało podkreślić, że  bardzo wysoki procent nadwozia i układu napędowego tego pojazdu może być poddane recyklingowi. Dodatkowe argumenty za przyznaniem tej nagrody Van Hool-owi to szerokie zastosowanie energooszczędnego oświetlenia LED oraz poprawa aerodynamiki autobusów, co również przyczynia się do oszczędności energii.
– Busworld Kortrijk Innovation Award 2011, czyli nagroda za innowację trafiła do debiutanta w tym zakresie –firmy BUSiness i modelu B-Style EH2 City . To miejski minibus z napędem na ogniwa paliwowe. Według jury ten pojazd zasługuje na wyróżnienie, gdyż jest udaną konwersją elektrycznego układu napędowego i ogniw ​​do gabarytów minibusa. Mimo, że rozwój tej technologii wymaga więcej czasu, jury wierzy w rentowności tego projektu i stąd nagroda, aby wzmocnić to przekonanie także wśród innych przedstawicieli branży.
– „Busworld Kortrijk Styling &Design Award 2011”, czyli nagroda za stylistykę trafiła do Irisbusa za model Magelys PRO, który jest pojazdem bardzo uniwersalnym, co ma także odbicie w jego designie: z zewnątrz wygląda jak klasyczny „coach”, bez prawie żadnych spektakularnych, stylistycznych dodatków. Ale po wejściu do środku mamy efekt 'Wow’, co jest efektem unikalnej konstrukcji dachu, z dużymi, przeszklonymi łukami, które oferują szeroki panoramiczny widok. Połączeniu szklanego dachu w autobusie turystycznym klasy ekonomicznej plus idealnie wyprofilowane półki na bagaż oraz bardzo wysoki standard wykończenia zdaniem jury zasługiwały na tą nagrodę.
– “Busworld Kortrijk Special Prize Of The Jury 2011”, czyli nagroda specjalna, która w tym roku trafiła do tureckiego Otokara za autobus miejski Kent C. Zdaniem jurorów pojazd ten jak żaden inny zasługuje na ten tytuł i to z kilku powodów: zewnętrzna i wewnętrzna konstrukcja autobusu jest bardzo spójna;Otokar w ostatnim czasie zainwestowały ogromne środki w badania i rozwój;model Kent C Citybus zyskuje coraz większy udział w tureckim segmencie autobusów miejskich. I ostatni argument – Kent C jest wyposażony w system nagrywania wideo, który aktywuje się w przypadku wypadku i nagrywa zdarzenie na własnym dysku o pojemności 1 TB. Zwycięstwo w tak prestiżowym konkursie to jak najlepsza nowina dla mieszkańców Tarnowa, którzy na co dzień poruszają się autobusami Otokar Kent. Jak na razie jako jedyni w Polsce.
Otokar Kent Otokar Kent Otokar Kent Otokar Kent