Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Związkowcy MAN o wygaszeniu projektu Premium

infobus
13.06.2014 19:22
W najnowszym wydaniu gazety „Wiadomości Związkowe”, pisma KM NSZZ „Solidarność”współce MAN Bus możemy przeczytać komentarz związkowców dt. przeniesienia produkcji autobusów turystycznych marki Neoplan z fabryki w Plauen do Turcji, co tym samym wiąże się zakończeniem produkcji szkieletów konstrukcyjnych w Starachowicach. Stąd są one cały czas wysyłane do niemieckiego zakładu w ramach projektu Premium. Aktualnie ze Starachowic do Plauen jest eksportowanych około dwóch korpusów dziennie. Polsko-niemieckakooperacjadotyczy autokarów marki Neoplan typu Starliner, Cityliner i Jetliner. Od stycznia 2015 r. całość autokarowej produkcji będzie realizowana już w Ankarze. Jak piszą związkowcy –na szczęście nie będzie się to wiązało ze zwolnieniami pracowników zatrudnionych przy tej produkcji. W dniu 22 maja br. odbyło się spotkanie prezesa starachowickiego zakładu MAN-a Stanisława Ziętkiewicza z pracownikami, podczas którego poinformował on o planach przeniesienia produkcji i jednocześnie uspokajał pracowników, aby nie obawiali się zwolnienia z pracy. Każda z około 55 osób pracujących przy budowie autobusów turystycznych otrzyma ofertę innej pracy na innym wydziale. Być może będzie się to wiązało z przekwalifikowaniem, ale każdy, kto zechce dalej w MAN-ie pracować ofertę nowej pracy otrzyma. Produkcja turystycznych autobusów wygaszana będzie stopniowo, a ostateczne jej zaniechanie nastąpi z dniem 31 stycznia 2015 roku.
Produkcja autobusów w zakładzie MAN w PlauenProdukcja autobusów w zakładzie MAN w PlauenProdukcja autobusów w zakładzie MAN w PlauenProdukcja autobusów w zakładzie MAN w Plauen
Jak podkreślają „Wiadomości Związkowe”–likwidacja zakładu w Plauen jest pierwszym krokiem na drodze do rentowności autobusowych zakładów MAN-a. Czy ostatnim? –„Nikt z Zarządu nie chce nic więcej na ten temat powiedzieć. Wprawdzie krążą różnego rodzaju informacje np. o przeniesieniu produkcji autobusów z Poznania do Starachowic, ale są to informacje niepotwierdzone, dlatego trudno powiedzieć na ile są one prawdziwe. Różnego rodzaju domysły i przypuszczenia wysuwają także media, ale też nikt z osób kompetentnych nie chce jednoznacznie powiedzieć, co jest prawdą a co tylko spekulacjami. Co by jednak nie mówić to wszyscy wiemy, że w dobie ogromnej konkurencji na rynku autobusowym zmiany są konieczne, bo oznacza to dla tych zakładów być albo nie być. Miejmy nadzieję, że nie będzie to miało negatywnych skutków dla pracowników”–podkreśla Jan Serwryn, redaktor naczelny Wiadomości Związkowych i jednocześnie szef starachowickiej Solidarności. Dodajmy, że aktualnie w MAN Bus Starachowiceprzebywa kilkunastoosobowa grupa pracowników z Ankary, którzy uczą się spawania korpusów autokarowych. W przyszłym roku tego typu prace będą wykonywane już w tureckim zakładzie.
Produkcja autobusów w zakładzie MAN Bus w Starachowicach Produkcja autobusów w zakładzie MAN Bus w Starachowicach Produkcja autobusów w zakładzie MAN Bus w Starachowicach Produkcja autobusów w zakładzie MAN Bus w Starachowicach
Przy okazji „Wiadomości Związkowe”podaje najświeższe informacje dt. dynamiki produkcji autobusów w polskich zakładach MAN Bus. Jak podkreśla gazeta –nie sprawdziły się pesymistyczne prognozy, co do poziomu produkcji. Wydawało się, że wprowadzenie norm EURO 6 spowoduje znacznie mniejsze zainteresowania produkowanymi w MAN autobusami. Okazuje się jednak, że obawy te nie sprawdziły się, bo produkcja utrzymuje się na wysokim poziomie i wszystko wskazuje na to, że będzie tak prawie do końca roku. –„Obecnie produkuje się 8-9 autobusów dziennie, ale aby było to możliwe zatrudniono w firmie dodatkowo 170 osób. Ważne jest to też, że nie ma przestojów, które później trzeba by było odpracowywać”–podkreślają związkowcy.