Zurych: Trzy eCitaro debiutują z nowym sposobem szybkiego ładowania
Verkehrsbetriebe Glattal (VBG), przewoźnik z okolic Zurychu od września eksploatuje autobus marki Mercedes-Benz eCitaro prawie przez całą dobę na regularnych trasach. To wszystko jest możliwe dzięki nowej wersji eCitaro z wyposażeniem do szybkiego ładowania pośredniego.
EWOLUCJA ŁADOWANIA ECITARO
Początkowo eCitaro było ładowane sprzętem z gniazdem ładowania po prawej stronie, potem pojawiły się kolejne pozycje gniazd ładowania, pantograf, a teraz widzimy premierę ładowania przez urządzenia szynowe (odwrócony pantograf). Okazuje się, że nie tylko akumulator, ale także technologia ładowania Mercedesa eCitaro ma konstrukcję modułową. Dzięki temu elektryczny autobus miejski może elastycznie dostosowywać się do potrzeb przedsiębiorstw transportu publicznego. Dzięki wtyczce, eCitaro można szybko ładować z mocą ładowania do 150 kW, a z pantografem i szyną ładującą (odwrócony pantograf) można go ładować nawet mocą ładowania do 300 kW. Różnica polega na tym, że przy pantografie kolektory prądu są umieszczone na dachu autobusu miejskiego. Są one przedłużone pod stacją ładującą. W przypadku wersji z szynami ładującymi jest odwrotnie: kontakt nawiązywany jest od góry za pomocą pantografu ze stacji ładującej. eCitaro dla szwajcarskiej firmy VBG Verkehrsbetriebe Glattal AG jest szczególnie elastyczny: oprócz szyn ładujących ma dwa gniazda ładowania, po jednym z lewej i prawej strony, nad przednimi nadkolami.
ECITARO W TRASIE
To wyjątkowe eCitaro można spotkać na innowacyjnej linii autobusowej numer 759. Linia kursuje pomiędzy miastem Wangen a lotniskiem w Zurychu. Długość jednego pełnego okrążenia wynosi 27,4 km i jest na nim 28 przystanków. Na tej trasie przewoźnik regularnie testuje innowacyjną technologię. Celem jest uczynienie z niej pierwszej w pełni elektrycznej linii autobusowej VBG. Do tej pory obsługiwało ją siedem autobusów z silnikiem diesla. W ciągu roku pokonują łącznie około 635 000 kilometrów i zużywają około 235 000 litrów oleju napędowego.
Podczas pracy akumulatory eCitaro są ładowane tylko podczas krótkiego czasu oczekiwania na terminalu lotniska w Zurychu za pomocą szyn ładujących. Dodatkowo istnieje jedno ładowanie nocne przez wtyczkę w zajezdni. Energia elektryczna pochodzi w 100 procentach ze źródeł odnawialnych. eCitaro dla VBG przechowuje energię w akumulatorach o łącznej pojemności 264 kWh.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
KOMFORT I BEZPIECZEŃSTWO
Troje drzwi autobusu solo zapewniają szybki przepływ pasażerów na przystankach autobusowych. VBG dba również o dobre samopoczucie kierowców, o czym świadczy wyposażenie w klimatyzację i ogrzewanie fotela kierowcy, elektrycznie regulowane podparcie lędźwiowe oraz lodówka. Pasażerowie mogą zasiąść na fotelach City Star Eco marki Mercedes-Benz. Szaro-zielone pokrowce siedziska i oparcia są w kolorach VBG. Specjalne miejsce na wózki inwalidzkie, wózki dziecięce i spacerowe oraz składane siedzenia naprzeciwko drzwi drugich, dwa monitory TFT dostarczające informacje pasażerom oraz oświetlenie nastrojowe nad każdym rzędem siedzeń - to cechy eCitaro w VBG.
Wysoki standard wyposażenia bezpieczeństwa eCitaro obejmuje aktywny system wspomagania hamowania Preventive Brake Assist oraz system wspomagania skrętu Sideguard Assist. Szczególny poziom bezpieczeństwa zapewniają kamery monitorujące troje drzwi i wnętrze.