ZTP 3.0: NFOŚiGW odpowiada na pytania o autobusowe dofinansowania
17 kwietnia ruszyła trzecia edycja programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”, z którego można pozyskać dofinansowanie na zakupu autobusów elektrycznych.
Do naszej redakcji cały czas trafia wiele pytań o najnowszy konkurs prowadzony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który opiera się na innych zasadach niż poprzednia edycja. Zabraliśmy wszystkie te pytania i wysyłaliśmy je do NFOŚiGW, a dzisiaj otrzymaliśmy na nie odpowiedź.
Autobusy z ZTP
Jak wcześniej informowaliśmy w InfoBusie, do najnowszej edycji Zielonego Transportu Publicznego swoje projekty złożyły już m.in.:
- Miasto Kielce na 26 szt. autobusów elektrycznych
- Miasto Płock na 18 autobusów na wodór
- MZK Leszno na 7 szt. autobusów elektrycznych
- MPK Tarnów na 17 szt. autobusów elektrycznych
- Rybnik na14 autobusów na wodór
- Stalowa Wola na 5 szt. autobusów elektrycznych
Tyle wiemy. Podobno jeszcze Gdańsk złożył wniosek o refinansowanie zakupu 18. elektrobusów od MAN, ale nie mamy potwierdzenia. Razem daje to pulę 87 pojazdów o wartości dofinansowania na poziomie 266,5 mln zł. Z kolei pula środków w ZTP 3.0 w wersji podstawowej wynosi 276 milionów zł, czyli już prawie została wyczerpana. Nadzieja na dalsze zakupy w KPO.
pięć pytań
Poniżej pięć najczęściej pojawiających się pytań, które przesłaliśmy do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:
InfoBus.pl: III edycja ZTP potrwa do 31 maja. Czy naprawdę ważna jest tylko kolejność zgłaszanych wniosków?
NFOŚiGW: Nabór odbywa się w trybie ciągłym. Realizowany do wyczerpania alokacji środków (decyduje kolejność wpływu wniosków). Szczegóły dotyczące naboru znajdują się w 1. Regulaminie naboru ciągłego ZTP 3.0
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
InfoBus.pl: Czy najnowszy nabór obejmuje wszystkie pojazdy zeroemisyjne , takie jak elektrobusy, pojazdy zasilane wodorem czy trolejbusy? Jak wygląda sytuacja ze stacjami ładowania e-busów i stacjami tankowaniem wodorem?
NFOŚiGW: Nie, zgodnie z programem obejmuje autobusy kat. M3. Szczegółowe informacje znajdują się w załączniku Program Zielony transport publiczny zmianaZTP 3.0
InfoBus.pl: Po raz pierwszy w tym roku mamy do czynienia z warunkowym budżetem ZTP. Jaka jest podstawowa kwota na dofinansowanie wniosków z III edycji? Jaka jest dodatkowa kwota z KPO? Kiedy podziewacie się decyzji ws. środków z KPO?
NFOŚiGW: Budżet na realizację naboru wynosi do 480 435 670,00 zł, w tym: dla bezzwrotnych form dofinansowania – do 276 679 011,00 zł; dla zwrotnych form dofinansowania – do 203 756 659,00 zł.
Ponadto w ramach naboru planowane jest dofinansowanie na kwotę 2 055 268 688,00 zł, które jest uzależnione od uruchomienia środków w ramach KPO. Więcej informacji pod linkiem III Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” - Elektromobilność - Portal Gov.pl (www.gov.pl)
InfoBus.pl: Jak w takiej sytuacji będą grupowane wnioski? Szybciej złożone wejdą w pulę podstawowego dofinansowania, a te późniejsze będą czekały na uruchomienie środków z KPO?
NFOŚiGW: Wnioski są oceniane jednolicie, zgodnie z ich wpływem do NFOŚiGW, po wyczerpaniu środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, będą oczekiwały na uruchomienie puli środków z KPO.
InfoBus.pl: Jaki jest przewidziany ogólny terminarz dla III edycji ZTP? Kiedy pierwsze umowy?
NFOŚiGW: Wnioski oceniane będą zgodnie Regulaminem naboru czyli na bieżąco. Termin zawarcia umów uzależniony jest od tempa procesu negocjacji umów o dofinansowanie.
InfoBus.pl: Dziękujemy za informacje.