ZTM Poznań chce zmienić sieć autobusową na północy miasta. 14 linii
Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu przedstawił propozycje zmian dotyczących linii nr: 146, 147, 168, 169, 170, 171, 178, 183, 185, 191, 193, 197, 198 oraz minibusowej linii nr 121.
Celem jest zapewnienie nowych, od dawna postulowanych połączeń np. Piątkowa z Podolanami i Strzeszynem oraz zwiększenie liczby linii łączących dwie arterie tramwajowe: wyremontowaną PST oraz cieszącą się coraz większą popularnością trasę na Naramowice.
Tramwajowa zmiana
14 linii autobusowych, które obsługują głównie północną część Poznania, może zmienić trasy. Wszystko po to, by zwiększyć dostępność komunikacji miejskiej. Propozycje zmian trafiły do rad osiedli, które wyrażą swoją opinię.
Od momentu uruchomienia tramwaju na Naramowice szybko zmieniają się przyzwyczajenia pasażerów, którzy coraz chętniej korzystają z tej trasy. Początkowo do przystanku Błażeja kursował tramwaj linii nr 3, dziś można korzystać z dwóch linii - nr 3 i 10. Pomiary frekwencji wykazują stały wzrost liczby pasażerów na tej trasie - zgodnie z przewidywaniami inwestycja okazała się dużym sukcesem. Dla mieszkańców wschodniej części Winograd i Piątkowa tramwaj jest podstawowym środkiem transportu, a linie autobusowe - bez których jeszcze niedawno trudno było sobie wyobrazić tej rejon miasta - stanowią obecnie komunikację uzupełniającą.
Jednocześnie ze wzrostem liczby pasażerów podróżujących do przystanku Błażeja, spadła frekwencja na trasie do pętli Połabska, a także na poszczególnych liniach autobusowych na północy Poznania. Pasażerowie - kosztem autobusów - chętniej wybierają tramwaj, ponieważ jest on pewniejszym i szybszym środkiem komunikacji.
- Dzięki temu, że zgodnie z oczekiwaniami tramwaj stał się wyborem numer 1 dla pasażerów z wschodnich Winograd, Piątkowa oraz Naramowic, możliwe jest przesunięcie potencjału linii autobusowych na zachód miasta, gdzie od lat rosną potrzeby transportowe. Dotychczas ich zaspokojenie realizowaliśmy tylko w pewnym zakresie, ponieważ działając w niezwykle trudnych warunkach finansowania transportu publicznego nie mieliśmy zbyt wielu innych możliwości - wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Teraz, optymalizując sieć połączeń autobusowych chcemy solidnie poprawić dostępność transportu dla mieszkańców m.in. Podolan, Strzeszyna czy rejonu ulicy Obornickiej. Nasz projekt zakłada zdecydowanie lepsze skomunikowanie tych rejonów miasta, a także łatwiejszy dojazd do tras tramwajowych i do centrum.
Pilna sprawa
Jest to tym bardziej pilne, że w zachodnio-północnej części miasta szybko powstają nowe osiedla, coraz więcej mieszkańców z tego rejonu oczekuje poprawy komunikacji. Propozycja jest dostosowana do tych zmian w strukturze przestrzennej północnej części miasta oraz zmieniających się preferencji w sposobie korzystania z transportu zbiorowego w ostatnich latach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Znaczącym przykładem rozbudowującego się osiedla wymagającego zwiększenia oferty przewozowej jest choćby Strzeszyn. Z kolei dla studentów dojeżdżających na teren kampusu UAM priorytetem jest już nie tylko PST, równie ważny jest tramwaj na Naramowice. Stąd potrzeba lepszego dojazdu z obu tras w rejon kampusu. Zakładamy, że stanie się tak dzięki nowej linii nr 197 - wyjaśnia Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ds. publicznego transportu zbiorowego Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Nowy układ uwzględnia także wnioski rad osiedli i postulaty pasażerów z innych części Poznania, np. z Woli, Bonina i Winiar. Stąd zmiany na linii minibusowej nr 121 i powrót autobusu nr 191 na poprzednią trasę.
Propozycje najpierw zostaną skonsultowane z radami osiedli. Jeśli zostaną zaakceptowane, to zmiany będą możliwe do wprowadzenia jeszcze w tym roku - wstępnie planowany termin to wrzesień 2023 r. Po dokonaniu pomiarów frekwencji i zebraniu opinii pasażerów - po kilku miesiącach obowiązywania - będzie możliwość dokonania korekt nowego układu, zarówno tras, jak i częstotliwości kursów.
Szczegóły zmian dotyczące poszczególnych linii TUTAJ.