ZTM Lublin wybiera autobus wodorowy od Solarisa. Za nim Arthur Bus, Autosan i NesoBus
30 sierpnia Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie dokonał długo oczekiwanego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup jednego autobusu na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
O to zamówienie walczyli czterej polscy producenci: Autosan, Solaris, Arthur Bus i Nesobus. Na temat otwarcia ofert, a także o cenach pisaliśmy już w InfoBusie. Najtańszą ofertę złożył Arthur Bus, lecz cena nie była jedynym kryterium oceny ofert – o czym informowaliśmy w naszej symulacji. Okazało się, że trafnie wytypowaliśmy zwycięzcę, czyli Solarisa!
KRYTERIA OCENY OFERT
Przypomnijmy, że ZTM wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), gwarancji na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne bez limitu kilometrów (20%), warunków technicznych (15%), ekologii (5%). Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, ZTM Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- jeden centralny silnik trakcyjny napędzający most napędowy– 20 pkt,
- sposób sterowania układem klimatyzacji, w którym zastosowano wydajną pompę ciepła oraz CO2 jako czynnik chłodniczy – 10 pkt,
- elektryczny układ napędowy z falownikiem trakcyjnym zbudowanym z tranzystorów mocy wykonanych w pełnej technologii z węglika krzemu (SiC), charakteryzujący się niższym zużyciem energii w stosunku do klasycznych rozwiązań opartych o technologię IGBT – 20 pkt,
- największa, punktowana przez zamawiającego pojemność energetyczna nominalną baterii trakcyjnej - co najmniej 45 KWh – 20 pkt, układ do neutralizacji patogenów chorobotwórczych (wirusów, grzybów, bakterii, itp.) – 5 pkt, całkowita liczba miejsc pasażerskich minimum 85 – 20 pkt,
- system ogniw fotowoltaicznych o konstrukcji zalecanej przez zamawiającego – 5 pkt.
Nasza punktacja
O ile wodorowego Autosana i Solarisa zdążyliśmy już dość dobrze poznać, o tyle nowi gracze na tym rynku – tj. Nesobus i Arthur Bus – nie udostępnili zbyt wielu informacji technicznych na temat swoich pojazdów. W związku z tym, obliczając punktację w parametrach technicznych przyjęliśmy wariant najbardziej prawdopodobny, na podstawie danych powszechnie dostępnych. Zakładamy również, że wszyscy producenci zdobędą maksymalną liczbę punktów w kryterium gwarancji. Z kolei w kryterium ekologii – różnice punktowe zapewne będą niewielkie, lecz z uwagi na niedostępność tych danych, w naszej symulacji rozdaliśmy tutaj tyle samo punktów każdemu. Co ciekawe, sumując punkty wychodzi nam, że niekoniecznie może wygrać najtańszy Arthur Bus. W kryteriach technicznych powinien brylować Solaris i to on był naszym faworytem w tym zamówieniu. Jak się dzisiaj okazało trafnie przewidzieliśmy zwycięzcę, natomiast trochę za dużo przyznaliśmy punktów poszczególnym ofertom. Ale i tak nie jest źle!
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Punktacja ZTM
30 sierpnia Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie dokonał długo oczekiwanego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup jednego autobus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. I potwierdził nasze przypuszczenia.
O ile Arthur Bus zyskał najwięcej punktów w kryterium cenowym, tak Solaris „wypunktował konkurencję w zakresie warunków technicznych oraz gwarancji na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne (20%). Z kolei NesoBus ma najwięcej punktów w kryterium „Ekologia”. Zobaczcie sami:
lubelski WODOROWIEC
Autobus wodorowy ma mieć długość od 11,5 do 12,5 m. Ma on posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. ZTM wymaga, aby autobus posiadał jest jeden centralny silnik, napędzający most napędowy lub 2 silniki trakcyjne o identycznych parametrach zabudowane w portalowej osi napędowej. Źródłem energii do napędu trakcyjnego muszą być wodorowe ogniwa paliwowe współpracujące z bateriami litowo – jonowymi. Zbiorniki do magazynowania wodoru mają być zamontowane na dachu pojazdu. Autobus musi mieć system odzysku energii podczas hamowania pojazdu. ZTM zadbał o bezpieczną pracę kierowców. Kabina ma być zabudowana, wyprowadzona do pierwszego skrzydła drzwi przednich, tzn. tworząca przestrzeń, która jest dostępna wyłącznie dla kierowcy, oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby pierwsze skrzydło drzwi przednich pozwalało na wejście wyłącznie do przestrzeni kabiny kierowcy. Konstrukcja kabiny powinna oddzielać przedział kierowcy od przestrzeni pasażerskiej w sposób ograniczający do minimum wymianę powietrza pomiędzy kabiną, a przedziałem pasażerskim. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 3 podwójne, podświetlane porty USB (typ A), umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Autobus będzie wyposażony w 4 kontrastowe tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym), posiadające układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informację pasażerską uzupełni tablica informacyjna wewnętrzna (monitor LCD o przekątnej minimum 38 cali), przeznaczona do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.