Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ZTM Lublin unieważnia jedno liniowe zadanie. Brak środków

infobus
04.01.2023 18:03

27 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie podjął decyzję o unieważnieniu zadania numer II na obsługę wybranych linii autobusowych.

Przypomnijmy, że w listopadzie „pod młotek” zostały wystawione dwa zadania przewozowe na okres 48 miesięcy. Do tak przygotowanego zamówienie zgłosiły się trzy firmy, które złożyły łącznie pięć ofert. To Lubelskie Linie Autobusowe z Lublina, BP Tour z Lublina  i Irex ze Świętochłowic. Już dziś wiemy, że jedno z zadań nie zostanie zrealizowane, co oznacza, że od 1 stycznia lubelska siatka działa bez 12 autobusów przegubowych. Wcześniej zapewniał je Irex-1, któremu skończyła się umowa z końcem roku 2022.

DWA PAKIETY

Zanim przejdziemy do ofert, sprawdźmy co było do wzięcia z lubelskiego rynku transportowego. Zamówienie zostało podzielone na dwie części, które obejmują:

  • część 1 - świadczenie usługi przewozu regularnego osób, w ramach publicznego transportu zbiorowego, polegających na przewozie pasażerów na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej, przebiegających na obszarze Gminy Lublin i gmin sąsiadujących, z którymi Gmina Lublin ma zawarte porozumienie w liczbie nie więcej niż 1 400 000 wozokilometrów (brygady linii 79, 85 i 12),
  •  część 2 - świadczenie usługi przewozu regularnego osób, w ramach publicznego transportu zbiorowego, polegających na przewozie pasażerów na liniach komunikacyjnych w komunikacji miejskiej, przebiegających na obszarze Gminy Lublin i gmin sąsiadujących, z którymi Gmina Lublin ma zawarte porozumienie w liczbie nie większej niż 2 100 000 wozokilometrów (wybrane brygady linii 17, 18, 20, 26, 31, 39, 40, 55, 57).

Do przewozów w ramach części 1 przetargu, wykonawca powinien przygotować minimum 4 autobusy miejskie klasy MAXI. Wszystkie pojazdy muszą spełniać co najmniej normę emisji spalin Euro 5 i być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2013 r. Autobusy muszą być wyposażone w troje drzwi o szerokości co najmniej 1200 mm. Pojazdy powinny być klimatyzowane. Z kolei w ramach części 2 zamówienia - wykonawcy muszą wykazać się posiadaniem co najmniej 12 autobusami klasy MEGA o długości od 17,5 do 18,75 m, wyprodukowanymi nie wcześniej niż w 2013 roku i spełniającymi normę emisji spalin Euro 5.W tym przypadku również wymagana jest klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej, zaś przepływ pasażerów ma odbywać się poprzez 4 drzwi.

PIĘĆ OFERT

20 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie otworzył oferty w przetargu, gdzie w części I  swoje propozycje złożyły trzy firmy:

  • IREX-4 Sp. z o.o. - Lider Konsorcjum / IREX-3 Sp. z o.o.- Członek Konsorcjum / IREX-8 Sp. z o.o.- Członek Konsorcjum ze Świętochłowic z ceną 13.109.040,00 PLN brutto;
  • Lubelskie Linie Autobusowe z ceną 12.549.600,00 PLN brutto;
  • BP TOUR POLSKA Sp. z o.o.- Lider Konsorcjum / BP TOUR Sp. z o.o.- Konsorcjant / BP TOUR REGIO z Lublina z ceną 14.817.600,00 PLN brutto.

W części II  oferty położyły dwie firmy:

  •  IREX-4 Sp. z o.o. - Lider Konsorcjum / IREX-3 Sp. z o.o.- Członek Konsorcjum / IREX-8 Sp. z o.o.- Członek Konsorcjum ze Świętochłowic z ceną 30.776.760,00 PLN brutto;
  • BP TOUR POLSKA Sp. z o.o.- Lider Konsorcjum / BP TOUR Sp. z o.o.- Konsorcjant / BP TOUR REGIO z Lublina z ceną 31.752.000,00 PLN brutto.
fot. UM Lublin

Anulowana II część

Z kolei kwota, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to 40.000.000,00 PLN brutto w podziale na:

  • część I: 13.330.000,00 zł brutto;
  • część II: 26.670.000,00 zł brutto.

To oznacza, że w pierwszej części najbliżej zwycięstwa jest  LLA (i wszystko wskazuje na to, że ta oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza), natomiast druga część (na 12 przegubowców) z dniem 27 grudnia została anulowana, gdyż kwota do dołożenia (ponad 4,10 mln zł brutto) okazała się zbyt duża.

Zarząd tak tłumaczy całą tą sytuację:

-„Należy stwierdzić, że Zamawiający ma podstawy, aby unieważnić postępowanie zgodnie z art. 255 pkt. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż oferta z najniższą ceną w znacznym stopniu przewyższa kwotę, którą Zamawiający podał i wskazał przed otwarciem ofert jako kwotę, którą może i zamierza przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia, co powoduje, że nie jest celowe i uzasadnione.”

Tymczasem czekamy na efekt prac komisji przetargowej w zadaniu numer 1, która oceni złożone oferty według czterech kryteriów: ceny - 97 pkt, ekologii - wszystkie autobusy z silnikiem Euro 6 - 1 pkt, informacji pasażerskiej - wszystkie autobusy z informacją pasażerską - 1 pkt, automat biletowy - wszystkie autobusy wyposażone w automaty biletowe - 1 pkt.