Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ZTM Lublin kupi pierwszy w Polsce autobus wodorowy. Rusza przetarg

infobus
31.01.2022 09:41

Miejski Zakład Komunikacji w Koninie wydzierżawi, a Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie zakupi pierwszy w naszym kraju autobus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

31 stycznia ruszył przetarg na zakup takiego pojazdu o długości 12 metrów, czyli klasy MAXI. Przypomnijmy, że w grudniu Zarząd zakończył dialog techniczny z siedmioma potencjalnymi wykonawcami. Zapowiada się ciekawy przetarg.

Plus ładowarka

Zakres zamówienia obejmuje m.in.:

  • zakup i dostawę autobusu wyprodukowanego nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dostawą, nieeksploatowanego, niskopodłogowego, jednoczłonowego 12 m autobusu wodorowego klasy MAXI wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe wraz z wyposażeniem dodatkowym;
  • zakup i dostawę 1 sztuki ładowarki mobilnej o mocy większej lub równej 20 kW o parametrach zgodnych z podanymi przeznaczonej do ładowania baterii w autobusie wodorowym.

Pojazdach ma kursować na liniach komunikacyjnych bez dostępu do infrastruktury ładowania baterii trakcyjnych. Jego dzienny zasięg wynosić ma około 300 km. Szacowana wartość autobusu wodorowego to ok. 3,5 mln zł netto.

-"Zakup pojazdu zasilanego wodorem będzie współfinansowany ze środków unijnych – przypomina Monika Fisz, rzeczniczka prasowa ZTM w Lublinie.

Środki na ten cel pochodzić będą z oszczędności przetargowych powstałych w ramach projektu unijnego „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”. Chodzi tutaj o pieniądze zaoszczędzone na projekcie obejmującym budowę sieci trolejbusowej na Czechowie wraz z przebudową ul. Choiny oraz wdrożenie systemu biletu elektronicznego.

Dodajmy, że w ramach rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu unijnego miasto, poza zakupem autobusu wodorowego, planuje zrealizować jeszcze inne zadania. Wśród nich jest zakup biletomatów stacjonarnych i mobilnych oraz instalacji do neutralizacji bakterii, grzybów i wirusów, w tym SARS-COV-2. Dodatkowe środki przeznaczone zostaną także na promocję nowego systemu biletu elektronicznego LUBIKA. W związku z rozszerzeniem zakresu rzeczowego projektu, nastąpi przedłużenie terminu jego realizacji do końca września 2023 roku.

Przetargowe kryteria

Najważniejsze, „wodorowe” wymagania stawiane przez ZTM Lublin wykonawcom to m.in.:

  • środki finansowe na poziomie 2 000 000,00 zł
  • wadium w wysokości 88 250,00
  • nie znaleźliśmy wymagań dotyczących doświadczenie w zakresie produkcji autobusów wodorowych.

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie czterech kryteriów:

  • Gwarancja na ogniwo paliwowe oraz baterie trakcyjne bez limitu kilometrów / Waga: 20%
  • Warunki techniczne / Waga: 15 %
  • Ekologia / Waga: 5%
  • Cena - Waga: 60%

Zgodnie z SWZ, pojazd powinien pojawić się w Lublinie w ciągu 12 m-cy od momentu podpisania umowy, czyli pierwszy lubelski wodorowy autobus wyjedzie na ulice miasta w 2023 r. Zarząd czeka na oferty do 8 marca.

Wodorowy list

Przypomnijmy, że w czerwcu 2021 r. MPK Lublin podpisało list intencyjny z Grupą ZE PAK w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. To był pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup tego rodzaju pojazdu komunikacji miejskiej.

-„Zakup pojazdu wodorowego dla Lublina zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców. Umożliwi także zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów wodorowych, których zastosowanie w transporcie publicznym w najbliższych latach będzie wzrastać. Chcemy, żeby Lublin był pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej – mówił wówczas Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

-„Zielony wodór jest najczystszym, zeroemisyjnym i wręcz najzdrowszym paliwem, jakie jest już w użyciu w wielu krajach całego świata. Grupa ZE PAK jeszcze w tym roku rozpocznie produkcję zielonego wodoru, a więc produkowanego dzięki odnawialnym źródłom energii. Cieszymy się, że Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wyraził zainteresowanie współpracą z nami w celu stworzenia dla mieszkańców zeroemisyjnego transportu publicznego na bazie autobusów zasilanych zielonym wodorem – dodał Maciej Nietopiel, wiceprezes zarządu Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.

Planowo dostawa wodoru do siedziby MPK realizowana będzie z wykorzystaniem stacjonarnych lub mobilnych stacji tankowania.