Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ZTM Kielce wybiera Solarisa

infobus
21.04.2009 17:22
16 kwietnia br. w Zarządzie Transportu Miejskiego ogłoszono wyniki przetargu na dostawę 40 niskopodłogowych autobusów –informuje Kielecki Portal Komunikacyjny (http://www.komunikacja-kielce.pl/). Zwyciężył Solaris, który dostarczy do Kielc 35 pojazdów Urbino 12 oraz 5 Urbino 10. Producent z Bolechowa wycenił swoją ofertę na 35,126 mln zł i był o niemal 4 mln zł tańszy od swojego głównego konkurencja –firmy EvoBus Polska, która wystartowała w przetargu z autobusami Mercedes-Benz. Pojazdy z Bolechowa są już doskonale znane na kieleckich ulicach. Początek współpracy Kielc z wielkopolską fabryką rozpoczął się w 1998 r., kiedy MPK zamówiło 10 szt. Neoplanów 4016 z wieżową zabudową silnika. Następnie w 1999 r. przewoźnik –jako jeden z pierwszych w Polsce –zakupił 20 szt. Urbino 12, tuż po światowej premierze tego modelu na MTP w Poznaniu. Następne nastała 9 letnia przerwa i kolejne dostawy „jamników”z Bolechowa dotarły do miasta na przełomie 2008/2009 i było to 11 szt. Urbino 12.  Dodajmy, że zeszły rok był generalnie bardzo dobry da kieleckiej komunikacji i odnowa autobusowej floty odbyła się na rekordowym poziomie –szczególnie, że ostatnia dostawa nowego taboru miała miejsc w 2002 r. i było to 5 Jelczy M081MB. W mieście pojawiło się łącznie 29 nowych autobusów, w tym 7 Solarisów (MPK), 4 LAZ-y A183 (KASP) i 18 MAZ-ów 203 (MPK). Kolejne cztery Urbino 12 dotarły do Kielc na początku br.
Pierwsze autobusy zamówione w tym roku przez ZTM pojawią się w Kielcach w ciągu 180 dni od momentu podpisania umowy, a ostatnie w ciągu 360 dni. Poniżej prezentujemy wybrane wymagania techniczne w przetargu ZTM-u:
– silnik spełniający normę Euro-5
– mechanizm automatycznego otwierania drzwi, chroniący pasażera przed przytrzaśnięciem
– automatyczny sygnał dźwiękowy przez zamknięciem drzwi
– monitoring z możliwością nagrywania dźwięku (min. 3 szt. monitorujące całą przestrzeń przedziału pasażerskiego i 1 szt. obserwująca drogę przed pojazdem, kamera cofania, monitor kontrolny dla kierowcy), w autobusie powinien znajdować się mikrofon umieszczony w sposób umożliwiający nagrywanie rozmów kierowcy autobusu z pasażerami
– kabina kierowcy wydzielona od przestrzeni pasażerskiej, wyposażona m.in. w roletę przeciwsłoneczną, mikrofon, lampkę do czytania
– klimatyzacja całego pojazdu, dwustrefona: kabina kierowcy/przestrzeń pasażerska
– elektroniczne tablice kierunkowe
– głosowy system zapowiadania przystanków (wewnętrzny, zewnętrzny) – – głośniki informacyjno-lokalizacyjne dla osób niewidzących i niedowidzących
– automaty do sprzedaży biletów jednorazowych
– kasowniki dwusystemowe (bilet tradycyjny, bilet elektroniczny)
– system zliczania potoków pasażerskich
– system rejestracji parametrów eksploatacyjnych pojazdu i pracy kierowcy
– raportowanie czasu przejazdu, prędkości jazdy, otwarcia drzwi – zapisywanie błędów kierowania
– specjalnie, fabrycznie przygotowane miejsca pod reklamę wewnątrz pojazdu (format A4)
– 24-miesięczna gwarancja na cały autobus (perforacja – 120 miesięcy, powłoki lakiernicze – 60 miesięcy).
I na koniec szczegóły punktacji przetargowej na zakup nowego taboru. Łączna ocena punktowa (R) obliczona została wg wzoru: *R=0,65 x C + 0,20 x T + 0,05 x t + 0,10 x G
Tabela 1. Streszczenie oceny i porównania złożonych ofert
L.P
 
Liczba punktów w kryterium:
’Cena’ (C)
Liczba punktów w kryterium:
’Rozwiązania techniczne autobusu o dużej pojemności’ (T)
Liczba punktów w kryterium:
’Rozwiązania techniczne autobusu o średniej pojemności’ (t)
Liczba punktów w kryterium:
’Warunki gwarancji i serwisu’ (G)
1
Solaris Bus &Coach S. A., ul. Obornicka 46, Bolechowo – Osiedle, 62-005 Owińska
100
100
90
100
2
EvoBus Polska Sp. z o. o., 05-830 Wolica, Aleja Katowicka 46
90,05
85
85
70
Tabela 2. Łączna ocena punktowa
L.p.
Firma (nazwa i adres)
Łączna ocena punktowa
1
Solaris Bus &Coach S. A., ul. Obornicka 46, Bolechowo – Osiedle, 62- 005 Owińska
99,5
2
EvoBus Polska Sp. z o. o., 05-830 Wolica, Aleja Katowicka 46
86,78
fot. 1. Solaris Urbino 12 z poprzedniej dostawy;fot. Kielecki Portal Komunikacyjny
Kto będzie jeździł nowymi autobusami?
W najbliższych tygodniach ZTM ogłosi przetarg na operatora nowych Solarisów. Do przetargu na pewno przystąpi MPK Kielce, ale swoje uczestnictwo zapowiadają także inne firmy przewozowe. Przypomnijmy, że autobusy będą obsługiwały nowe linie, które zapewnią komunikację mieszkańcom Kieleckiego Obszaru Metropolitalnego i będą realizowały kontrakt w pełni niezależny od tego, który obecnie wykonuje MPK Kielce.
Zakup autobusów to tylko część unijnego projektu 'Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym’ realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007- 2013. W ramach tego zadania na ulicach zamontowane zostaną 24 elektroniczne tablice czasu odjazdu, pojawi się także 20 stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów. Projekt obejmuje budowę dwóch minidworców (Ślichowice, Świętokrzyskie) wraz z infrastrukturą socjalną dla kierowców autobusów i dyspozytorów oraz wykonanie kilkunastu zatok autobusowych. Drogowa część inwestycji to budowa dwupoziomowego węzła u zbiegu ulic: Żelazna, 1 Maja, Zagnańska wraz z przebudową ronda im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Powstaną także ulice usprawniające obsługę komunikacyjną w zachodniej części miasta (rejon Targów Kielce). Całkowite koszty realizacji projektu wynoszą 242,356 mln zł, a wysokość dofinansowania ze środków UE to ok. 85 % rzeczywistej kwoty wydatków. Całość projektu obejmuje (w nawiasie jednostka odpowiedzialna za zadanie):
– wyposażenie komunikacji miejskiej w: nowoczesne ekologiczne autobusy – 40 sztuk (ZTM Kielce);elektroniczny system monitoringu pojazdów (ZTM Kielce);monitoring bezpieczeństwa w pojazdach komunikacji miejskiej (ZTM Kielce),
– stworzenie systemu informacji pasażerskiej z wykorzystaniem tablic elektronicznych pokazujących rzeczywisty czas przyjazdu autobusu oraz biletu elektronicznego (ZTM Kielce),
– budowa węzła drogowego u zbiegu ulic: Żelazna, 1 Maja, Zagnańska wraz z przebudową Ronda im. Gustawa Herlinga – Grudzińskiego (ZDM),
– Budowa ulic usprawniających obsługę komunikacyjną w zachodniej części miasta (rejon Targów Kielce) (ZDM),
– Budowa pętli i zatok autobusowych ( w tym dwie pętle wraz z infrastrukturą socjalną dla kierowców autobusów), w tym:
  • rozbudowa pętli autobusowej przy ul. Jana Nowaka Jeziorańskiego (obecna pętla dla linii nr 35) w Kielcach wraz z budową infrastruktury dla obsługi pasażerów (dworzec autobusowy) i niezbędną sieciową infrastruktura techniczną
  • budowa pętli autobusowej przy ul. Massalskiego w Kielcach wraz z budową infrastruktury dla obsługi pasażerów (dworzec autobusowy) i niezbędną sieciową infrastrukturą techniczną
  • budowa pętli autobusowej przy ul. Piekoszowskiej (między rz. Sufraganiec a granicą miasta) w Kielcach wraz z budową zatoki autobusowej i zatok postojowych pełniących funkcję parkingów przesiadkowych oraz niezbędną infrastrukturą techniczną
  • budowa zatok autobusowych przy ul. Krakowskiej (przy Akademii Świętokrzyskiej) w Kielcach wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną
  • budowa zatok autobusowych przy ul. Domaszowskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Poleską oraz ul. Zbożową) w Kielcach wraz z niezbędną infrastruktura techniczną
  • budowa zatoki autobusowej przy ul. Zagórskiej (przy skrzyżowaniu z ul. Szczecińską) w Kielcach wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną
  • budowa zatok autobusowych przy ul. Okrzei (przy rondzie im. Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz przy skrzyżowaniu z ul. Jasną) w Kielcach wraz z niezbędną infrastruktura techniczną
Łączny koszt transportowej inwestycji to 68,89 mln euro, w tym wartość dofinansowania z EFRR –57,69 mln euro. Termin realizacji inwestycji to okres od 2009 do 2012 r. Pierwsze zadanie –wybór dostawy 40. autobusów –mamy już za sobą.