Znamy zasady FRPA 2024: Umowy wieloletnie, budżet 1 mld zł, dopłata 3 zł/wzkm

17 maja rząd przyjął projekt zwiększający roczną pulę dofinansowania linii autobusowych do 1 mld zł. W ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym oraz niektórych innych ustaw. Jak wcześniej przekazał wiceminister infrastruktury Rafał Weber, kwota dofinansowania przewozów autobusowych ma zostać powiększona z 800 mln zł do 1 mld zł.
Z 800 mln na 1 mln
Ministerstwo Infrastruktury gwarantuje na wsparcie samorządów uruchamiających połączenia autobusowe corocznie 800 mln zł począwszy od 2020 r.
Jak wynika z danych resortu infrastruktury, zainteresowanie samorządów uruchamianiem połączeń z dofinansowaniem z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych rośnie z roku na rok. O ile w 2019 r. dofinansowanych zostało 1228 linii komunikacyjnych kwotą 10 mln zł, w 2020 r. przewozy z dofinansowaniem wykonywane były na 2834 liniach, które zostały dofinansowane kwotą 139 mln zł. W 2021 r. dopłatą objęto w skali kraju 4371 linii, a kwota dopłaty przekazana organizatorom wynosiła 358 mln zł. W 2022 r. dopłatą objęto 5705 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z FRPA to ponad 631 mln zł.
Jak informował PAP Weber, w tym roku pula została wyczerpana do poziomu 770 mln zł, tak więc wojewodowie dysponują jeszcze kwotą rzędu 30 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
nie dłużej niż 10 lat
Projekt nowelizacji zakłada też wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem przewozów, zarówno rocznych, jak i wieloletnich umów o dopłatę. Umowa ta będzie zawierana na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. Obecnie umowy z dofinansowaniem z FRPA o charakterze użyteczności publicznej zawierane są co roku.
Ponadto stawka dopłaty do jednego wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej ma być utrzymana na obecnym poziomie, w kwocie nie wyższej niż 3 zł.(PAP)