Znamy wszystkich zwycięzców liniowego przetargu GZM. PKS Gostynin!
1 września Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach rozstrzygnął ostatnie, trzecie zadanie w kolejnym gigantycznym przetargu liniowym.
To powtórka pierwszego postępowania, który z powodu wysokich cen oferentów zostało unieważnione. Chodzi o obsługę w sumie 60 mln wzkm przez 96 miesięcy. Start usług z nowymi przewoźnikami planowany jest na 1 października. Zgodnie z wynikiem najnowszego rozstrzygnięcia, do doskonale nam znanych śląskich firm przewozowych dołączy po raz pierwszy konsorcjum PKS Gostynin z PKS Tarnobrzeg.
TRZY SEGMENTY
Przypomnijmy, że ZTM podzielił ten ogromny przetarg na trzy części, które nazwał też segmentami:
- część I: Segment „Centrum D” – obejmuje: Bytom, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy,
- część II: Segment „Zachód C” – obejmuje: Chorzów, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Ruda Śląska, Zabrze,
- część III: Segment „Wschód C, Południe B” – obejmuje: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Chełm Śląski, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Psary, Siewierz, Sławków, Tarnowskie Góry, Tychy.
Planowana praca eksploatacyjna w okresie: 1 października 2022 r. do 30 września 2030 r. przedstawia się następująco: część 1 - 22 073 966 wzkm (plus ewentualnie opcja - do 9,3% przedmiotu zamówienia), część 2 - 9 717 366 wzkm (plus ewentualnie opcja - do 7% przedmiotu zamówienia), część 3 - 32 236 402 wzkm (możliwość opcji - do 8,5% przedmiotu zamówienia).
WYMAGANE POJAZDY
ZTM wyróżnił trzy typy pojazdów jakie będą wykorzystywane do obsługi linii: MN – o długości do 8 m, BN – o długości 11,5-15 m, CN – o długości 17,5-18,75 m.
W części I przetargu ZTM wymaga na starcie, aby wykonawca posiadał autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniające normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie może przekraczać 8 lat. Mają to być 22 pojazdy typu BN.
W przypadku części II – tu również każdy pojazd będzie wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a średnia wieku nie może przekroczyć 8 lat. Przewoźnik musi posiadać cztery pojazdy typu MN, pięć pojazdów typu BN oraz dwa pojazdy typu CN.
I wreszcie w części III – tak samo jak powyżej - każdy pojazd ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a średnia wieku nie przekracza 8 lat. Do obsługi tego zamówienia będzie potrzebnych sześć pojazdów typu MN oraz 12 pojazdów typu BN. Zapotrzebowanie taborowe określone powyżej będzie rosło. Podczas obowiązywania umowy ZTM będzie wymagał większej liczby autobusów o różnej pojemności w każdej części zamówienia.
ZA PIERWSZYM RAZEM
Przypomnimy, że w I podejściu ZTM też oferował 60 mln wzkm, ale w podziale tylko na dwa zadania. Wówczas ZTM otrzymał wówczas po jednej ofercie w każdym z dwóch zadań. W pierwszym pakiecie propozycję złożyło konsorcjum Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec z siedzibą w Pacanowie, KŁOSOK sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Żorach oraz Nowak Transport Benedykt Nowak z siedzibą w Świerklańcu zaproponowało 334 090 483,89 zł. Tymczasem budżet ZTM wynosił 216 580 000 zł. Oznacza to, że wykonawcy chcieli o 117 510 483,89 zł więcej…
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Za drugi pakiet wozokilometrów konsorcjum firm IREX Ireneusz Kozieł z siedzibą w Świętochłowicach, METEOR sp. z o.o. z siedzibą w Świętochłowicach, TRANSGÓR S.A. z siedzibą w Mysłowicach oraz PKS Południe sp. z o.o. z siedzibą w Świerklańcu zaproponowało 369 271 566,50 zł. ZTM wycenił go natomiast na 252 320 000 zł, co oznacza, że złożona oferta jest wyższa o … 116 951 566,50 zł. Przekroczenia gigantyczne, także decyzja ZTM nie dziwi.
Jak podsumował Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: -„ Wiemy, że wszystko drożeje, jednak zaproponowane przez wykonawców kwoty są zdecydowanie za wysokie. Zostanie ogłoszony drugi przetarg.”
ZA DRUGIM RAZEM
3 maja ruszyło drugie postępowanie (podzielone na trzy części), które doczekało się w sierpniu dwóch rozstrzygnięć. Poniżej złożone 14 czerwca oferty: Z kolei kwota jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie ww. zamówienia wynosi 508 690 000 zł (brutto), w tym na: część I: 186 080 000 zł, część II: 77 810 000 zł, część III: 244 800 000 zł. ZTM przy wyborze najkorzystniejszych ofert kierowało się pięcioma kryteriami oceny ofert: ceną (60%), wiekiem pojazdów (15%), klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej (10%), monitoringiem (10%), terminem rozpoczęcia realizacji usług (5%). W przypadku wieku pojazdów najwięcej punktów (15 pkt) zdobędzie wykonawca, który spełni łącznie trzy warunki: obsługa linii od 1 października 2022 r. pojazdami nie starszymi niż 10 lat, których średni wiek nie przekracza 6 lat, obsługa linii od 1 stycznia 2024 r. pojazdami nie starszymi niż 8 lat.
25 sierpnia Zarząd Transportu Metropolitalnego rozstrzygnął zadanie nr II, gdzie jako najkorzystniejsza została wybrana jedyna złożona oferta - od Kłosok Żory.
Następnie 29 sierpnia, Zarząd wybrał najkorzystniejszą ofertę w części I. Wygrała oczywiście jedyna złożona propozycja od konsorcjum Pawelec obejmująca firmy: Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec plus PKS Południe sp plus LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar plus TRANSGÓR Mysłowice.
1 września doczekaliśmy się wyniku trzeciego zadania, gdzie złożono dwie oferty. Od:
- konsorcjum Transgór w składzie Transgór Mysłowice oraz PKS Południe; LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar Spółka Jawna; Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec na sumę 285 408 227,10 zł brutto;
- konsorcjum PKS Gostynin w składzie Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie oraz PKS Tarnobrzeg na sumę 278.908.888,42 zł brutto.
Zarząd zdecydował się po raz pierwszy w historii na ofertę dwóch PKS-ów, które wygrały dzięki zaoferowaniu niższej ceny przy takich samym jak śląskie konsorcjum deklaracjach w zakresie wieku pojazdów, monitoringu, klimatyzacji i czasu rozpoczęcia usługi.