Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Znamy szczegóły „Zielonego transportu publicznego”! Ważne są linie

infobus
20.11.2020 07:00

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opublikował szczegóły naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”.

O tym projekcie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ i jak na razie wszystko idzie zgodnie zapowiedziami Ministerstwa Klimatu i Środowiska. W tym tygodniu miały być szczegóły i są – TUTAJ

Zielona zasady

Z dokumentów wynika, że beneficjentami mogą być zarówno operatorzy, jak i organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.

Dofinansowanie w I naborze (w 2021 r.) w formie dotacji obejmuje:

1) do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania – wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,

2) do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing trolejbusu tj. autobusu przystosowanego do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonego w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będzie mógł pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) – wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,

3) do 90 % kosztów kwalifikowanych, na nabycie/leasing autobusu wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych – wraz z kosztem szkolenia kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych pojazdów,

4) do 50% kosztów kwalifikowanych modernizacji i/lub budowy infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych/leasingowanych pojazdów, w tym szczególności punktów ładowania lub tankowania wodoru – wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą albo sieci trakcyjnej (przy czym w przypadku modernizacji/budowy stacji tankowania wodoru, wartość dofinansowania nie może przekroczyć 3 mln zł na jedną stację tankowania).

Dofinansowanie w formie pożyczki w 2021 r. obejmuje do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, o którym mowa w pkt. 1) – 4) powyżej, jednak nie więcej niż różnica pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych a wartością dofinansowania w formie dotacji udzielonej na to przedsięwzięcie.

Terminy i linie  

Wnioski o dofinasowanie w formie dotacji i w formie pożyczki można składać w trybie ciągłym w okresie od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., czyli prawie przez cały rok.

Ale uwaga -  nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji. Tym samym lepiej złożyc woske wcześniej, gdyż  NFOŚiGW lojalnie uprzedza kasy może nie wsytrczyc dla wszystkich, a wówczas na stronie NFOŚiGW pojawi się komunikat „brak możliwości składania wniosków”.

-„Zatem, kto pierwszy, ten lepszy, ale… obowiązkowym załącznikiem do wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki i/lub dotacji jest studium wykonalności wraz z aktywnym modelem finansowym, opracowane wg instrukcji umieszczonej w generatorze wniosków o dofinansowanie. Innym z wymaganych załączników jest mapa w skali pozwalającej na identyfikację planowanych tras, stacji ładowania, tankowania wodoru, sieci trakcyjnej, innymi istotnymi dla przedsięwzięcia elementami infrastruktury przedsięwzięcia itp.  – komentuje zapisy naboru Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting.

- Oznacza to, że projekt, podobnie jak w przypadku Działania 6.1 z POIŚ, wymaga skierowania do elektryfikacji określonych linii, z założonym konkretnym przebiegiem autobusów, nie stwarza natomiast możliwości nabywania autobusów elektrycznych lub trolejbusów po prostu na stan inwentarzowy.”