Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Znamy oferentów liniowego przetargu ZTM Katowice. Znowu jest drogo

infobus
14.06.2022 14:00
Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach w dniu dzisiejszym ustalił termin otwarcia ofert przetargu liniowego, z podziałem na trzy części.

Do obsługi dla przewoźników przeznaczono w sumie ponad 60 mln wzkm przez 96 miesięcy. Start usług z nowymi przewoźnikami planowany jest na 1 października. Postępowanie nie cieszyło się dużym zainteresowaniem, czego dowodem jest niewiele ofert.

Trzy segmenty

Przypomnijmy, że ZTM podzielił przetarg na 3 części, które nazwał też segmentami:

  • część I: Segment „Centrum D” – obejmuje: Bytom, Chorzów, Czeladź, Katowice, Mikołów, Piekary Śląskie, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Świętochłowice, Tychy,
  • część II: Segment „Zachód C” – obejmuje: Chorzów, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Ruda Śląska, Zabrze,
  • część III: Segment „Wschód C, Południe B” – obejmuje: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Chełm Śląski, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice, Psary, Siewierz, Sławków, Tarnowskie Góry, Tychy.

Planowana praca eksploatacyjna w okresie: 1 października 2022 r. do 30 września 2030 r. przedstawia się następująco:

  • część 1 - 22 073 966 wzkm (plus ewentualnie opcja - do 9,3% przedmiotu zamówienia),
  • część 2 - 9 717 366 wzkm (plus ewentualnie opcja - do 7% przedmiotu zamówienia),
  • część 3 - 32 236 402 wzkm (możliwość opcji - do 8,5% przedmiotu zamówienia).

Budżet i oferty

Przed otwarciem ofert ZTM podał, że zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 508 690 000 PLN (brutto), w tym na:

  • część 1: 186 080 000 PLN,
  • część 2: 77 810 000 PLN,
  • część 3: 244 800 000 PLN.

Przechodzimy do oferentów, rozpoczynając od części 1, gdzie wpłynęła jedna propozycja od:

  • konsorcjum firm: Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec, PKS Południe sp. z o.o., LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar Spółka Jawna, Transgór S.A. – cena 238 213 751,28 PLN,

Z kolei w części 2 ofertę złożył:

  • Kłosok sp. z o.o. sp. k. – cena 91 660 898,66 PLN.

W części 3 do zamawiającego wpłynęły dwie oferty:

  • konsorcjum firm: Transgór S.A., PKS Południe sp. z o.o., LZ Apolinary Lazar, Marcin Lazar Spółka Jawna, Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec– cena 285 408 227,10 PLN,
  • konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gostyninie sp. z o.o. oraz PKS Tarnobrzeg sp. z o.o. – cena 278 908 888,42 PLN.

Przed ZTM Katowice ciężki orzech do zgryzienia, bowiem wszystkie złożone dziś oferty nie mieszczą się w jego budżecie.

Kryteria oceny ofert

ZTM przy wyborze oferty w każdej części zamówienia będzie kierował się pięcioma kryteriami oceny ofert: ceną (60%), wiekiem pojazdów (15%), klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej (10%), monitoringiem (10%), terminem rozpoczęcia realizacji usług (5%).

W przypadku wieku pojazdów najwięcej punktów (15 pkt) zdobędzie wykonawca, który spełni łącznie trzy warunki:

  • obsługa linii od 1 października 2022 r. pojazdami nie starszymi niż 10 lat, których średni wiek nie przekracza 6 lat,
  • obsługa linii od 1 stycznia 2024 r. pojazdami nie starszymi niż 8 lat.

Typy wymaganych pojazdów

ZTM wyróżnił trzy typy pojazdów jakie będą wykorzystywane do obsługi linii:

  • MN – o długości do 8 m,
  • BN – o długości 11,5-15 m,
  • CN – o długości 17,5-18,75 m.

Wymagania taborowe dla poszczególnych segmentów

W części I przetargu ZTM wymaga na starcie, aby wykonawca posiadał autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniające normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie może przekracza 8 lat. Mają to być 22 pojazdy typu BN.

W przypadku części II – tu również każdy pojazd będzie wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a średnia wieku nie może przekroczyć 8 lat. Przewoźnik musi posiadać cztery pojazdy typu MN, pięć pojazdów typu BN oraz dwa pojazdy typu CN.

I wreszcie w części III – tak samo jak powyżej - każdy pojazd ma być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, ma spełniać normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a średnia wieku nie przekracza 8 lat. Do obsługi tego zamówienia będzie potrzebnych sześć pojazdów typu MN oraz 12 pojazdów typu BN.

Zapotrzebowanie taborowe określone powyżej będzie rosło. Podczas obowiązywania umowy ZTM będzie wymagał większej liczby autobusów o różnej pojemności w każdej części zamówienia.