Znamy miasta przyjazne kierowcom: Gdańsk i Częstochowa
Oponeo wraz z aplikacją Yanosik po raz kolejny wzięło pod lupę największe miasta w Polsce, sprawdzając, które z nich zasługuje by nazwać je miastem najbardziej przyjaznym kierowcom.
Tegoroczna odsłona różni się jednak od poprzednich, jest interaktywna i pozwala na wygodne porównanie ze sobą danych z różnych miast oraz poprzednich edycji.
Nowa forma rankingu
Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu – to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie lub w czołówce rankingu. Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i ulgi parkingowe. W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Gdańsk i Częstochowa to bezapelacyjni zwycięzcy tegorocznej edycji, nie w każdym jednak rankingu zajmowały tę samą pozycję. Najnowsza struktura rankingu Oponeo daje możliwość porównywania ze sobą najnowszych wyników poszczególnych miast z ich wynikami w poprzednich edycjach. Dzięki temu można nie tylko poznać mocne i słabe strony polskich aglomeracji, ale również zyskać obraz, jak na przestrzeni lat zmieniała się infrastruktura samochodowa w Polsce.
Kto zyskał, a kto stracił?
Jak pokazują wyniki rankingu, Warszawa z roku na rok staje się miastem coraz bardziej przyjaznym kierowcom. Pozycja stolicy w tegorocznej klasyfikacji generalnej znacząco się poprawiała. Z drugiej strony trwająca od czterech lat zwycięska passa Lublina została przerwana i z samego szczytu rankingu, miasto spadło na przedostatnią lokatę.
Metodologia
O tytuł miast najbardziej przyjaznych kierowcom rywalizują metropolie zakwalifikowane do jednej z dwóch grup:
- powyżej 300 tysięcy mieszkańców
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- poniżej 300 tysięcy mieszkańców
W pierwszej znajdują się: Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz oraz Lublin. Wśród aglomeracji z liczbą ludności poniżej 300 tysięcy są: Katowice, Białystok, Gdynia, Częstochowa, Radom, Sosnowiec, Toruń, Kielce, Rzeszów, a także Gliwice.
Eksperci kierują się zasadą „fair play”, w myśl której zawsze porównywane są ze sobą miejscowości w obrębie jednej grupy. Skonfrontowanie dużego i małego miasta różnego pod wieloma względami nie tylko nie dałoby miarodajnych rezultatów, ale byłoby także niesprawiedliwe.
Zasadniczą funkcję w Rankingu miast przyjaznych kierowcom pełni system punktowania. Każda miejscowość, która się w nim znajduje, zostaje rozpatrywana pod kątem kilku kryteriów, otrzymując stosowne noty. Początkowo były to:
- osiągana prędkość jazdy w centrum i poza jego granicami
- liczba odnotowanych kolizji w mieście
- infrastruktura parkingowa
- ceny paliw
- koszty ubezpieczeń
- koszty wymiany opon
Popularyzacja wypożyczania samochodów „na minuty”, jak również popyt na auta elektryczne i hybrydowe spowodowały, że te tematy także stały się obiektami zainteresowań naszych ekspertów. Od 2019 roku sprawdzają również rozwój miejskich systemów carsharingu, odnotowując, ile aut znajduje się we flotach popularnych operatorów. Dodatkowo, co roku aktualizowana jest także kwestia infrastruktury ładowania aut niespalinowych w poszczególnych miastach.
System oceniania
Przyjęte w rankingu skale prezentują się następująco – punkty od 1 do 9 zarezerwowane są dla większych miast oraz „1-10” dla mniejszych. Zwycięzcy zostają wyłonieni po zsumowaniu wyników cząstkowych ze wszystkich kategorii – im większa liczba punktów, tym wyższe miejsce w ogólnej klasyfikacji. Te miejscowości, które w swojej grupie powyżej i poniżej 300 tysięcy mieszkańców znajdą się na samym szczycie, otrzymują zasłużony tytuł miasta najbardziej przyjaznego kierowcom.
Analizowane aspekty to:
- Prędkości jazdy w centrum i w granicach miasta. W tej kategorii miasta oceniane są pod względem najwyższych prędkości odnotowanych w centrum miasta i poza nim. Kierując się zasadą “najszybciej-najkorzystniej”, im większe prędkości, tym miasto otrzymuje więcej punktów rankingowych liczących się do ogólnej klasyfikacji.
- Liczba kolizji. Lepsze oceny przyznawane są miastom, w których liczba kolizji w ciągu roku przypadająca na 1000 mieszkańców jest najniższa.
- Infrastruktura parkingowa. Ta kategoria jest rozpatrywana pod kilkoma względami. Najkorzystniej wychodzą te miasta, w których są najniższe opłaty parkingowe, funkcjonowanie stref płatnego parkowania w przeliczeniu na godziny jest najkrótsze, system Park N Go najbardziej rozwinięty, a liczba dostępnych abonamentów różnego typu największa. Dodatkowy punkt można otrzymać za możliwość płacenia kartą w parkomacie.
- Ładowanie samochodów elektrycznych. Miasta otrzymują największą liczbę punktów, w których jedna stacja ładowania pojazdów elektrycznych przypada na najmniejszą liczbę kilometrów kwadratowych.
- Carsharing. Najlepiej punktowane są miasta, w których przelicznik liczby aut dostępnych w systemie przypadających na tysiąc mieszkańców wypadł najkorzystniej.
- Ceny paliwa. Miasta, w których suma cen za litr trzech podstawowych rodzajów paliwa jest najniższa, otrzymują najwyższą notę. Adekwatnie zmniejsza się ona, jeżeli koszty zaczynają rosnąć.
- Ubezpieczenie. Zasada punktowania w tej kategorii jest związana z rozróżnieniem stawek za OC w danym mieście dla trzech popularnych modeli aut. Im niższa średnia kwota wynikająca z sumowania cen za poszczególne auto, tym więcej punktów rankingowych otrzymuje miasto.
- Koszty wymiany opon. Ostatnią z analizowanych kwestii są koszty ponoszone z tytułu wymiany opon dla popularnego rozmiaru 205/55 R16. Im mniejsza średnia cena za komplet na felgę aluminiową i stalową, tym lepsza liczba punktów.
- Pełen ranking dostępny jest na dedykowanej stronie: https://www.oponeo.pl/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom.