Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Znamy faworyta w wyścigu o autobusy elektryczne dla MZK Toruń. Analiza SWZ

infobus
29.02.2024 08:07

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu będzie miał o 10 więcej (a może nawet o 40 więcej) autobusów elektrycznych.

Trwa przetarg nieograniczony na dostawę 10 takich pojazdów plus 30 w opcji. O sposobach finansowania zakupu elektrobusów pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Pora zajrzeć do szczegółów SWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (70%), parametrów techniczno-eksploatacyjnych (30%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, MZK premiuje następujące rozwiązania:

  • autobusy wyposażone w przetwornice wysokiego napięcia wykonane w technologii SiC – 5 pkt,
  • szyba przednia dzielona w osi pionowej i osobna szyba tablicy systemu informacji pasażerskiej – 5 pkt,
  • oś przednia - belka sztywna, wyposażona w stabilizator toru jazdy – 5 pkt,
  • spełnienie wymogu homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 5 pkt,
  • silnik umieszczony „centralnie” – 10 pkt,
  • urządzenie grzewcze zasilane energią elektryczną i olejem napędowym lub urządzenie grzewcze zasilane tylko energią elektryczną – 5 pkt,
  • pojemność pasażerska – 75 pasażerów i więcej – 5 pkt,
  • łączna moc szczytowa silnika/silników – 180 kW i więcej – 10 pkt,
  • wysokość całkowita do 3,2 m – 10 pkt.
Kolejne autobusy elektryczne dla Torunia.
Kolejne autobusy elektryczne dla Torunia / fot. Lech Kamiński / UM Toruń

Specyfikacja techniczna

Autobusy dla MZK mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m i wysokość do 3,5 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz i w drzwiach, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi w osi napędowej o sumarycznej mocy znamionowej min. 150 kW. Zastosowany silnik lub silniki elektryczne mogą również pełnić funkcję generatora energii elektrycznej (rekuperacja). Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii elektrycznej i współpracy z systemem zarządzania energią napędu służące do magazynowania energii elektrycznej. Ładowanie baterii ma odbywać się poprzez wtyczkę plug-in oraz pantografem.

W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie o ergonomicznym kształcie z tworzywa sztucznego, gładkiego, atestowane z uchwytami dla pasażerów, z wkładkami tapicerowanymi tkaniną o runie minimum 80 % wełny, z możliwością ich montażu i demontażu. Siedzenia mają być odporne na ścieranie, zabrudzenia, łatwe do czyszczenia. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być wydzielona i w pełni oddzielona od przestrzeni pasażerskiej. Wymagana jest kabina kierowcy w pełni zamknięta, w której pierwsza połówka pierwszych drzwi służy tylko do wejścia do kabiny kierowcy i nie jest przeznaczona dla pasażerów.


Kolejne autobusy elektryczne dla Torunia.
Kolejne autobusy elektryczne dla Torunia / fot. Lech Kamiński / UM Toruń

Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe lub klapkowe tablice zewnętrzne. W przypadku tablic klapkowych każdy płatek ma być podświetlany indywidualną diodą, zaś przy zastosowaniu tablic diodowych – mają to być diody koloru białego jaskrawego lub bursztynowego. Wewnątrz ma być panel LCD oparty na monitorze o przekątnej minimum 22 cale, kompatybilny z komputerem pokładowym, zapewniający możliwość pokazania w sposób czytelny aktualnie realizowanego przebiegu trasy.

Mamy faworyta

MZK Toruń eksploatuje już autobusy elektryczne marki Solaris. I wszystko wskazuje na to, że z dużym prawdopodobieństwem przyjadą kolejne. Producent z Bolechowa może liczyć na przewagę nad konkurencją dzięki zastosowaniu technologii SiC, szybie dzielonej w pionie, czy też belce sztywnej oraz zastosowaniu silnika umieszczonego centralnie. Nasze przewidywania zostaną zweryfikowane w dniu 11 marca. Wówczas odbędzie się otwarcie ofert.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://mzk-torun.ezamawiajacy.pl/pn/mzk-torun/demand/notice/public/120157/details