Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zmiany w przetargu MPK Kraków na 77 autobusów

infobus
25.08.2016 13:31

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otrzymało pytania od firm zainteresowanychzdobyciem kontraktu na siedmioletni leasing 77 autobusów przegubowych. W skutekudzielonych w dwóch turach odpowiedzi dokonano kilku zmian SIWZ oraz wydłużonotermin składania ofert do 12 września. Sprawdzamy najciekawsze.

W jednym z pytań podniesiono kwestię możliwości zastosowaniasilnika diesla z maksymalnym momentem obrotowym 1600 Nm. Potencjalny oferentprzekonywał, że niewielka różnica 100 Nm (tj. mniej niż 6%),pomiędzy wymaganiami stawianymi przez MPK z punktu widzenia płynności jazdy niebędzie miała znaczenia. Pytający przekonywał dalej, że moment obrotowy 1600 Nm,jest osiągany w szerokim zakresie1000-1650 obr/min, co zapewnia również bardzo dobrą dynamikę pojazdu. MPKprzychyliło się do te argumentacji obniżyło wymagania w kwestii maksymalnegomomentu obrotowego z pierwotnych min. 1700 Nm na 1600 Nm.

W kolejnym pytaniu poruszono kwestię zabudowy filtra cząstek stałych ijego obsługi. Woferowanych przez pytającego autobusach klapa dostępu do filtra DPF jest wgórnej części pojazdu i nie jest możliwy dostęp do instalacji z poziomu jezdni bez skorzystania zniewielkiego podestu lub zwykłej drabiny. Dodawał, że czyszczenie filtra DPF nie jestczynnością skomplikowaną i wymagane jest przy przebiegu co 180 000 km.Zamawiający zakłada, że średnio rocznie wykona jednym autobusem 80 000 km,zatem czyszczenie filtra DPF nastąpi średnio nie częściej niż raz na dwa lataeksploatacji pojazdu. Ponadto umiejscowienie układu wydechowego w górnej częścikomory silnika ma pozytywny wpływ na emisję ciepła powyżej komory silnika(grawitacyjnie w górę) co przedłuża żywotność komponentów oraz minimalizujeryzyko pożaru. Tajemniczy oferent poprosił o zgodę aby dostęp serwisowy dofiltra DPF mógł być realizowany z poziomu jezdni za pomocą niewielkiego podestulub drabiny. MPK przychyliło się do tej argumentacji i dokonał kolejnej korektySIWZ.

Niezabrakło także pytania o kwestie szeroko akcentowanej przez MPK stylistykinadwozia autobusów. W tym miejscu pozwolimy sobie zacytować potencjalnegooferenta:
„Zamawiający wwymaganiach technicznych dotyczącychprzedmiotu Zamówienia, w załączniku nr 1 do SIWZ, punkt II tabeli ?Design, pisze:

Przód autobusu ma byćspłaszczony, symetryczny (?)

Prosimy opotwierdzenie, że Zamawiający uzna za spełnienie powyższego warunku, jeżeliautobus będzie wyposażony w szybęprzednią dzieloną w osi pojazdu, z opadającą dolną linią prawej strony. Jest to kompozycjastylowego designu, niezawodnych i praktycznych rozwiązań, a także gwarancjadobrej widoczności.

Powyższe rozwiązanieumożliwia kierowcy lepszą widoczność krawędzi chodnika po prawej stroniepojazdu, zwiększając tym samym bezpieczeństwo pasażerów oczekujących naprzystanku.”

Krakowskiprzewoźnik potwierdził tok rozumowania pytającego. W konsekwencji nie byłakonieczna zmiana SIWZ.

Zapytanotakże o możliwość zaoferowania autobusu przegubowego o długości nadwozia 17,98m z przednią osią zależną. O ile w pierwszej kwestii MPK odzieliło pozytywnejodpowiedzi, tak w drugiej podtrzymano zapisy SIWZ. Oznacza to, że spółka dalejoczekuje pojazdów z niezależną przednią osią.

Prócztego dokonano kilku zmian w ocenie technicznej. Niżej punktowane jestosiągnięcie normy Euro 6 bez konieczności stosowania filtra cząstek stałych iselektywnej redukcji katalitycznej. Zniknęła także premia za zaoferowanieprzedniej szyby trzyczęściowej.

Zmianyw SIWZ dają pewien obraz tego, co może się wydarzyć 12 września. Przypomnijmy,że na siedmioletni leasing z wykupem 77 autobusów przegubowych MPK chceprzeznaczyć maksymalnie 121 700 535,43 zł netto. Ilu chętnych będziemy mieli dozjedzenia tego tortu?