Złotoryja ponawia przetarg na dwa autobusy elektryczne. Będą oferty?  

infobus
07.11.2023 10:09

7 listopada Miasto Złotoryja ogłosiło ponowny przetarg na zakup dwóch fabrycznie nowych autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą towarzysząca.

Nowa flota ma stworzyć podwaliny miejskiego transportu publicznego, natomiast jak na razie cały projekt ma „pod górkę”. Za pierwszym razem samorząd nie otrzymał żadnych ofert, a „dwójka” nie ma jeszcze opublikowanego SWZ, aby coś powiedzieć więcej o zmianach w tym zamówieniu.

Co wiemy?

Przedmiot zamówienia obejmuje dostawę

  • dostawę jednego elektrycznego autobusu miejskiego, jednoczłonowego, niskopodłowego, o napędzie elektrycznym o długości od 8,0 do 9,3 metrów;
  • dostawę jednego elektrycznego autobusu miejskiego, jednoczłonowego, niskopodłowego o napędzie elektrycznym o długości od 10,0 do 12,0 metrów;
  • dostawę, montaż oraz uruchomienie fabrycznie nowej stacji ładowania, w tym 1 punktu ładowania tj. 1 sztuki
  • dostawę elektrycznej podwójnej ładowarki, przeznaczonej do jednoczesnego ładowania magazynów energii 2 sztuk autobusów, o których mowa w pkt 1 , każda o mocy min. 2x60 kW i każda posiadająca dwa niezależne wyjścia do ładowania, zbudowanych w sposób, który umożliwia ładowanie zwiększoną mocą min. 120 kW w przypadku podłączenia jednego autobusu.

Budżet na ten cel wynosi (w ramach pierwszego przetargu) 5.436.600,00 PLN brutto.

7 listopada Miasto Złotoryja ogłosiło ponowny przetarg na zakup dwóch fabrycznie nowych autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą towarzysząca.

Przetargowe wymagania

Na oferty Złotoryja czeka do 8 grudnia, a następnie oceni złożone propozycje według trzech kryteriów:

Gotowe pojazdy mają przyjechać do dolnośląskiego miasta w ciągu 10 m-cy od podpisania umowy.  Poprzednio gmina chciał pozyskać nowe pojazdy w terminie do 12 m-cy od podpisania umowy. To oznacza, że samorząd zaczyna się spieszyć.

Co do doświadczenia, to zamawiający wymaga w okresie ostatnich 3 lat co najmniej jednej dostawy obejmującej dostarczenie co najmniej dwa nowe autobusy z napędem elektrycznym. Na koniec przypomnijmy, że to zamówienie ma dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach II edycji programu "Zielony Transport Publiczny". Gmina poprzez zakup dwóch elektrobusów chce przywrócić bezpłatną komunikację miejską, która została zlikwidowana podczas pandemii.

Więcej o tym zamówieniu na https://platformazakupowa.pl/zlotoryja/aukcje , a poniżej poprzednia decyzja o unieważnieniu przetargu numer 1.

7 listopada Miasto Złotoryja ogłosiło ponowny przetarg na zakup dwóch fabrycznie nowych autobusów o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą towarzysząca.

Z ZTP 2.0

Reaktywacja złotoryjskiego transportu publicznego będzie możliwa dzięki dofinansowaniu w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Chodzi dokładnie o dotację w wysokości 4 236 775 zł oraz pożyczkę w kwocie 1 202 325 zł. Za te pieniądze Gmina Miejska Złotoryja zamierza kupić dwa autobusy elektryczne oraz mobilną ładowarkę, a także wybudować w okolicach centrum handlowego stację ładowania z dwoma stanowiskami, wyposażoną w panele fotowoltaiczne.

Każdy z pojazdów będzie niskopodłogowy, co ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach i z wózkami.

Elektrobusy docelowo mają obsługiwać dwie linie:

  •  „śródmiejską” -  obsługiwaną przez mniejszy autobus. Poprowadzi ona z przychodni rejonowej przez przystanek przy szpitalu do centrum miasta (ulicami: Żeromskiego, Rynek, Mickiewicza, Cmentarną) z pętlą przy parku handlowym S1;
  • „dalekobieżną” -  obsługiwaną przez większy autobus, która połączy z centrum peryferyjne punkty miasta jak osiedle Kopacz i strefą ekonomiczną.

Złotoryję czeka jeszcze jeden autobusowy przetarg – na operatora komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że do 2020 r. w dolnośląskim mieście funkcjonował przez kilkanaście miesięcy bezpłatny transport publiczny, który realizował PKS Lubin. Na czas pandemii projekt ten został jednak zwieszony, a  potem już nie powrócił.

W marcu br. umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały cztery inne dolnośląskie miasta:

Dolnośląskie umowy na elektrobusy

Na koniec przypomnijmy, że w marcu br. wraz z Złotoryją umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały cztery inne dolnośląskie miasta: Świeradów Zdrój, Polkowice, Strzelin i Jawor. Wraz z Złotoryją otrzymają one łącznie ponad 23 mln zł na zakup 12 autobusów elektrycznych, w tym:

  • Złotoryja zakupi dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Powstanie także jeden punkt ładowania. Zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej dwóch kierowców i naukę obsługi pojazdu. Dofinansowanie to dotacja w wysokości 4 236 775,00 zł oraz pożyczka: 1 202 325,00 zł.
  • Świeradów-Zdrój (jeszcze bez przetargu) otrzyma dwa niskopodłogowe pojazdy dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz mobilną 2-stanowiskową stację ładowania akumulatorów. Przeprowadzone zostaną także szkolenia z nauki obsługi pojazdu dla co najmniej czterech kierowców. Wsparcie stanowi dotacja w wysokości 4 798 230,00 zł.
  • Polkowice (z podpisaną już umową z Busnex) to zakup trzech niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych plus cztery punkty ładowania pojazdów. Działania związane z projektem uwzględniają także szkolenia z nauki obsługi pojazdu dla 12 kierowców i czterech mechaników. Wsparcie z NFOŚiGW to dotacja opiewająca na kwotę: 3 395 334,00 zł.
  • Strzelin (z podpisaną już umową z Autometem) nabędzie dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Plus dwa punkty ładowania mobilnego typu plug-in. Odbędą się również szkolenia dla ośmiu kierowców i dwóch mechaników. Dofinansowane tego projektu to dotacja: 1 731 840,00 zł oraz pożyczka: 1 269 360,00 zł.
  • Jawor (w ramach już realizowanego przetargu) zakupi trzy niskopodłogowe autobusy o napędzie elektrycznym, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany jest też zakup trzech mobilnych ładowarek umożliwiających obsługę i prawidłowe użytkowanie autobusów. Odbędą się także szkolenia z obsługi pojazdu dla co najmniej trzech kierowców. NFOŚiGW wesprze projekt dotacją w wysokości 7 793 819,00 zł oraz pożyczką w wysokości: 850 000,00 zł.