Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Złotoryja chce mieć autobusowe oferty i uwzględnia wszystkie uwagi. Analiza SWZ

infobus
22.11.2023 09:01

W Złotoryi trwa powtórzony przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Zamówienie ma być realizowane w całości przez jednego wykonawcę i obejmuje dwa typy autobusów – MIDI i MAXI. O ogłoszeniu tego postępowania pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Jest to już drugie podejście miasta na zakup nowych autobusów elektrycznych. Za pierwszym razem zamawiający nie potrzymał ofert. Jak będzie tym razem? Postaramy się znaleźć odpowiedź poniżej. Czas na analizę SWZ.

Kryteria oceny ofert

Złotoryja będzie oceniać wykonawców z uwzględnieniem tylko dwóch kryteriów: ceny (60%) oraz parametrów techniczno-użytkowych (40%). Nazwa „parametry techniczno-użytkowe” jest myląca, bowiem dotyczą one jedynie okresu gwarancji. W tym kryterium najwięcej punktów można uzyskać za:

  • gwarancję całopojazdową – 72 miesiące – 50 pkt,
  • gwarancję na ładowarki – 72 miesiące – 50 pkt.
Takie autobusy do tej pory operowały w Złotoryi

Autobusy elektryczne dla Złotoryi

Dwa zamawiane autobusy elektryczne mają mieć długość odpowiednio – od 8 do 9,3 m (MIDI) oraz od 10 do 12 m (MIDI/MAXI). Ich wysokość nie może przekroczyć 3,5 m. Krótszy elektrobus ma mieć możliwość przewozu co najmniej 52 pasażerów, zaś jego dłuższy odpowiednik – 67 pasażerów. Wymagany układ drzwi w obu pojazdach to 1-2-0. Oba autobusy mają być niskopodłogowe – to znaczy, że co najmniej 30% powierzchni dostępnej dla pasażerów stojących stanowić będzie powierzchnia bez stopni. Dodatkowo, z niskiej podłogi ma być zapewniony dostęp do co najmniej jednych drzwi głównych.

Autobusy mają być poruszane napędem elektrycznym, o sprawdzonej konstrukcji, o mocy odpowiednio minimum 120 kW (MIDI) i 160 kW (MIDI/MAXI). Autobusy będą wyposażone w baterie o pojemności nominalnej min. 220 kWh (MIDI) oraz 449 kWh (MIDI/MAXI). Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 220 km. Baterie mają być ładowane poprzez wtyczkę plug-in.

Kabina kierowcy będzie w obu pojazdach wydzielona typu zamkniętego lub półzamkniętego, klimatyzowana, wyposażona w okienko do sprzedaży biletów oraz otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem. Wewnątrz autobusów znajdziemy aż 8 gniazd USB.

Autobusy będą wyposażone w tablice elektroniczne, wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze białym. Wewnątrz pojazdów znajdzie się wyświetlacz podsufitowy, przeznaczony do emisji reklam, który powinien umożliwiać prezentowanie zdjęć, plansz i filmów reklamowych.

Takie autobusy do tej pory operowały w Złotoryi

Szansa na oferty

Największym mankamentem poprzedniego przetargu były wymagania w zakresie podstawowych wymiarów autobusu MIDI. Chodzi przede wszystkim o jego wysokość, która miała wynieść maksymalnie 3,0 m. Naszym zdaniem, nie było możliwe spełnienie tego wymogu przez żadnego z producentów elektrobusów klasy MIDI. Zamawiający jednak wcześniej stał twardo na stanowisku, że nie chce wyższego elektrycznego midibusa. Po anulowaniu przetargu, w którym nie złożono ofert, miasto zmieniło swój kurs. Postulaty wykonawców zawarte w zapytaniach z poprzedniego przetargu zostały w dużej części uwzględnione w SWZ aktualnego postępowania. Z treści zapytań złożonych w pierwszym przetargu wiemy, że zainteresowanych zamówieniem było co najmniej dwóch wykonawców. Czy zatem Złotoryja uzyska tym razem chociaż jedną ofertę? Jest na to duża szansa.

Naszym typem jest ARP. Weryfikacja naszego wskazania nastąpi w dniu otwarcia ofert, tj. 8 grudnia. Na koniec dajmy, że przetarg na autobusy elektryczne dla Złotoryi można śledzić na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/843162