Złotoryja bez ofert na autobusy elektryczne. Znamy budżet

infobus
18.10.2023 13:04

16 października Gmina Miejska Złotoryja chciała otworzyć oferty w przetargu na zakup dwóch autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

Niestety, nikt nie złożył dolnośląskiemu miastu taborowej propozycji, dlatego formalnie 18 października to postępowanie zostało anulowane. Dodajmy, że najnowsze zamówienie to efekt przyznania dofinansowania przez NFOŚiGW w ramach II edycji programu Zielony Transport Publiczny” i dlatego spodziewamy się powtórki. Przypomnijmy też, że gmina poprzez zakup dwóch elektrobusów chce przywrócić bezpłatną komunikację miejską, która została zlikwidowana podczas pandemii.

JAKIE AUTOBUSY?

Przedmiot dolnośląskiego zamówienia obejmował dostawę (w ramach jednego zadania):

  •  jednego elektrycznego autobusu miejskiego, niskopodłowego o napędzie elektrycznym o długości od 8,0 do 9,0 metrów, pojemności pasażerskiej ok. 21 osób i zasięgu do 300 km;
  • jednego nowego, elektrycznego autobusu miejskiego, niskopodłowego o napędzie elektrycznym o długości od 10,0 do 12,0 metrów; pojemności pasażerskiej ok. 40 osób i zasięgu do 450 km;
  • nowej stacji ładowania, w tym 1 punktu ładowania tj. 1 sztuki mobilnej elektrycznej podwójnej ładowarki, przeznaczonej do jednoczesnego ładowania magazynów energii autobusów, każda o mocy min. 2x60 kW i każda posiadająca dwa niezależne wyjścia do ładowania, zbudowanych w sposób, który umożliwia ładowanie zwiększoną mocą min. 120 kW w przypadku podłączenia jednego autobusu.

Nowe pojazdy gmina chciała pozyskać w terminie do 12 m-cy od podpisania umowy. Z kolei budżet na ten cel wynosił 5.436.600,00 PLN brutto.

16 października Gmina Miejska Złotoryja chciała otworzyć oferty w przetargu, niestety nikt nie złożył miastu taborowej propozycji dolnośląskiemu miastu. Wcześniej potencjalni oferenci składali zapytania m.in. o wymiary pojazdów w SWZ, ale komisja przetargowa nie poszła na żadne ustępstwa. Być może w "dwójce" gmina wyciągnie wnioski z pierwszej nieudanej próby i w Złotoryi pojawią się pierwsze elektrobusy.

Z ZTP 2.0

Reaktywacja złotoryjskiego transportu publicznego będzie możliwa dzięki dofinansowaniu w ramach II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Chodzi dokładnie o dotację w wysokości 4 236 775 zł oraz pożyczkę w kwocie 1 202 325 zł. Za te pieniądze Gmina Miejska Złotoryja zamierza kupić dwa autobusy elektryczne oraz mobilną ładowarkę, a także wybudować w okolicach centrum handlowego stację ładowania z dwoma stanowiskami, wyposażoną w panele fotowoltaiczne.

Każdy z pojazdów będzie niskopodłogowy, co ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej osobom na wózkach i z wózkami.

Elektrobusy docelowo mają obsługiwać dwie linie:

  •  „śródmiejską” -  obsługiwaną przez mniejszy autobus. Poprowadzi ona z przychodni rejonowej przez przystanek przy szpitalu do centrum miasta (ulicami: Żeromskiego, Rynek, Mickiewicza, Cmentarną) z pętlą przy parku handlowym S1;
  • „dalekobieżną” -  obsługiwaną przez większy autobus, która połączy z centrum peryferyjne punkty miasta jak osiedle Kopacz i strefą ekonomiczną.

Złotoryję czeka jeszcze jeden autobusowy przetarg – na operatora komunikacji miejskiej. Przypomnijmy, że do 2020 r. w dolnośląskim mieście funkcjonował przez kilkanaście miesięcy bezpłatny transport publiczny, który realizował PKS Lubin. Na czas pandemii projekt ten został jednak zwieszony, a  potem już nie powrócił.

W marcu br. umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały cztery inne dolnośląskie miasta:

Dolnośląskie umowy na elektrobusy

Na koniec przypomnijmy, że w marcu br. wraz z Złotoryją umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) podpisały cztery inne dolnośląskie miasta: Świeradów Zdrój, Polkowice, Strzelin i Jawor. Wraz z Złotoryją otrzymają one łącznie ponad 23 mln zł na zakup 12 autobusów elektrycznych, w tym:

  • Złotoryja zakupi dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Powstanie także jeden punkt ładowania. Zaplanowano również przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej dwóch kierowców i naukę obsługi pojazdu. Dofinansowanie to dotacja w wysokości 4 236 775,00 zł oraz pożyczka: 1 202 325,00 zł.
  • Świeradów-Zdrój (jeszcze bez przetargu) otrzyma dwa niskopodłogowe pojazdy dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz mobilną 2-stanowiskową stację ładowania akumulatorów. Przeprowadzone zostaną także szkolenia z nauki obsługi pojazdu dla co najmniej czterech kierowców. Wsparcie stanowi dotacja w wysokości 4 798 230,00 zł.
  • Polkowice (z podpisaną już umową z Busnex) to zakup trzech niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym dostosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych plus cztery punkty ładowania pojazdów. Działania związane z projektem uwzględniają także szkolenia z nauki obsługi pojazdu dla 12 kierowców i czterech mechaników. Wsparcie z NFOŚiGW to dotacja opiewająca na kwotę: 3 395 334,00 zł.
  • Strzelin (z podpisaną już umową z Autometem) nabędzie dwa niskopodłogowe autobusy elektryczne, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Plus dwa punkty ładowania mobilnego typu plug-in. Odbędą się również szkolenia dla ośmiu kierowców i dwóch mechaników. Dofinansowane tego projektu to dotacja: 1 731 840,00 zł oraz pożyczka: 1 269 360,00 zł.
  • Jawor (w ramach już realizowanego przetargu) zakupi trzy niskopodłogowe autobusy o napędzie elektrycznym, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany jest też zakup trzech mobilnych ładowarek umożliwiających obsługę i prawidłowe użytkowanie autobusów. Odbędą się także szkolenia z obsługi pojazdu dla co najmniej trzech kierowców. NFOŚiGW wesprze projekt dotacją w wysokości 7 793 819,00 zł oraz pożyczką w wysokości: 850 000,00 zł.