Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zlín i 25 nowych trolejbusów

infobus
31.12.2014 19:38

W grudniu Škoda Electric dostarczyła do czeskiego miasta Zlín ostatnich pięć zamówionych trolejbusów i tym samym zamknęła ten ciekawy kontrakt, który obejmował łącznie 25 szt. w tym aż cztery różne typy pojazdów: Škoda-Iveco 24 Tr;Škoda-Iveco 25 Tr, Škoda-Solaris 26 Tr i Škoda-Solaris 27 Tr. Ich łączna wartość to ponad 328 mln CZK. Całość dostaw, które rozpoczęły się jeszcze w 2013 roku, została dofinansowana z funduszy europejskich, a dokładniej z Regionalnego Programu Operacyjnego Środkowe Morawy. –„Dzięki tej dostawie Zlín posiada obecnie jedną z najnowocześniejszych czeskich flot trolejbusowych – powiedział dyrektor sprzedaży Radek Karp. – Warto dodać, że morawskie miasto jako jedne z pierwszych w Czechach zdecydowało się wyposażyć trolejbusy w całopojazdową klimatyzację.”Wszystkie najnowsze trolejbusy DSZO są w pełni niskopodłogowe i posiadają funkcję przyklęku, ułatwiającą wsiadanie oraz wysiadanie na przystankach. Dodatkowo wyposażono je w uchylne rampy, nowoczesny system informacji, a dziesięć egzemplarzy dysponuje pomocniczym napędem w postaci dieslowskiego generatora. Dlatego te pojazdy mogą działać w miejscach bez sieci trakcyjnej. Cały projekt DSZO objął zakup 25 sztuk trolejbusów, z których 10 szt. zostało zabudowanych na pojazdach marki Iveco Citelis, a 15 –na autobusach Solaris Urbino. Szczegółowo zamówienie DSZO wygląda następująco:

– 6 standardowych egzemplarzy Škoda-Iveco 24 Tr o długości 12 m z pomocniczym generatorem diesla;
– 4 standardowe egzemplarze Škoda-Solaris 26 Tr o długości 12 m z pełną klimatyzacją;
– 4 przegubowe egzemplarze Škoda-Iveco 25 Tr o długości 18 m z pomocniczym generatorem diesla;
– 11 przegubowych egzemplarzy Škoda-Solaris 27 Tr o długości 18 m z pełną klimatyzacją;
Škoda-Solaris 26 Tr w barwach DSZOŠkoda-Solaris 26 Tr w barwach DSZOŠkoda-Solaris 27 Tr w barwach DSZOŠkoda-Solaris 27 Tr w barwach DSZO
W 2013 roku czeski przewoźnik odebrał dziewięć nowych trolejbusów, a w 2014 r. całą resztę, czyli 16 egzemplarzy. Najnowsza dostawa zamknęła też ważny rozdział w historii DSZO i pozwoliła wycofać z ruchu najstarsze pojazdy –modele Škoda Tr 14. –„Te trolejbusy dobrze służyły nam przez wiele lat, ale rozwoju komunikacji nie zatrzymamy i dlatego teraz wprowadzamy do naszego taboru niskopodłogowe pojazdy transportu publicznego. Wszystkie 14 Tr przejdą do historii, natomiast przez kilka jeszcze lat będą na naszych liniach jeździć ich przegubowe warianty –Tr 15”–powiedział szef DSZO George Ondráš. W latach 1981/95 czeski przewoźnik zakupił łącznie 43 szt. wysokopokładowych trolejbusów typu Tr 14. Od 1999 r. były one sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. Część z nich trafiło do innych miast, takich jak Ryga, Szeged, Wilno, Lwów, Tarnopol czy bułgarski Pazardżik. Wiele z nich jeździ tam do dzisiaj.
Škoda-Iveco 24 Tr w barwach DSZOŠkoda-Iveco 24 Tr w barwach DSZOŠkoda Tr 15Škoda Tr 14  
Warto na koniec dodać, że Škoda jest prawie monopolistą w zakresie trolejbusowych dostaw w Czechach. Oprócz Zlína pojazdy spółki możemy spotkać w 12 miastach Republiki Czeskiej, w tym m.in. w Pilźnie, Czeskich Budziejowicach czy Hradec Kralove. Jednak to głównie eksportowe kontrakty spowodowały, że Skoda Electric osiągnęła w 2014 r. rekordową sprzedaż na poziomie 6,5 miliarda CZK –czyli prawie dwukrotnie więcej niż w 2013 r. To daje łącznie 300 trolejbusów, czyli o 60% więcej niż rok wczesniej. -„Nasza produkcja bije rekordy. Doszliśmy do miesięcznej produkcji na poziomie około 30 pojazdów, co wymusiło na nas rozbudowę zakładu i zwiększenie zatrudnienia”- powiedział szef trolejbusowego działu Škoda Electric, Karel Majer. Według niego spółka zatrudniająca ok. 830 pracowników wyprodukuje w przyszłym roku ponad 230 trolejbusów. Aktualne portfolio obejmuje siedem podstawowych typów, jednak istnieje wiele podtypów i innych rozwiązań prototypowych. Na ich rozwój spółka chce przeznaczyć w ciągu kilku lat około 200 mln CZK. Jednym z nich jest elektrobus Škoda Perun, który obecnie występuje w dwóch wersjach: HE – High Energy, która zapewnia zasięg do 150 km na jednym ładowaniu baterii oraz HP – High Power, która umożliwia doładowanie pojazdy podczas jazdy i tym samym wydłużenie zasięgu o dalszych 25 kilometrów. Ładowanie realizowane jest poprzez automatyczną stację ładowania, który również jest produktem Škoda Electric.