ZKP Suchy Las będzie miało pierwszy autobus hybrydowy. Od Solarisa
23 września Zakład Komunikacji Publicznej Suchy Las dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup jednego autobusu hybrydowego.
Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach, który nieznacznie przekroczyła budżet i tym samym doniosła kolejną wygraną w wielkopolskim mieście. Pojazd ma być dostarczony do zamawiającego w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. O tym przetargu - jeszcze z unijną dotacją - pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
CZEGO CHCIAŁO ZKP?
ZKP Suchy Las wybrało najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), parametrów technicznych (35%), gwarancji (5%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, zamawiający wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- szkielet nadwozia i podwozia - stal odporna na korozję – nierdzewna 1.4003 wg PN-EN-10088 lub aluminium – 5 pkt,
- wykonanie nadwozia - poszycie zewnętrzne ze stali odpornej na korozję – nierdzewnej 1.4003 wg PN-EN -10088, aluminium lub tworzyw sztucznych i ich kompozytów – 5 pkt,
- poszycie boczne wykonane w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów bez konieczności jego późniejszego klejenia, zgrzewania lub spawania – 2 pkt,
- napęd hybrydowy szeregowy – 5 pkt,
- rodzaj silnika diesla - silnik 4 cylindrowy – 3 pkt,
- częstotliwość obsług silnika zgodnie z zaleceniami producenta silnika co 50 000 km lub więcej – 2 pkt,
- rodzaj magazynu energii – superkondensatory – 5 pkt,
- autobus z 3-częściową szybą czołową składającą się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 3 pkt,
- autobus z liczbą okien uchylnych lub przesuwnych w przestrzeni pasażerskiej pojazdu równą lub większą niż 8 – 2 pkt,
- autobus z zawieszeniem osi przedniej zależnym (belka sztywna) – 3 pkt.
Oferta Solarisa
11 lipca firma Solaris Bus & Coach jako jedyna położyła w Suchym Lesie dwoją ofertę opiewającą na 2.060.250,00 PLN brutto / 1.675.000 PLN netto za model Urbino 12 hybrid. Tymczasem zamawiający na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć 1.968.000,00 zł brutto. Czyli wybór najkorzystniejszej oferty był tylko formalnością, ale sprawdźmy, za co Solaris otrzymał punkty:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 1) Cena - 60 pkt.
- 2) Parametry techniczne pojazdu – 34,00 pkt, w tym w następujących podkryteriach:
- a) oferowany szkielet nadwozia i podwozia (rama) - 5 pkt,
- b) wykonanie nadwozia - 5 pkt,
- c) podatność obsługowa poszycia bocznego - 2 pkt,
- d) rodzaj napędu hybrydowego - 5 pkt,
- e) rodzaj silnika diesla - 3 pkt,
- f) częstotliwość obsług - 2 pkt,
- g) rodzaj magazynu energii elektrycznej - 5 pkt,
- h) szyba czołowa - 3 pkt,
- i) ilość okien uchylnych w przestrzeni pasażerskiej - 1 pkt,
- j) zawieszenie osi przedniej - 3 pkt,
- 3) Gwarancja – 5,00 pkt.
SUCHOLESKI AUTOBUS
Autobus hybrydowy dla ZKP ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m. Ma on posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wzdłuż całego ciągu komunikacyjnego. Autobus ma być napędzany silnikiem spalinowym i silnikiem elektrycznym w szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym systemie hybrydowym wyposażonym w system START-STOP. Silnik spalinowy to silnik czterosuwowy, rzędowy, nie mniej niż 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa, spełniający normę czystości spalin EURO 6 o maksymalnej mocy netto minimum 145 kW. Z kolei silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego mają być elektryczną jednostką napędową, zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim, jednakże moc chwilowa tego silnika nie może być mniejsza niż 100 kW. Układ napędu hybrydowego powinien odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania urządzeń do magazynowania energii elektrycznej (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego). Silnik elektryczny ma być umieszczony w piastach kół lub przed mostem napędowym lub za mostem napędowym.
Kabina kierowcy powinna być typu zamkniętego z oszklonymi drzwiami zamykanymi na zamek patentowy. Kierowca będzie mógł skorzystać m.in. z gniazda USB. Z kolei pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.
Autobus będzie wyposażony w tablice kierunkowe LED. Wewnętrzną informację pasażerską stanowić mają dwie tablice – podsufitowa oraz boczna. Ostatnia z wymienionych to ekran LCD o przekątnej minimum 38 cali – tzw. termometr.