ZKM Zawiercie kupi pierwsze elektrobusy: MIDI i MAXI. Z Geparda II
11 czerwca Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu ogłosił przetarg na dostawę trzech autobusów elektrycznych
Miasto otrzymało na ten zakup dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Gepard II).
Dwa typy
Przedmiotem zawierciańskiego zamówienia jest dostawa 3 szt. fabrycznie nowych autobusów miejskich, niskopodłogowych, w tym:
- jednego autobusu z napędem elektrycznym o długości od 8,6 do 9,5 m,
- dwóch autobusów z napędem elektrycznym o długości od 11,8 do 12,5 m,
- dwie ładowarki stacjonarne typu plug-in,
- jedną ładowarką pantografową,
- jedną ładowarką mobilną (warsztatową),
Wymagany termin realizacji całego zamówienia to 8 m-cy, lecz nie dłużej niż do 30.4.2022.
Autobusowe formalności
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty ZKM zastosowuje następujące kryteria:
- Okres gwarancji / Waga: 20
- Rozwiązania techniczne / Waga: 10
- Cena - Waga: 70
Jeżeli chodzi o finanse, to oferenci muszą wykazać, że posiadają środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 8.000.000 PLN. Z kolei wadium ustawiano na poziomie 140.000 zł.
W zakresie doświadczenia mamy wymóg realizacji w okresie ostatnich 3 lat co najmniej jedno zamówienie obejmujące dostawę trzech sztuk miejskich autobusów elektrycznych o długości całkowitej minimum 8,6 m każdy wraz z systemem ładowania, w tym dostawą minimum jednej ładowarki pantografowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
O tym jakie firmy wykażą zainteresowanie tym przetargiem dowiemy się najwcześniej 13 lipca, kiedy zaplanowano termin składania ofert. Zgodnie z założeniami we wniosku aplikacyjnym zakup pojedynczego autobusu elektrycznego typu MIDI to kwota netto: 2 200 000,00 zł. Z kolei zakup 2 szt. autobusów elektrycznych typu MAXI to kwota netto: 5 600 000,00 zł. Całkowity koszt zakupu trzech autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania (2 ładowarki zajezdniowe 80 kW, 1 ładowarka mobilna 40 kW i 1 ładowarka pantografowa) to kwota 9 120 000,00 zł.
Hybrydowe wsparcie
Zawierciański projekt to efekt programu „Gepard II”, który z kolei jest częścią inicjatywy „Program dla Śląska”. Dzięki porozumienia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego z NFOŚiGW zostaną zakupione 43 zeroemisyjny autobusy, które będą korzystały z 34 punktów ładowania.
Oprócz ZKM pozostali beneficjenci programu GEPARD II to:
- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (32),
- Tyskie Linie Trolejbusowe (6)
- Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach (2)
Całkowita wartość projektu realizowanego przez ZKM w Zawierciu wynosi 9.535.000,00 zł. Do tej kwoty ZKM otrzyma unijne dofinansowanie z RPO WSL w wysokości 4.046.000,00 zł oraz wsparcie ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) o równoważnej wartości – czyli również 4.046.000,00 zł. Sumując wsparcie z obu źródeł – ZKM otrzyma na realizację projektu dotację o łącznej wartości 8.092.000,00 zł.
Dodatkowo ZKM zaciągnął preferencyjną pożyczkę ze środków NFOŚiGW na pokrycie pozostałych kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu (tego typu nieobligatoryjne pożyczki również są częścią programu GEPARD II). Wkład własny ZKM (koszty niepodlegające wsparciu w ramach RPO i programu GEPARD II) wyniesie łącznie 2 296 490,00 zł, na co składa się 15 000 zł (koszt promocji) oraz 2 281 490,00 zł (koszt podatku VAT).
Podsumowując autobusowy „Program dla Śląska” - łącznie do czterech śląskich podmiotów trafi w sumie ponad 120 mln zł dofinansowania, w tym po 57 mln zł dotacji z NFOŚiGW i RPO oraz 6,4 mln zł pożyczek (również z NFOŚiGW). Pozostała część kosztów (ok. 17,9 mln zł), to wkład własny beneficjentów.