Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
10 lutego 2006 roku nastąpiło otwarcie ofert w przetargu na dostawę 30 autobusów 12-metrowych i 3 przegubowców dla gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej. Finansowany z udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju kredytu przetarg na nowe autobusy niskopodłogowe miał rozstrzygnąć się już w lipcu ub.r. Jednakże wzajemne oskarżenia dwóch najbliższych wygranej oferentów doprowadziły do jego unieważnienia.
Drugie podejście
W październiku ubiegłego roku Zakład Komunikacji Miejskiej ponownie ogłosił przetarg, do którego raz jeszcze stanęli ci sami konkurenci: EvoBus –oferujący autobusy Mercedes-Benz, MAN, Solaris i Volvo.
Poniżej prezentujemy ceny jakie zaoferowali poszczególni producenci za dostawę 33 autobusów:
EvoBus –35 003 876 zł brutto
MAN –29 287 681 zł brutto
Solaris – 28 581 245 zł brutto
Volvo – 31 802 350 zł brutto
Z zaprezentowanego zestawienie cenowego wynika, że najtańszy jest zakup Solarisów – 33 wozy kosztują 28,5 mln zł. Propozycja MAN-a jest droższa o 700 tys. zł. Ale to i tak nie rozstrzyga sprawy. – Poza ceną samych pojazdów bierzemy pod uwagę koszty paliwa i przeglądów technicznych – mówi rzecznik ZKM Izabela Kozicka-Prus. Tutaj wszystko się komplikuje: o ile roczny koszt oleju napędowego dla obu marek jest niemal identyczny, to przeglądy MAN-a są tańsze niż Solarisa (odpowiednio 67 tys. i 107 tys. zł). Mercedes i Volvo raczej się nie liczą – ich pojazdy kosztują odpowiednio 31 mln i 35 mln zł. Wybór najkorzystniejszej oferty ma nastąpić w najbliższych tygodniach.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej
Zakup nowych autobusów dla gdańskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej zaplanowano w Gdańskim Projekcie Komunikacji Miejskiej (GPKM). Prace nad projektem rozpoczęto już w 1996 roku. Ostatecznie GPKM przyjęto w uchwale Rady Miasta 31 maja 2006 roku, w której uznano transport publiczny za ważną funkcję publiczną, wpływającą na podstawowe funkcje Miasta. Beneficjentem Projektu dofinansowanego w ramach ZPORR jest Gmina Miasta Gdańska, rolę Partnera Projektu pełni Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o. w Gdańsku (100% udziału Gminy). Celem ogólnym projektu jest rozwój gospodarczo – społeczny regionu pomorskiego uzyskany poprzez budowę systemu transportu publicznego, sprzyjającą zmniejszeniu zatłoczenia i zanieczyszczenia.
Zakres Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM) obejmuje:
1) Modernizację sieci (tzw. duża pętla) na łącznie ok. 19,9 km sieci torowisk tramwajowych wraz z siecią trakcyjną i zasilaniem – dokończenie modernizacji podstawowej pętli tramwajowej w Gdańsku,
2) Budowę nowej linii tramwajowej długości 2,9 km wraz z siecią trakcyjną, zasilaniem oraz urządzeniami towarzyszącymi, zakończonej węzłem autobusowo-tramwajowym;linia budowana jest w terenie przygotowanym – dokończenie inwestycji rozpoczętej w latach 80-tych (wykonane roboty ziemne, obiekty inżynierskie i część urządzeń towarzyszących),
3) Zakup taboru transportu publicznego do obsługi nowego węzła autobusowo-tramwajowego: 3 szt. pociągów tramwajowych oraz 28 autobusów realizowany przez ZKM Sp. z o.o. – Partnera Projektu.
Zakupiony w ramach projektu tabor zostanie wykorzystany w następujący sposób:
nowe pociągi tramwajowe będą obsługiwały linie, poprowadzone nowobudowana infrastrukturą na Osiedle Chełm;3 nowe pociągi plus posiadane przez ZKM nowoczesne składy typu NGd-99 pozwolą na wykonanie nowych zadań przewozowych, jakie z tą realizacja są związane (wydłużenie sieci oraz przejęcie części potoków z trakcji autobusowej), zakupione w ramach Projektu nowe autobusy niskopodłogowe będą skierowane na linie dowozowe do końca linii tramwajowej na Chełm, gdzie zostanie wykształcony dogodny węzeł przesiadkowy;służyć to będzie integracji systemu transportu publicznego Aglomeracji, opartego na stosownie zlokalizowanych i wyposażonych węzłach przesiadkowo – integracyjnych oraz systemie informacji pasażerskiej.
Nie tylko nowe autobusy
W ubiegłym roku gdański ZKM zasiliło 20 niskopokładowych autobusów Mercedes-Benz, które wcześniej eksploatowane były przez berlińskiego przewoźnika. Autobusy przyjechały do Gdańska w dwóch transzach. Ostatnia dostawa miała miejsce w połowie grudnia ubiegłego roku i objęła 5 sztuk. To pojazdy używane, ale wszystkie w bardzo dobrym stanie i znakomicie wyposażone. Mają elektroniczne wyświetlacze, klimatyzację, platformy dla osób niepełnosprawnych, no i są młodsze niż wiele innych sprowadzanych do Polski autobusów. Data produkcji to 1996 r. – opowiada Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM w Gdańsku.
Po zakupie 20 używanych Mercedesów liczba niskopokładowych autobusów w ZKM wzrosła do 103 ( na 230 wszystkich autobusów).
Mimo zakupu w najbliższym czasie 33 nowych autobusów gdański przewoźnik nie rezygnuje z kolejnych zakupów używanych autobusów. Nadal jesteśmy także zainteresowani kupowaniem takich wozów, jak te mercedesy. Jeśli na rynku będą się pojawiały takie okazje, będziemy się im przyglądać – mówi rzecznik ZKM. – Na pewno jednak nie będą to nigdy starsze lub gorzej wyposażone auta niż te, które kupiliśmy teraz.