ZKG KM Olkusz z nowymi operatorami. Umowa podpisana
Olkuski Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” od lipca zmieni operatora. Dziś, 12 kwietnia urzędnicy podpisali umowy z konsorcjum mysłowickiego Transgóru i LZ Lazar z Zendka na dziesięcioletnią obsługę komunikacyjną. Kontrakty opiewają na 130,5 mln zł brutto.
ZKG KM w Olkuszu tworzą cztery gminy. To Bolesław, Bukowno, Klucze i Olkusz. Związek organizuje 29 linii autobusowych, które zapewniają komunikację dla ponad 82 000 mieszkańców. Jest to więc jedna z największy ch sieci autobusowych w Polsce, na której w całości usługi przewozowe są zamawiane u operatorów wyłanianych w przetargach. Obecnie cała sieć jest obsługiwana przez czterech przewoźników: Kurkowska z Kwaśniowa Górnego, Sioła-Trans z Olkusza, Natan z Płazy i Polkar z Mysłowic. W znakomitej większości firmy te wykorzystują autobusy, które- mówiąc delikatnie- młodość mają już dawno za sobą.
Jednak za kilka miesięcy wszystko się zmieni. Rewolucja jakościowa na liniach ZKG KM zbliża się wielkimi krokami. Przypomnijmy, że urzędnicy zamówili już 23 nowe autobusy za prawie 25,84 mln PLN brutto. Dostarczą je Autosan i Solaris. O tym czego się możemy spodziewać po nowych nabytkach związku można przeczytać tutaj. Urzędnicy pochwalili się jednym z 13 Nowych Urbino 10,5, które przed wakacjami zostaną im przekazane.
Nawet 25 mln wzkm przez 10 lat
Pozostało więc znalezienie operatorów dla nowych autobusów i nie tylko. 6 grudnia 2018 r. ogłoszono przetarg na dziesięcioletnie operowanie nimi oraz min. 11, które będą musieli podstawić operatorzy. Na stole położono dwa zlecenia– pierwsze na przewozy w wymiarze ok. 13 190 000 wzkm, a drugie na ok. 12 145 000 wzkm. Kontrakty mają obowiązywać przez 10 lat, od 1 lipca 2019 r. do końca czerwca 2029 r. Początkowo zakres przewozów mógł ulec zmniejszeniu aż o 42%. Ostatecznie jednak urzędnicy zrozumieli, że to zbyt duże ryzyko dla operatora i finalnie może on się „zwinąć” o nie więcej niż 15%.
24 stycznia związek otworzył cztery oferty od przewoźników. Jako jedyne na start w obu częściach zdecydowało się konsorcjum stworzone przez śląskich przewoźników. Mowa o Transgórze z Mysłowic i LZ Lazar z Zendka, które zaoferowało swoje usługi po stawce początkowej 4,77 zł/wzkm netto.
5 marca przetarg został rozstrzygnięty. Zwycięzcą zostało śląskie konsorcjum. PKM Olkusz oraz firma Kurkowska z Kwaśniowa Górnego wypadli z gry o kontrakty. O powodach odrzucenia tych ofert przez związek pisaliśmy tutaj.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konsorcjum z lokalnym partnerem
Natomiast dziś w siedzibie ZKG KM nastąpiło uroczyste podpisanie umów ze zwycięzcami przetargu. Kontrakt został podpisany w obecności przedstawicieli gmin – członków związku. Zgodnie z ich warunkami warunkami Transgór i Laraz od 1 lipca przejmą obsługę wszystkich linii autobusowych małopolskiego związku. Prócz pojazdów, które zostaną kosnsorcjum przekazane będzie ono musiało pozyskać także samodzielnie min. jeszcze 11 autobusów. Partnerzy postawili na MAZ-a i Isuzu.
Przy okazji ważna ciekawostka. Konsocjum zamierza się posiłkować wsparciem podwykonawcy przy obsłudze jednego z pakietów. Ma nim być firma Natan z Płazy, a więc jeden z dotychczasowych operatorów olkuskich linii. Z oferty konsorcjum wynikało, że ich partner miałby wesprzeć ich poprzez przy realizacji przewozów maksymalnie 12 autobusami.
„