Zjednoczona turystyka pisze do premiera. Dopłaty do autokarów!
29 maja ponad 30 organizacji reprezentujących szeroko rozumianąbranżę turystyczną wystosowało do rządu apel o pomoc. Wśród nich Polskie StworzeniePrzewoźników Autokarowych.
W liście branży turystycznej skierowanym do premiera Morawieckiego i wicepremierEmilewicz czytamy m.in. o tragicznej sytuacji w sektorze przewoźnikówautokarowych, gdzie najbliższe zlecenia są zaplanowane na … kwiecień 2021 roku,a od połowy lutego ta branża nie realizuje żadnych zamówień (będąc wcześniej potentatemna skalę UE).
-„Ten segment naszego przemysłu jest po prostu w przededniurealnej katastrofy. Podobna sytuacja ma też miejsce w segmencie pilotów /przewodników, którym w najbliższych miesiącach zwyczajnie skończą się środki dożycia. Należy również zwrócić uwagę, iż wszystkie środki pomocowe przewidzianeprzez instytucje publiczne w ciągu najbliższych dwóch, maksimum trzechmiesięcy, ulegną wyczerpaniu w naszym przemyśle. Postojowe, ZUS, mikropożyczki,czy też skuteczna Tarcza Finansowa PFR, obliczona na przetrwanie przez 3miesiące, zostaną lada chwila skonsumowane przez naszych przedsiębiorców i ichpracowników – piszą sygnatariusze pisma.
Turystyczny sztab kryzysowy dodaje, że największą bolączką jest brak komunikacji na liniibranża – rząd. Przykładem jest kwestia tzw. bonu turystycznego, októrym (poza doniesieniami medialnymi), nic w dalszym ciągu nie wiemy. Żadneoficjalne konsultacje z branżą nie są prowadzone w tym zakresie, a nad tymprojektem unosi się gęsta i niezrozumiała aura tajemnicy.
Czego chce turystyka?
Przede wszystkim spotkania przedstawicieli branży i rządu (m.in.MR, MZ, MEN, GIS, KPRM, PFR, MSZ) ws. planu odmrożenia turystyki, czyli organizacjiprzelotów, przewozów autokarowych, otwarcia granic, kwarantanny, współpracy zinnymi krajami / destynacjami podróży i wypracowanie, tym samym “globalnego”harmonogramu odmrażania dla wszystkich segmentów.
Pełną treść listu można pobrać TUTAJ, natomiast my – w zakresieautokarów – wyłowiliśmy następujące postulaty:
-
Jak najszybsze, całkowite otwarcie przewozu autokarowego ilotniczego (możliwość obłożenia 100% miejsc w pojazdach / samolotach) izakończenie procedur kwarantanny przy wjeździe na teren RP.
-
Dopłata do każdego autokaru za każdy miesiąc przestoju wdziałalności oraz za każdy miesiąc pracy przy obniżonym wypełnieniu pojazdu:
– 12 000 PLN miesięcznie do pojazdu o wartości powyżej 500000 PLN netto;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– 8 000 PLN miesięcznie do pojazdu o wartości poniżej 500000 PLN netto;
-
Ujęcie branży autokarowej w programie ARP dot.refinansowania leasingu – ponad 90% przedsiębiorstw z tego sektora nie posiadaprzychodów większych niż 4 mln zł, stąd też nie może zostać objętych tymnarzędziem. Mamy tutaj ogromną nierówność w świadczeniach na rzecz transportudrogowego vs przewozów autokarowych.
-
Zawieszenie podatku drogowego i drastyczne zmniejszenie /zawieszenie wszystkich opłat administracyjnych dot. transportu autokarowego;
- Zapewnienie przez państwo pensji minimalnej w przedsiębiorstwach w zakresie przewozów autokarowych do końca 2020 roku;
-„Podsumowując nasz apel, stoimy wszyscy i wspólnie przedostatnią szansą na uratowanie szeroko rozumianej polskiej turystyki i przemysłuczasu wolnego. Aktualnie znajduje się on w trzecim stopniu odmrożenia, co jakwiadomo grozi rychłą amputacją. Działania rozpoczęte w tym zakresie, za kilkamiesięcy będą zatem już bezskuteczne, ponieważ niewiele pozostanie douratowania” – kończy swój list branża turystyczna.
„