Ziutek powrócił na ulice Gdyni. Na ETZT 2016 [FILM]

infobus
16.09.2016 07:48

Kolejny zabytkowy trolejbus w Gdyni. Trolejbus ZiU-682B,który w latach 1975-1997 woził pasażerów gdyńskiej komunikacji, ponownie możnaspotkać w mieście. Pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowejodrestaurowali pojazd, który wcześniej woził pasażerów ukraińskiego Łucka.Teraz z numerem bocznym 12096 trafi na zabytkową linię 326, wcześniej zostaniegwiazdą Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

W ciągu 22 lat eksploatacji w Gdyni, na ulicach kursowałyłącznie 103 pojazdy. Odrestaurowany pojazd jest zatem 104.

– Co ciekawe, u nas tojest już zabytek, ale jak się okazuje całkiem niedaleko są miasta, gdzie Ziutkiwożą pasażerów regularnych linii – mówi wiceprezydent Gdyni Marek Stępa. Takimmiastem jest ukraiński Łuck, gdzie dokładnie ten model kursował od 1984 rokupod numerem inwentarzowym 115. W uroczystej inauguracji uczestniczył zastępcąmera, Sergii Grigorenko, dla którego wizyta była także okazją do nawiązaniawspółpracy na płaszczyźnie gospodarczej z naszym miastem. W listopadzieubiegłego roku Ziutka zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej wGdyni Sp. z o.o., a pracownicy poddali pojazd gruntownemu remontowi. Efektwizualny jest piorunujący, a podróż pozwala się przenieść w czasie, do momentukiedy komfort jazdy nie był aż tak wysoki. Pojazd pięknie odrestaurowano, alezachowane zostały także jego wszystkie właściwości jezdne. Prowadzi się godokładnie tak samo jak kiedyś – przyznaje pan Andrzej, który w latach 90-tychprowadził trolejbus o numerze bocznym 12097. Wewnątrz jest głośno, zdarza się,że czasem coś huknie i szarpnie, ale to dodaje uroku podróży – dodaje.

{https://www.youtube.com/watch?v=7OwEiyk6IWw}

Historia Ziutka

Zbudowany został na bazie modelu ZiU-9, który jest najdłużeji w największej liczbie (42 tys.) wyprodukowanym trolejbusem na świecie. Prototyptego pojazdu powstał w 1966 r. w Zakładach im. Urickiego w mieście Engels wówczesnym Związku Radzieckim. Seryjna produkcja rozpoczęła się w 1972 r. Pomimoupływu ponad czterdziestu lat od tego czasu, zmodyfikowane trolejbusy ZiU-9 sąprodukowane do dzisiaj, także w innych fabrykach (m.in. na Białorusi).

Trolejbusy ZiU-9 były eksploatowane głównie w krajach byłegoZwiązku Radzieckiego. W wersji eksportowej eksploatowano je w Argentynie,Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech.Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i zpomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano do ruchulewostronnego.

Do Gdyni trolejbusy ZiU sprowadzono w 1975 roku,umożliwiając ponowny rozwój komunikacji trolejbusowej. Dostarczano je w kilkuseriach do 1985 roku. W pewnym momencie było ich tak dużo, że czekały na swojąkolej eksploatacji na placu w Kolibkach (łącznie wprowadzono 103 sztuki ? onumerach inwentarzowych w zakresach 12001-12099 i 12200-12203). Postój trwałzazwyczaj około roku – przypomina prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM wGdyni. Poza naszym miastem, Ziutki eksploatowano w Słupsku, Warszawie iTychach. Ostatnie pojazdy tego typu zostały wycofane w 2001 roku z ulicLublina.

Konstrukcja Ziutka

Trolejbus ZiU-9 oparty jest na stalowej, samonośnejkonstrukcji. Pierwsze serie posiadały obniżoną podłogę w tylnej części, jednakosłabiało to konstrukcję pojazdu, dlatego w kolejnych egzemplarzach zastosowanojuż wysoką podłogę na całej długości pojazdu. Do napędu wykorzystanoszeregowo-bocznikowy silnik prądu stałego typu DK210 o mocy 110 kW. Sterowaniesilnikiem odbywało się za pomocą rezystorowo-stycznikowego układu regulacjiprędkości ? za pomocą tzw. wału kułakowego ? co było rozwiązaniem nietypowym wpojazdach komunikacji miejskiej. Trolejbusy posiadały pneumatyczny układzawieszenia oraz hydrauliczne wspomaganie kierownicy.

Piktogramy przy drzwiach trolejbusa ZIU-682B, fot. MichałKowalskiTrolejbusy ZiU-9 były obarczone wieloma wadami. Główną z nich byładelikatna konstrukcja nadwozia, skutkująca pękaniem ramy, szczególnie wciężkich warunkach pracy. W polskich warunkach eksploatacji najczęściejwystępowały usterki wynikające z bardzo słabej jakości izolacji instalacjielektrycznej.

Gdzie z Ziutkiem?

W związku z corocznymi obchodami Europejskiego Dnia BezSamochodu i Tygodnia Zrównoważonego Transportu, Metropolitalny Związek KomunikacyjnyZatoki Gdańskiej i Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni w najbliższa sobotę 17września 2016 r. uruchomią bezpłatne dla pasażerów linie, w tym linię 301,którą na trasie Gdynia Dworzec Gł. PKP – Dworcowa – 10 Lutego – Świętojańska -Jana z Kolna – Gdynia Dworzec Gł. PKP, obsługiwać będzie pojazd o numerzebocznym 12096

Odrestaurowany trolejbus ZIU-682B na ulicy Świętojańskiej,fot. Michał Kowalski