Zimowe testy InterUrbino
infobus
23.06.2010 21:01
Zimowe testy InterUrbino
Mimo, że prawie mamy lato my postawiliśmy sprawdzić jak InterUrbino spisuje się na … mrozie. W ubiegłym roku, podczas Międzynarodowych Targów Lokalnego Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach, po raz pierwszy zaprezentowany został międzymiastowy InterUrbino. Zanim za kilka miesięcy ruszy produkcja seryjna tego modelu pojazd przejdzie szereg testów i badań. Wszystko po to aby pierwsi użytkownicy międzymiastowego Solarisa otrzymali produkt dopracowany w najdrobniejszych szczegółach.
Jeden z najważniejszych w całym cyklu testów, odbył się w marcu, na specjalnym torze w Finlandii, za Kołem Podbiegunowym. Szczegółowy program prób w Rovaniemi został opracowany wspólnie przez inżynierów Biura Badań i Rozwoju Solaris Bus &Coach oraz specjalistów firmy Wabco, do której należy obiekt w Laponii.
Przez cztery dni, w ekstremalnych warunkach atmosferycznych, przy temperaturze dochodzącej do blisko -30˚C, sprawdzane były przede wszystkim zachowania autobusu w awaryjnych sytuacjach, które mogą wydarzyć się na drodze. Dużą uwagę poświęcono systemom zwiększającym bezpieczeństwo podczas nagłych manewrów. Sprawdzano między innymi tor jazdy InterUrbino podczas popularnego „testu łosia”, czy podczas omijania przeszkody z włączoną i wyłączoną funkcją stabilizacji toru jazdy ESC. Szczegółowej analizie zostały również poddane reakcje autobusu w przypadku nadsterowności i podsterowności, przy pokonywaniu zakrętów.
Bardzo ważnym punktem testów było sprawdzenie układów hamulcowych oraz odpowiednich systemów wspomagających, podczas hamowania autobusu na różnych rodzajach nawierzchni.
Zbadane zostało zachowanie pojazdu z aktywną funkcją ABS’u i z odłączonym systemem na suchym asfalcie, i na lodzie oraz w sytuacjach hamowania „pół na pół”, a więc wtedy, gdy jedna strona pojazdu znajduje się na śliskiej nawierzchni a druga na suchej. Podczas tych prób przetestowano również zachowanie się InterUrbino na powierzchni pokrytej lodem w sytuacji nagłego wzrostu, a później gwałtownego spadku obrotów silnika. W tym przypadku sprawdzane było działanie systemu DTC, odpowiedzialnego za kontrolę obrotów silnika w momencie poślizgu kół. Na zakończenie testów porównano również sposoby ruszania autobusu pod górę na śliskiej nawierzchni z włączoną oraz wyłączoną funkcją ASR. –Wyniki przeprowadzonych badań są obecnie poddawane szczegółowej analizie. Dzięki tym testom będziemy mogli wykazać jak bardzo nowoczesne systemy bezpieczeństwa podnoszą walory użytkowe tego autobusu.–powiedział Łukasz Chełchowski z Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris.