Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Zielony Transport Publiczny z II naborem. Nowe zasady [WYWIAD]

infobus
23.07.2021 17:00
Na początek dobra informacja. Nie trzeba się spieszyć i „na szybko” przygotowywać zielone projekty do II naboru Zielonego Transportu Publicznego. Koniec z zasadą, kto pierwszy ten lepszy!

Także spokojnie. Wnioski o dofinansowanie z programu NFOŚiGW będzie można składać w okresie od 1 września do 20 grudnia 2021 r. Poprzedni nabór ciągły zastąpiono trybem konkursowym. To jednak nie jedyna zmiana, jaka nas czeka w II naborze.  Składający wniosek mogą zyskać dodatkowe punkty w zależności:

  • od liczby mieszkańców organizatora (wg danych GUS),
  • od tego czy miasto należy do grupy tracących funkcje, zanieczyszczonych i priorytetowych FST
  • od wskaźnika dochodów podatkowych
  • a dodatkowo o dofinansowanie mogą ubiegać się organizatorzy inni niż komunikacja miejska.

Sporo tych zmian (razem z trybem konkursowym to razem pięć), dlatego o szczegółach rozmawiamy z Marcinem Gromadzkim z firmy Public Transport Consulting.

69qjky71
69qjky71 1

InfoBus: Zacznijmy od tego, co nas wszystkich najbardziej interesuje - jaka jest teraz wysokość finansowania? Czy coś się zmieniło?

Marcin Gromadzki, PTC: W porównania z I naborem ZTP zmieniła się i bardzo mocno skomplikowała intensywność dofinansowania. Potencjalnie dofinansowanie w formie dotacji dotyczy do 80% kosztów kwalifikowanych na nabycie/leasing autobusu elektrycznego lub trolejbusu i do 90% na nabycie autobusu wodorowego. Przy pobieżnym czytaniu wydaje się to bardzo atrakcyjne, jednak intensywność dofinansowania dla dotacji dla organizatorów komunikacji miejskiej – w zależności od liczby mieszkańców organizatora (wg danych GUS), przy zakupie autobusów elektrycznych lub trolejbusów – zlimitowano następująco:

a) do 60 % kosztów kwalifikowanych – w przypadku gdy beneficjentem jest podmiot o liczbie mieszkańców nie więcej niż 70 tys.;

b) do 40 % kosztów kwalifikowanych – w przypadku gdy beneficjentem jest podmiot o liczbie mieszkańców powyżej 70 tys., lecz nie więcej niż 140 tys.;

c) do 20 % kosztów kwalifikowanych – w przypadku gdy beneficjentem jest podmiot o liczbie mieszkańców powyżej 140 tys.

I jedna uwaga Zgodnie z punktami 7.2.1 i 7.2.2 maksymalne dofinansowanie wynosi 80% dla autobusów elektrycznych, a 90% dla wodorowych, zatem nigdy nie będzie wynosiło 100%, nawet jeśli z „układanki” w punkcie 7.3.2 teoretycznie tyle by wyszło.

InfoBus: Do tego dochodzi jeszcze nowy wskaźnik „zamożności” poszczególnych beneficjentów…

Marcin Gromadzki: Dokładnie, co dodatkowo komplikuje cały program, ale i wspiera gminy o niskich dochodach. Wynosi ono 25% lub 50%, ale – co należy podkreślić – odnosi się nie kosztów kwalifikowanych, lecz do „bazowego” poziomu procentowego dofinansowania (20/40/60%). W szczegółach wygląda to tak:

a) dla organizatorów komunikacji miejskiej w przypadku gdy wskaźnik dochodów podatkowych jest mniejszy lub równy 80% średniego w kraju, wsparcie określone wyżej podwyższa się o dodatkowe 50%, a dla organizatorów gdzie wskaźnik jest od 80 do 100% – o dodatkowe 25%, przy czym punktem odniesienia nie jest kwota kosztów kwalifikowanych, lecz wysokość „bazowego” dofinansowania (20/40/60%);

b) dla miast tracących funkcje społeczno-gospodarcze wsparcie zwiększa się o dodatkowe: – 20% w grupie I (kryzysowe); – 15% w grupie II i III (obniżającego się potencjału, stagnujące); – 10% w grupie IV (zagrożone marginalizacją);

c) w przypadku gdy przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie miasta znajdującego się na liście priorytetowych obszarów inwestycyjnych i ramowych warunków skutecznej realizacji inwestycji Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w latach 2021-2027 w Polsce, wsparcie zwiększa się o dodatkowe 15%;

d) dla aglomeracji, gdzie w ciągu ostatnich 5 lat wzrastało przekraczanie dopuszczalnej wartości NO2, wsparcie także zwiększa się o dodatkowe 15%.

Dodam, że podwyższenia intensywności wsparcia określone w punktach a) i d) powyżej łączą się, pozostałe punkty, tj. b) i c), stosuje się rozłącznie.

InfoBus: Aby nie był za prosto i zgodnie z zapowiedziami ministerstwa klimatu i środowiska, drugi nabór ZTP przewiduje dofinansowanie także dla organizatorów innych niż komunikacja miejska.

Marcin Gromadzki: Tak, to prawda. Na poziomie bazowym wynosi ono odpowiednio 60% (autobusy elektryczne i trolejbusy) oraz 70% (autobusy wodorowe). Analogicznie jak w przypadku komunikacji miejskiej, przewidziano także katalog wzrostów. To odpowiednio: 

a) 15% w przypadku, gdy na obszarze danego organizatora znajduje się co najmniej jedno miasto, będące na liście miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze;

b) 5%  w przypadku gdy dany organizator jest w dniu składania wniosku beneficjentem Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej;

c) 5%  w przypadku gdy przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie miasta, znajdującego się na liście priorytetowych obszarów inwestycyjnych i ramowych warunków skutecznej realizacji inwestycji Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w latach 2021-2027 w Polsce;

d) 5%  w przypadku gdy przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie aglomeracji, w której w ostatnich pięciu latach odnotowano ciągłe przekraczanie rocznej wartości dopuszczalnej dla NO2.

Podwyższenia intensywności wsparcia określone w punktach a) i d) powyżej łączą się, pozostałe punkty, tj. b) i c), stosuje się rozłącznie.

InfoBus: Podsumowując – wprowadzone zmiany idą w dobrym kierunku?

Marcin Gromadzki: Na pewno teraz konkurs stał się bardzo mocno skomplikowany, a warunki wsparcia – silnie zróżnicowane. Z ostateczną oceną „czy to zadziała” poczekałbym do końca naboru, czyli do 20 grudnia 2021.

InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę i zachęcamy do pobieranie ministerialnego ogłoszenia o konkursie TUTAJ.