Zielona Góra ponawia przetarg na ładowarki
18 maja 2017r. MZK Zielona Góra ogłosiła drugi przetarg na dostawę, montaż i uruchomieniesystemu ładowania (szybkiego i wolnego ładowania) dla 47. autobusówelektrycznych. W pierwszym podejściu jedyna oferta Ekoenergetyki znacznieprzekroczyła budżet. Czy tym razem będzie inaczej?
Generalnieciężko być elektromobilnym pionierem w Polsce. Przykład przetargowych problemówPKM Jaworzno i MZK Zielona Góra jest tego najlepszym dowodem. Obie firmyprzecierają szlak, który potem innym przewoźnikom będzie się zdecydowanie łatwiej poruszać.
Zielona Góraponowiła już przetargi na zakup autobusów elektrycznych (47) i przegubowych(17) z silnikami diesla. Taki sam los spotkał zamówienie na systemu ładowaniaelektrobusów. W ramach pierwszego podejścia jedyną w postepowaniu ofertęzłożyła zielonogórska firma Ekoenergetyka Polska, która zaproponowała sumę 32964 000 PLN brutto, podczas gdy budżet MZK na ten cel wynosił 24 056 463 PLNbrutto.
Sporaróżnica spowodowała, że przewoźnik unieważnił pierwszy przetarg, jeszcze razprzeliczył swoje e-potrzeby i 18 maja ogłosił ponowny przetarg. Przedmiotzamówienia jest ten sam (choć system telemetryczny zniknął z tytułuzamówienia), natomiast inna jest suma zamawianych ładowarek i inne są kryteriawyboru najkorzystniejszej oferty
Ogólnezałożenia są takie: Zielona Góra chce zamówić dostawę montaż i uruchomieniesystemu ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym w tym:
– 27szybkich ładowarek o mocach wyjściowych w zakresie 400 kW – 800 kW na pętlachautobusowych. (zamiast poprzednich 37)
– 28 wolnychładowarek (w tym trzech mobilnych) o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie40-80 kW oraz szybkiej stacji ładowania o mocy 400kW na terenie Zajezdni MZK.
– objęciekompletnym systemem telemetrycznym wszystkich stacji ładowania i 47 autobusówelektrycznych przewidzianych do dostarczenia w ramach odrębnego postępowania.
Wszystkiestacje ładowania muszą być m.in. kompatybilne z autobusami dostarczonymi wniniejszym projekcie w ramach odrębnego zamówienia. Szybkie ładowarki mają byćwyposażone w moduł umożliwiający komunikację z systemem nadzoru poprzez sieciLAN/WIFI/GSM (minimum 3G)/ Proces szybkiego ładowania ma przebiegać w takisposób, aby zagwarantować możliwość wsiadania, wysiadania oraz przebywaniapasażerów, w tym osób niepełnosprawnych, we wnętrzu autobusu w trakcieładowania.
Z koleibudowa wolnych stacji ma takie założenia. Powstanie 28 stacji wolnego ładowania(w tym trzech mobilnych) oraz jednej stacji szybkiego ładowania autobusówelektrycznych na terenie zajezdni MZK przy ul. Chemicznej, o mocy wyjściowejregulowanej w zakresie 40-80 kW dla wolnego ładowania i 400 kW dla szybkiegoładowania. Stacje ładowania przeznaczone będą do uzupełniania energii wbateriach autobusów elektrycznych. Zainstalowane zostaną na terenie zajezdniautobusowej we wskazanych lokalizacjach.
Zamówienieobejmuje również powstanie stacji transformatorowych na pętlach autobusowych izajezdni MZK oraz uzyskanie wszelkich uzgodnień, pozwoleń, decyzji, itp.dokumentów. Koniec robót zaplanowano na 31/05/2018
Zielonogórskiekryteria
Najnowszekryteria wyboru najkorzystniejszej oferty w zielonogórskim przetargu są cztery:
• Gwarancja wraz z serwisem gwarancyjnymza Centralny System Informatyczny (CSI) / Waga: 10 %
• Sprawność energetyczna stacji ładowania(SE) / Waga: 10 %
• Różnorodność dostaw (RD) / Waga: 10 %
• Cena – Waga: 60 %
Wcześniejprzewoźnik zastosował trzy kryteria (Gwarancja / Waga: 20 % – Technika / Waga:20 % – Cena – Waga: 60 %). W ramach kryterium Sprawność energetyczna stacjiładowania” oceniane będzie zaoferowanie następujących parametrów sprawnościenergetycznej stacji ładowania:
do 93,99% 0pkt
od 94 do95,99% 50 pkt
od 96% iwięcej 100 pkt
Z kolei wramach kryterium „Różnorodność dostaw” oceniana będzie dostawa ładowarek typu off-boarddo różnych producentów autobusów elektrycznych”:
do 2 różnychmarek autobusów 0 pkt
do 3 różnychmarek autobusów 50 pkt
do 4 różnychmarek autobusów 100 pkt
O tym ktopodejdzie do tego zamówienia dowiemy się 26 czerwca 2017 r., kiedy zaplanowanootwarcie ofert. Poniżej lokalizacje zaplanowanych zewnętrznych stacji MZKZielona Góra plus ich liczba:
LP. |
LOKALIZACJA |
MOC WYJŚCIOWA STACJI ŁADOWANIA KW |
ILOŚĆ STANOWISK ŁADOWANIA |
1 |
Batorego |
600 |
3 |
2 |
Świerkowa |
600 |
3 |
3 |
Wrocławska |
400 |
2 |
4 |
osiedle Śląskie |
600 |
3 |
5 |
Botaniczna |
400 |
2 |
6 |
Jędrzychowska |
400 |
2 |
7 |
Wyspiańskiego |
600 |
3 |
8 |
Bema |
800 |
4 |
9 |
Zawadzkiego |
600 |
3 |
10 |
Chynów |
400 |
2 |
11 |
Wyczółkowskiego |
400 |
2 |
„