Zielona Góra coraz bliżej elektrobusów
Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze coraz bliższy zrealizowania wizji bezemisyjnego transportu w mieście. Firma rozstrzygnęła właśnie przetarg na projekt nowej zajezdni autobusowej i Centrum Przesiadkowego.
Oba zadania wykona lokalnekonsorcjum – firma ARCUS – Consult Sp. z o.o. oraz BiuroProjektowo-Realizacyjne OLPRO Mariusz Olkisz, które jako jedyna złożyła ofertęw przetargowym postepowaniu. Spółka opracuje plan przebudowy zajezdni autobusowejMZK oraz budowy Centrum Przesiadkowe w ramach projektu pn. Zintegrowany systembezemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze, współfinansowanego ześrodków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014 – 2020.
80 autobusów
Przypomnijmy – w ciągu dwóch lat zielonogórski MiejskiZakład Komunikacji chce kupić 80 autobusów, większość na prąd. Docelowoelektrobusy mają stanowić znakomitą większość floty operatora. Jak deklaruje dyrektorMZK, Barbara Langer realizacja projektu ma skutkować poprawą funkcjonowaniakomunikacji miejskiej. Dodatkowo ma także nastąpić zmniejszenie emisji gazówcieplarnianych oraz poziomu hałasu w mieście.
30 stacji
Oprócz zakupu autobusów w ramach projektu przewoźnik chcem.in. zbudować 30 stacji doładowań, nowe zaplecze techniczne do obsługiautobusów i stworzyć centrum przesiadkowe w rejonie dworca PKP. Okolice stacjimają się stać wielkim placem budowy ? MZK planuje m.in. przebudowę wiaduktu nadtorami PKP przy ul. Batorego, bo zbyt wąska jezdnia nie pozwala na mijanie sięautobusów, krańca oraz peronów przystankowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Łączna szacunkowa wartość tych inwestycji to 272 mln zł.Przy czym należy dodać, że 130 mln zł pochłonie sam zakup elektrobusów. MZK liczy,że na realizację projektu pozyska 167 mln zł z dofinansowania unijnego w ramachPOIŚ.
Zielonogórski projekt to inicjatywa unikalna na skalęeuropejską. A to dlatego, że zakłada wymianę całego taboru i wprowadzenieautobusów elektrycznych oraz pojazdów najnowszej generacji z silnikami dieslaspełniającymi normę Euro 6.
„