Zielona Góra bez ofert na autobusowe ładowarki
18 marca Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze unieważnił postępowanie na dostawę, przyłączenie do sieci i uruchomienie dwóch dwuwyjściowych stacji wolnego ładowania autobusów elektrycznych.
Powodem anulowania zamówienia był … brak ofert, co akurat w tym mieście trochę dziwi.
Z opcją
Przedmiotem zielonogórskiego zamówienia była:
- dostawa, montaż, przyłączenie do sieci energetycznej i uruchomienie dwóch dwuwyjściowych stacji wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 60-120 kW na terenie zajezdni MZK mobilnej jednowyjściowej stacji wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy 20 kW,
- dostawa systemu do zarządzania oraz monitorowania stacjami oraz punktami ładowania,
- wykonanie przyłączy energetycznych i miejsc posadowienia dla trzech istniejących mobilnych stacji ładowania oraz zwiększenie mocy o 200 kW dla dwóch stacji ładowania na pętlach.
- w opcji dostawa 2 sztuk dwuwyjściowych stacji wolnego ładowania aut. elekt. prądem stałym, o mocy wyjściowej regulowanej w zakresie 40-80 na terenie zajezdni MZK
Zamawiający czekał na oferty do 18 marca, ale niestety nikt nie złożył propozycji i zamówienie anulowano. Przygotowany, ładowarkowy budżet MZK wynosił 1 129 900,00 zł netto / 1 389 777 000,00 zł brutto.
Autobusy w drodze
Spodziewamy się, że za moment MZK Zielona Góra ponowi ładowarkowy przetarg, gdyż „w drodze” są już koleje elektrobusy. Przypomnijmy, że w marcu Zielona Góra popisała dwie umowy na zakup nowych elektrycznych autobusów – ośmiu marki Solaris o długości 12 metrów i czterech przegubowych firmy Mercedes.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach umowy opiewającej na ponad 23,5 mln zł brutto firma Solaris Bus & Coach dostarczy do Zielonej Góry osiem autobusów modelu Urbino 12 electric. Dodatkowo miasto zagwarantowało sobie prawo opcji zakupu sześciu autobusów elektrycznych. Z kolei firma EvoBus Polska Sp. z o.o. podpisała w środę z zielonogórskim MZK umowę na dostawę czterech przegubowych 18-metrowych autobusów elektrycznych Mercedes eCitaro G. Wartość tego kontraktu to prawie 14,7 mln zł brutto.
Oba typy autobusów dostosowane są do systemów ładowania funkcjonujących w mieście; będą ładować baterie zarówno w zajezdni, jak i na pętlach w mieście. Termin realizacji dostawy upłynie w ciągu 12 miesięcy.
-„Biorąc pod uwagę zieloną rewolucję w komunikacji miejskiej, jesteśmy pionierami wśród polskich miast. Nowoczesny i ekologiczny transport zbiorowy to jedyny słuszny wybór. Konsekwentnie podążamy w raz obranym kierunku. Zielona Góra ma być zielona nie tylko z nazwy” – powiedział podczas konferencji prasowej prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki.
Zakup nowych autobusów elektrycznych jest częścią projektu pn. „Elektryfikacja Linii Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze” wartego łącznie ponad 47,8 mln zł brutto. Na jego realizację miasto uzyskało ponad 30,2 mln zł dofinansowania z UE.
Miejski Zakład Komunikacji w Zielonej Górze po dostarczeniu zakupionych właśnie pojazdów będzie miał w swoim taborze 55 elektrycznych autobusów.